• Omega-3 zsírsavak: nagy mennyiségben veszélyes!

        Szerző: WEBBeteg - K. J. fordító

        Az omega-3 zsírsavak eddig a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos megbetegedések elleni küzdelemben csodafegyvernek számítottak. A legfrissebb tanulmányok arra hívják fel a figyelmet, hogy a sokat istenített zsírsavak túladagolva éppen ellenkező hatást válthatnak ki.

        A civilizációs megbetegedések elleni megelőzésben mindeddig kulcsszerepet kapott omeg-3 zsírsavak az egészségre gyakorolt jótékony hatás mellett még az intelligenciát is fejlesztik. A zsírsavak e fajtája különösen az olyan, amúgy zsírosnak számító halfajtákban fordul elő legnagyobb mennyiségben, mint a lazac, makréla és hering. Emellett a csekélyebb mértékben hasznosuló lenmagban, a dióban és a repceolajban is fellelhető.

        Hirdetés
         Olívaolj - mit kell róla tudni?
        Mit jelent az "extra szűz" kifejezés? Miért nem alkalmas magas hőfokon történő sütésre? Tényleg csökkenti a rossz koleszterin szintjét? Rövid összeállítás az olívaolajról. Bővebben az olivaolajról >>

        Az állítólagos pozitív egészségi hatásaiból kiindulva a szakemberek az omega-3 zsírsavak fogyasztását ajánlják. A tanácsot komolyan vevőknek a természetes források mellett számos olyan lehetőségük is van, amely során omega-3 zsírsavakkal dúsított élelmiszerek és készételek útján viszik be az anyagot szervezetükbe: az üzletekben kapható omega 3 zsírsavval dúsított, panírozott halrudacska, extra omega-3 zsírsavakkal felturbózott olaj, de még a bébiételek között is találunk ilyen termékeket. Mindemellett már csak az ilyen zsírsavakat tartalmazó kapszulákat kell megemlítenünk – „mindent az egészségért” jelszóval, ám egy német kutatókból álló csoport szerint a „jóból” is megárt a sok.

        Omega 3 zsírsav - A túl sok is ártalmas?

        A legfrissebb tanulmányok az idillbe „belerondítva” hozzájárulhatnak az elixír trónfosztásához. A Német Táplálkozáskutató Társaság (DGE) megállapítása szerint, ha többet fogyasztunk az omega 3 zsírsavakból, mint amennyire szervezetüknek ténylegesen szüksége van, az anyag ártalmas lehet az egészségre.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        S ehhez nem is olyan sok szükséges: napi 1-2 gramm fölött már soknak számít. Ez a mennyiség például 10 dkg lazacban található meg, s minden efölötti fogyasztás gyengíti az immunrendszert, és vérzéseket okozhat.

        A szívbetegségben szenvedők esetében túl nagy omega-3 zsírsav-bevitel mellett sokszorosára nő a hirtelen szívhalál előfordulásának lehetősége. A DGE kutatási eredményei alapján a Német Kockázatértékelő Intézet azt kezdeményezi, hogy hatóságilag korlátozzák egységesen az élelmiszerekben megengedett omega-3 zsírsav-tartalmat.

        A szakértők ugyanakkor azt javasolják, hogy a zsírokban gazdag halféléket és az omega-3 zsírsavakat tartalmazó növényi olajakat ezután is fogyassza mindenki nyugodtan, ám az efölötti omega-3 zsírsavakkal készült kapszulák szedéséről mondjunk le, s szintén mellőzzük a zsírsavakkal mesterségesen dúsított készételek fogyasztását is.

        (WEBBeteg - K.J., fordító, lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos)

        Legutóbb frissült: 2011.04.24 09:02
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Tüdőtályog

        Tüdőtályog

        Dr. Brugós László

        A tüdőtályog általában szövődményként jelenik meg. Okok, tünetek és kezelés.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        A szív- és érrendszeri betegségek kockázati tényezői

        A WHO adatai szerint az utóbbi évtizedekben a fejlett országokban a szív- és érrendszeri betegségek állnak a halálozási statisztikák élén. Az ezredforduló utáni években a világon évente mintegy 17 millió ember halt meg ilyen betegségekben, mely az összhalálozás 29 százalékát jelentette.

        Tojás és koleszterin - Fél évszázadig félreértelmezték a hatását

        A tojás közismert a magas koleszterintartalmáról. Mivel a koleszterin - pontosabban a vér magas koleszterintartalma - bizonyítottan kulcsszerepet játszik az érelmeszesedés és a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásában, jogosan merült fel a gyanú, hogy a tojás fogyasztása növelheti ezeknek a betegségeknek a kockázatát. De vajon csakugyan így van? A tojásfogyasztás története az elmúlt fél évszázad talán legnagyobb táplálkozástudományi balfogása.

        Mit kell tudni az omega-3 zsírsavakról?

        Az omega-3 zsírsavak a többszörösen telítetlen zsírsavak csoportjának tagjai, közéjük tartozik a linolénsav, az eikozapentaénsav és a dokozahexaénsav. Ezek a zsírsavak az emberiség táplálkozásában mindig is jelen voltak, azonban a szervezet biológiai folyamataiban betöltött értékes szerepüket, csak az utóbbi néhány évtizedben ismerték fel.

        Dió - Az egyik legértékesebb gyümölcsünk

        A dióbél nemcsak ízletes, hanem bizony egészséges is. A WEBBeteg.hu sorozatában most e sokrétű csonthéjas gyümölcs tulajdonságaira hívja fel a figyelmet.

        Halat enni nem csak karácsonykor érdemes

        Általában rántva vagy levesnek, s leggyakrabban akkor is csak karácsonykor kerül az asztalra édesvízi hal. Pedig ezek a pikkelyes jószágok nem csak finomak, hanem bármely más húsnál egészségesebbek, nincs olyan korosztály vagy betegség, amely mellett ne volna ajánlott a fogyasztása.

        Ennyi a születéskor várható élettartam ma Magyarországon

        Az utóbbi 15 évben tapasztalható javulás ellenére továbbra is jelentősen elmarad a születéskor várható élettartam Magyarországon az Európai Unió legtöbb tagállamához képest. A magyar egészségügyi rendszer alulfinanszírozott, az egy főre eső egészségügyi kiadások mindössze az uniós átlag felét teszik ki - derült ki az Európai Bizottság (EB) jelentéséből.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.