• Mit jelez a kívánósság akkor, ha valaki nem terhes?

        Dr. Vajda Orsolya
        Szerző: WEBBeteg - Dr. Vajda Orsolya, háziorvos, Dr. Ujj Zsófia Ágnes, belgyógyász, hematológus

        Az olthatatlan vágy (sóvárgás) egy-egy étel után leggyakrabban terhesség alatt jelentkezik. Na de mit jelent akkor, ha az ember nem várandós? Legtöbbször valamilyen tápanyaghiány állhat a háttérben, de ritkán akár betegség is.

        Tekintsük át, hogy mit jelenthet a különböző ételtípusok utáni sóvárgás és mivel orvosolható.

        Sós ételek kívánása

        Minek a hiányát jelezheti?: nátrium, klorid, szilícium

        Miben találhatók meg ezek az ásványi anyagok?

               Nátrium: közönséges só, ásványvíz, szójaszósz, füstölt húsok, bizonyos kemény sajtok, csomagolt olajos magvak

               Klorid: hal, kecsketej, paradicsom, konzerv zöldségek

               Szilícium: olajos magvak

        Emellett az alábbi betegségek esetén is előfordul a sós ételek kívánása:

        Hirdetés

        Cukros ételek kívánása

        Minek a hiányát jelezheti?: króm, foszfor, triptofán

        Miben találhatók meg ezek az anyagok?

             Króm: brokkoli, sajt, szőlő, csirkehús

             Foszfor: csirkehús, tojás, marhahús, tejtermékek, hal, gabonafélék

             Triptofán: sajt, mazsola, spenót, édes burgonya

        Milyen kórállapot okozhat cukor iránti sóvárgást?

        • alultápláltság
        • rossz szokásként sok szénhidrátfogyasztás
        • cukorbetegség
        • pajzsmirigy-működészavar
        • gombafertőzés
        • mellékvesekéreg-túlműködés
        • menopausa

        Savanyú ételek kívánása

        Miben találhatók meg ezek az anyagok?: savanyított tejtermékek, citrom

        Milyen egészségügyi állapot okozhatja?

        • gyomorsavhiány vagy kevés gyomorsav
        • emésztési panaszok
        • vashiány

        Keserű ételek kívánása:

        Kifejezetten ritka, de energiahiány, álmatlanság, szorongás esetén előfordulhat.

        Zöldségek (pl. articsóka, zellerlevél) lehetnek megfelelően keserű ízűek.

        A fő ízeken kívül van pár jellegzetes élelmiszer utáni sóvárgástípus is, mely jelezhet eltérést:

        Hús kívánása

        Minek a hiányát jelezheti?: fehérje, vas, B-vitaminok

        Tejtermékek kívánása

        Minek a hiányát jelezheti?: fehérje, A-, D-vitamin

        Csokoládé kívánása

        Minek a hiányát jelezheti?: magnézium

        Miben található magnézium?: gyümölcsök (avokádó) , zöldségek (hüvelyesek, csíra), magvak (mogyoró)

        Éhség és stressz, depresszió, fáradtság is okoz csokoládé utáni sóvárgást.

        Kenyér, tészta kívánása

        Minek a hiányát jelezheti?: nitrogén

        Miben található meg ez az elem?: magas fehérjetartalmú termékek (húsok, egyes hüvelyesek (lencse, bab)

        Kenyér vagy tészta utáni sóvárgást okozhat még:

        • gombafertőzés
        • depresszió, energiahiány, fáradtság, alváshiány

        Olajos ételek kívánása

        Minek a hiányát jelezheti?: kalcium

        Miben található meg ez az ásványi anyag?: sajt, tej, leveles zöldség

        Természetesen a kiegyensúlyozott, mértéktartó, rendszeres táplálkozással ezek a hiányállapotok elkerülhetőek. Mindig ügyeljünk arra, hogy friss és változatos ételeket fogyasszunk. Azonban ha a bizonyos ételek utáni szokatlan sóvárgás nem szűnik meg egy héten belül, forduljon háziorvosához!

        Olvasson tovább! Hiánybetegségek és tüneteik

        Olvasson tovább! Élelmiszer-függőség - Mit lehet tudni a betegségről?

        Olvasson tovább! Miért lehet kívánós a kismama?

        Dr. Vajda Orsolya, háziorvos, Dr. Ujj Zsófia Ágnes, belgyógyász, hematológusForrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Vajda Orsolya, háziorvosDr. Ujj Zsófia Ágnes, belgyógyász, hematológus

        Módosítva: 2018.11.27 09:33, Megjelenés: 2018.11.26 15:56
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Meseolvasás

        Meseolvasás

        Szponzorált tartalom

        Számos jótékony hatása van, ha rendszeresen olvasunk gyermekünknek! (x)

        Migrén

        Migrén

        Szponzorált tartalom

        A migrén megközelítőleg 1,2-1,4 millió magyart érint. A migrén nem csak neked fáj! (x)

        Ezért fázékonyabbak a nők, mint a férfiak

        A lakásban hosszú melegítőben és pulóverben lévő hölgy mellett kényelmesen megfér a pólós és rövid nadrágos férfi. Ha ismerős a kép, nem meglepő, már tudományos magyarázat is van arra, hogy miért fáznak jobban a nők.

        A kézmosás fontos: Hogyan mossuk helyesen?

        A rendszeres kézmosással csökkenthetjük az olyan fertőző betegségek esélyét, mint amilyen a nátha, az influenza és a hasmenés. Nem elég azonban a rendszeres kézmosás. Nagyon sokan nem használnak szappant, vagy túl rövid ideg mossák a kezüket.

        Régi-új találmány: Erjesztett ételek

        Az utóbbi évtizedekben született kutatási eredmények fényében a táplálkozás jelentősége felértékelődött, hiszen ma már tudjuk, hogy az emésztőrendszer meghatározó szerepet tölt be a test és lélek működésében.

        Pajzsmirigybetegek étrendje

        A jód olyan ásványi anyag, amely fontos szerepet tölt be az emberi szervezet működésében. A pajzsmirigy kiszűri a jódot a véráramból és elraktározza, ezért fontos, hogy a táplálékkal és ivóvízzel elegendő mennyiségben vigyük be a szervezetbe, ha valamilyen pajzsmirigyproblémánk van.

        Táplálkozási tippek stresszes életmódúaknak

        A legfontosabb az alapos rágás, a nyugodt étkezés és a sok gyümölcs, na meg persze zöldség. Igyon sok folyadékot, lehetőleg másfél litert naponta. Változtasson életmódján, táplálkozzon egészségesen, tegyen a stressz ellen.

        Dr. Forgács Attila: Az emberi faj hajlama és őstudattalan túlélési technikája a túlevés

        Jól tudjuk, hogy sajnos nem minden étel egészséges, amit a reklámokban látunk, de a fejlődés is kezdetét vette a helyes táplálkozás irányába. Dr. Forgács Attila, gasztropszichológussal az eddigi életútjáról, valamint az evéssel kapcsolatos pszichés mozgatórugóinkról beszélgettünk.

        Csapdák az étkezésben - Tévhitek az egészséges táplálkozásról

        Napjainkban egyre többen odafigyelnek az egészséges táplálkozásra. Sajnos sokszor csak azt hisszük, hogy egészségesen étkezünk, valójában gyakran egészségtelen ételeket fogyasztunk, ha nem figyelünk a részletekre.

        Mikor és milyen ételekkel kezdjük a hozzátáplálást?

        Gyermekünk fejlődésének egyik meghatározó pillanata, amikor az anyatej mellett új ízekkel ismerkedhet meg. A két legfontosabb kérdés, hogy mikor és milyen élelmiszerekkel kezdjük meg a hozzátáplálást.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA