A nemdohányzó, sok szóját evő férfiak kockázata kisebb a tüdőrákra - állapította meg egy japán tanulmány.
A szója izoflavonokat tartalmaz, melyek növényi ösztrogének, és a humán ösztrogén hormonhoz hasonlóan rákellenes tulajdonságaik lehetnek a hormonszinttől függő ráktípusoknál, például az emlő- vagy a prosztatadaganatoknál - jegyzik meg az American Journal of Clinical Nutrition című szaklapban közzétett cikkükben a szerzők.
Cikkünk a hirdetés után folytatódik
Mennyire egészséges a szója? |
| Az ázsiai országokban, ahol elterjedtebb a szójafogyasztás, sokkal kisebb arányban fordul elő érelmeszesedés. Mennyi szóját fogyasszunk? >> |
Az adatgyűjtés indulásakor - 1995 és 1999 között - felmérték az emberek életmódját, étkezési és dohányzási szokásait, orvosi kórtörténetét, majd 11 éven át követték nyomon egészségüket. A tüdőrák előfordulása viszonylag kicsi volt: a férfiak között átlagosan minden 75. esetben, a nők körében pedig minden 225 esetből egyszer diagnosztizálták a 11 év alatt.
A tanulmány nem tért ki sem a passzív dohányzás hatására, sem az izoflavonok étrendkiegészítőként való alkalmazására. A szakemberek ezért úgy vélik, még nincs elegendő adat arra, hogy az étkezési szokások megváltoztatására vonatkozó következtetéseket vonjanak le, ehhez további, több országban lefolytatott vizsgálatok szükségesek.
(MTI)
Puffadás, emésztési zavarok? Pattanások, kiütések? Visszatérő fejfájás? Migrén? (x)
Dr. Csuth Ágnes
Orvos tanácsadó
Regisztráljon és kérdezzen!
Regisztráció Kérdés feltevés Válaszaim megtekintése Összes orvos válaszol kérdésGyakori kérdések Tüdőrák témában:
Fáj a hátam. Lehet, hogy tüdőrákom van? Öröklődhet-e a tüdődaganat? CT tüdőbiopszia