• Rekuzni egészséges!

        Szerző:
        WEBBeteg

        A kerékpározás, mint szabadban űzött sport, egyben utazás, csavargás és találkozás a természettel, felüdítő hatással van a mindennapok stresszétől gyötört idegrendszerre, pszichére. A kerékpározás új élménye a reku.

        Igen, kerékpározni egészséges. Ám vannak káros hatásai is. A szokványos „görnyedt” kerékpár nem alkalmazkodik az ember testfelépítéséhez, hanem az embernek kell alkalmazkodnia a járműhöz. A keskeny, kis nyergen ülve olyan testtáj hordozza súlyának zömét, amely nem erre termett. Az előregörnyedő tartás statikus terhelése miatt szenved a gerinc, a váll, a csukló, illetve a medence fölött szinte az egész izomzat, a tüdő pedig összeszorult mellkasban kénytelen dolgozni.

        Hirdetések

        Mi az a reku?

        Van olyan kerékpár, amellyel gyötrelem és káros egészségügyi hatások nélkül bringázhatunk, mert a gép és az ember érintkező felülete – „interfésze” – illik az emberi testhez. Ez is a szív, a tüdő és az izmok munkájával halad, ez is felfrissíti a szellemet, de nem kínoz, nem okoz fájdalmat és kellemetlenséget. A fekvőbringáról, a rekuról van szó.

        A reku kialakítása kényelmes és egészséges testtartást tesz lehetővé

        Hogyan válasszunk kerékpárt? Hasznos tippek


        A nyár egyik legnépszerűbb sportja a kerékpározás. Nem kell hozzá más, mindössze egy bicikli. Ilyen könnyű, ha már rendelkezünk egy jól bejáratott drótszamárral. Azonban kezdőként, amikor első kerékpárunkat szeretnénk megvenni, a hatalmas választék láttán rendszerint elbizonytalanodunk. Rengeteg kérdés merül fel bennünk: vajon milyen váz lenne a megfelelő, az ár mennyire fontos, milyen extrák kellenek vagy szükség van-e egyáltalán rájuk és ténylegesen mire kell figyelni? >>

        Görnyedtbringán előredől a felsőtest, és ívelten kipúposodik a hát, megváltozik a gerinc normális ívelése, és ez fájdalmat, görcsös izmokat okozhat. Ráadásul az útfelületről a nyergen át érkező ütések direktben érik a gerincoszlopot, amely azokat szinte tompítatlanul vezeti tovább a koponyába – azért csak „szinte”, mert a porckorongok tompítanak valamelyest, de ez persze nem tesz jót nekik.

        Mi a megoldás? Természetesen a reku, mert azon a gerincoszlopot megtámasztó, a tartóizmokat részlegesen tehermentesítő testtartásban helyezkedünk el, illetve a gerinc hajlataihoz alkalmazkodik az üléstámla ívelése. Az úthibákból adódó ütések egyenletesen oszlanak el az ülep és a hát egész felületén, sehol sem lép fel számottevő helyi terhelés.

        A reku bármelyik fajtája kíméli a gerincet

        Az ülősebb rekukon nagy felületű, szivacspárnás a nyereg, és hálós vagy szivacsbetétes a támla. Ezek pontosan a biomechanikailag kedvező szögben, illetve hajlásokkal helyezkednek el. Olyan, mintha autót, leginkább sportkocsit vezetnénk, nagyon hosszú ideig kényelmesnek találjuk.

        A fekvősebb rekuk rendszerint egydarabos ülés-támla héjjal készülnek, amelynek ívelése pontosan alkalmazkodik a hát és az ülep formájához, ebben inkább az autóversenyzőkére vagy a nyugágyban napozó emberére emlékeztet a testtartás. A héjat szivacs vagy térhálós betét teszi kényelmessé. Gyakori, hogy a láb magasabbra kerül a medencénél, ezért ajánlatos patentpedált alkalmazni (nehogy hasizomból kelljen tartani a pedálról lecsúszkáló lábat), illetve, az erősen hátradöntött helyzet miatt, fejtámlára van szükség. Ez is nagyon komfortos, soknapos, hosszú túrán is. A kéz mindkét esetben lazán nyugszik a kormányon, akár felső- akár alsókormányos a jármű.

        A kerékpáros bukósisak kiválasztása és használata


        A kerékpáros sisak csak akkor óv, ha helyesen viselik. Íme mindaz, amire a kerékpáros bukósisak választásánál figyelni kell, hogy elkerülje a leggyakoribb hibákat és esetleges sérüléseket.
        A bukósisak kiválasztása és használata >>

        A könnyebb lélegzés élménye tekerés közben

        A bringaversenyzőkről az a mondás járja, hogy a hátukban van a tüdejük. Csakugyan, görnyedt pozíciójukban a hátuk kipúposodik, a mellkasukat meg összeszorítja lefelé álló két karjuk, miközben rekeszizmukat felnyomja a gyomor, csökkentve a vitálkapacitást. A kényelmesen hátradőlő ember mellkasa viszont kitágul, a zsigerek pedig súlyuknál fogva lejjebb szállnak, semmi sem akadályozza az intenzív légzést. A nyak természetes szögben áll a törzshöz képest, minimális ellenállással áramlik a levegő.

        Ép herékben ép spermák – a reku hosszú távon is egészséges

        A kerékpárnyereg nagy erővel nyomja a két láb közötti lágy részeket. A here gyenge vérellátása és a passzentos nadrágban kialakuló magasabb hőmérséklet együtt oda vezet, hogy drámaian csökken a spermában az egészséges ondósejtek száma, és ezzel együtt a nemzőképesség. A komfortbringa nagyfelületű, kényelmes ülése viszont kiküszöböli az ilyen jelenségeket, a szabad véráramlás és a lazább öltözék lehetősége kedvez a nemzőképesség megőrzésének.

        Kerékpározás és férfiegészség


        A hegyi kerékpározás vagy a nem megfelelő nyereg használata árt a férfiasságnak. Az innsbrucki megyei kórház szakértői 75 férfit vizsgáltak meg, és a biciklizők 88%-ánál prosztata problémákat észleltek. A kerékpármentes életmódot folytatóknál csak 26%-os volt az elváltozások aránya. A hegyi kerékpározás a heréket is megviselheti. „Az ütődések következtében kialakuló hegesedések környezeti bevérzéseket eredményezhetnek, vagyis romlik a herék vérellátása, ami káros következményekkel járhat a spermiumképzés mennyiségét és minőségét illetően is.

        Női kényelem két keréken – A reku a hölgyek igényeit is szem előtt tartja

        A hölgyek esetében, még ha a női medence csontozatához illő, szélesebb nyerget használnak is, amely nem nyomódik be olyan mélyen és fájdalmasan a lágy részekbe, az előredőlt tartás miatt gyakori (ám prűdségből vagy szeméremből nemigen hangoztatott) panasz a nyeregcsőr és a szeméremcsont közé becsípődött érzékeny részek (vulva, labia minora, clitoris) fokozódó irritációja, kidörzsölődése, fájdalma. Ezek után átszállni egy komfortos ülésű rekura megváltásként hat!

        A reku megoldást jelent az izzadás okozta kellemetlenségekre

        A reku ülésével combtőtől nyakig érintkezünk, a kerékpározás pedig főképp a melegebb hónapok kedvtelése – nem izzadunk rá az ülésre? Nem fázunk meg leszállás után? A zártcellás szivacs ülés- és támlabetét csakugyan izzaszthat, még ha van is huzata. Ehelyett nyitott cellás szivacsot célszerű használni, vagy még inkább térhálós szálfonadékból készült Ventisit ülésbetétet, amelyen áthalad a vízsugár, sőt a tekintet is, és amely tökéletesen kivezeti a verejték páráját. Nagy melegben csak azért nedvesebb rajta a trikó háta, mert ott nem annyira éri a menetszél.

         Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt!
        Rekun nyugodtan hordhatunk lazább, szellősebb ruhadarabokat, nem vagyunk kis helyen összepréselve az üléssel, nincs ilyen gond. A kerékpárosok nagy része hátizsákot hord, ami alatt óhatatlan a beizzadás. Rekun eleve nem jön szóba a háti, holmink üléstáskába kerül, amelyet leszállás után tarisznyaként vihetünk magunkkal.

        Kerékpározni, úgy általában, egészséges testmozgás, de szép számmal vannak a „görnyedtbringának” az egészségre káros hatásai is, amelyek már egészen szerény távok és időtartamok esetén is jelentkeznek. E negatív hatásokat viszont egytől egyig kiküszöböli a komfortbringa, a reku, amely nemtől, életkortól és az egyhuzamban, illetve kumulatívan megtett távtól függetlenül mindenki szervezetének jót tesz.

        Összefoglalva az átlagos bicikli és a reku egészségi hatásainak különbségét:

          Görnyedtbringa Komfortbringa
        Testhelyzet Előredőlő, a felsőtestet a kar és a vállöv támasztja meg, a fejet a nyakizom tartja. Hátradőlő, a felsőtestet az üléstámla támasztja meg, a nyak helyzete természetes, illetve a fekvős típusoknak fejtámlájuk van.
        Gerinc A gerincoszlop dőlése és hajlása nem természetes, az útról érkező ütéseket a gerinc a koponyáig továbbítja. A gerinc vonalát követő ütéstámla egészséges helyzetet teremt, az ütések eloszlanak a hát egész felületén.
        Izomtónus A testhelyzet megőrzését sok izom statikus megfeszítése biztosítja. Ez nem javítja az edzettséget, csak fárasztó, görcsösödést okoz. A komfortos testtartást az ülés biztosítja, a hajtásban részt nem vevő izmok lazák, energiát nem fogyasztanak.
        Tüdő, zsigerek A tüdő és a zsigerek összenyomódnak, csökken a vitálkapacitás, étkezés után kellemetlen az érzés. A tüdő szabadon kitágulhat és működhet, biztosítva van a zsigerek természetes helyigénye.
        Nemi szervek A biciklinyereg elnyomja a genitáliákhoz vezető ereket és idegeket, zsibbadást, az erekciós- és megtermékenyítő képesség romlását okozva. Hölgyek is kellemetlen hatásokra számíthatnak. A komfortülés nem zavarja a nemi szervek vérellátását és beidegzését, sem hölgyek, sem urak nem tapasztalnak kellemetlenséget.

        (WEBBeteg/Karlovitz Kristóf )

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        Látászavar, szédülés?

        Dr. Kapocsi Judit

        A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

        Ginzeng és a sport

        Nyár közeledtével, nyáron jellemzően többen és többet sportolunk. Sokan ilyenkor kezdik újra kedvenc sporttevékenységüket, amit az őszi, téli időszakban takarékra állítottak. Mások most ismerkednek egy újabb sporttal. Általában ilyenkor mindannyian igyekszünk aktívak lenni, többet mozogni, kirándulni, játszani.

        A túl sok biciklizés erekciós zavart és meddőséget okozhat

        Tanulmányok által bizonyított, hogy a túl sok és túl hosszú ideig tartó biciklizés növeli a merevedési zavar és a meddőség kockázatát. Ezért a profi kerékpárosoknak, duatlonistáknak, triatlonistáknak azt tanácsolják a szakemberek, hogy fagyasztassák le a spermájukat, még mielőtt az a sportkarrier áldozatává válik.

        Fogyókúra - Nem mindegy, melyik mozgásformát választjuk!

        A fogyókúrának és az életmódváltásnak fontos része a fizikai aktivitás. Nem mindegy azonban, hogy hogyan mozgunk! A rosszul megválasztott sportolással sokan kifejezetten ártanak szervezetüknek.

        Reflux mellett szabad sportolni?

        Számos tanulmány igazolta, hogy a refluxbetegségben szenvedők ritkábban sportolnak, mert a panaszaik átmenetileg fokozódhatnak. Ne hagyjuk, hogy a reflux megakadályozzon abban, hogy fittek legyünk. Mire érdemes odafigyelni, ha továbbra is rendszeresen szeretne mozogni?

        Irodai munka és mozgásszervi problémák

        Egyre nagyobb a mozgásszervi panaszokkal küzdő betegek száma. A háziorvosi rendelők, a reumatológiai és ortopédiai szakrendelések tele vannak az ülő életmód áldozataival. Manapság az emberek többsége városban él, autóval jár, és sokan ülőmunkát végeznek, amely a mozgásszervek egészsége szempontjából nagyon káros.

        Győzze le az őszi fáradtságot

        Akárcsak tavasszal, sokakon úrrá lesz ősszel is a fáradtság. Dr. Bérczy Judit, endokrinológus főorvos ennek enyhítésére ad hasznos tanácsokat.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA