Túlsúllyal és kezdődő cukorbetegséggel bajlódó, kóros vérzsírszintű és magas vérnyomásos betegek, akiket ma legtöbbször metabolikus tünetcsoport elnevezéssel kezelnek, lényegesen ritkábban fordulnak elő ott, ahol a lakosság mediterrán étrendet fogyaszt - állapította meg egy felmérés.
Egységes mediterrán étrend voltaképp nincs: a fogalom ma használt értelmezése, leginkább a Kréta szigetén szokásos étkezésnek felel meg. Évtizedekkel ezelőtt ott végeztek részletes vizsgálatokat a szív- és érrendszeri betegségek, illetve a helyi diéta összefüggéséről, aminek során általános tanulságokat vontak le.
Cikkünk a hirdetés után folytatódik
Táplálkozástudományi meghatározás szerint, a mediterrán étrend sok zöldséget és friss gyümölcsöt, alacsony zsírtartalmú tejtermékeket (joghurt, sajt), halat és baromfit tartalmaz. Elkészítéséhez olíva olajat használnak. Vörös húsból készült étel csak ritkán kerül az asztalra. Hetenként legfeljebb négy tojást fogyasztanak, viszont a mérsékelt borivás alapvető eleme a diétának.
Jordi Salas-Salvadó vezetésével, spanyol kutatók végezték el a PREDIMED vizsgálatot, amelyben 1224 felnőtt vett részt. (A PREDIMED elnevezés alapját a "PREvención con DIeta MEDiterránea" munkacím szolgáltatta).
Véletlenszerű választás alapján, a vizsgálati alanyok három csoportba kerültek.
Az első csoport tagjainak csak arra kellett figyelniük, hogy kevés telített zsírt fogyasszanak. A második csoportba kerülők, az előbb vázolt mediterrán diétát ették. A harmadik csoport tagjai ugyancsak a mediterrán diéta szabályait követték, de naponta egy maréknyi csonthéjas gyümölcsmagot is elropogtattak: fele dió volt, egy-egy negyede pedig mandula és mogyoró.
A kutatók, a ma metabolikus szindrómának nevezett kórkép előfordulására voltak kíváncsiak a különböző étkezési változatok esetén. A metabolikus tünetcsoport a túlsúly, a magas vérnyomás, a 2-es típusú cukorbetegség valamelyik stádiuma, és a kóros vérzsírszintek együtteséből, legalább háromnak a jelenlétéből áll.
Egy év elteltével azok közül, akiket a vizsgálat kezdetén metabolikus szindrómával kezeltek, 70 százalékkal többen szabadultak meg a diagnózistól azok, akik a mediterrán diéta mellett diót, mandulát és mogyorót is fogyasztottak.
A spanyol PREDIMED vizsgálat eredményeit az Archives of Internal Medicine szakfolyóirat közölte.
(MTI)
Egészség? Betegség?
Nézze meg a WEBBetegen!
Robottechnika Svédországból, a legprecízebb fogpótlásért: Procera szkenner. (x)
Az orvosi mezoterápia helyreállítja bőrünk feszességét és segít a sejtmegújító anyagokat...
Dr. Csuth Ágnes
Orvos tanácsadó
Regisztráljon és kérdezzen!
Regisztráció Kérdés feltevés Válaszaim megtekintése Összes orvos válaszol kérdésGyakori kérdések Fogyókúra, egészséges táplálkozás témában:
Önértékelési zavar? Milyen fogyókúrás gyógyszert használjak? Hirtelen hízás - Kihez forduljak?