• Hiánybetegségek és tüneteik

        Szerző:
        WEBBeteg

        Hiánybetegségek akkor alakulhatnak ki, ha a szervezet kevesebb vitaminhoz, nyomelemhez jut, mint amennyire szüksége van. Egészséges életmód mellett ennek veszélye csekély, ám mai rohanó és stresszes világunkban bárkivel előfordulhat, hogy túlhajszolja magát, kimerül, és szervezete tartalékai nem elegendőek a vitaminigény fedezésére. Milyen tünetekkel járnak a hiánybetegségek, és mikor van szükség vitaminpótlásra?

        A C-vitamin és hiánya

        A C-vitaminnak szerepe van az immunerősítésben, a kollagénszintézisben és a növekedésben is. Talán az egyik legismertebb hiánybetegség a C-vitamin hiánya, azaz a skorbut.

        Milyen tünetekkel jár a hiánya?

        Eleinte fáradtság, kedvetlenség, fogyás és étvágytalanság jelentkezik. Súlyosabb esetben fogínyvérzést, sebgyógyulási zavarokat, foghullást, porc- és csontsorvadást okoz.

        Miben fordul elő?

        Citrusfélék, áfonya, csipkebogyó, brokkoli, káposzta, paprika.

        Hirdetések

        A D-vitamin és hiánya

        A D-vitamin a napfény hatására alakul ki a bőrben lévő előanyagaiból. A D-vitamin valamennyi sejtünk egészséges működéséhez elengedhetetlen, a legfontosabb szerepe a kalcium csontokba való beépítése. A D-vitamin hiánya okozza az angolkórt (rachitis), a kalcium felszívódásának és csontokba épülésének zavarát.

        Milyen tünetekkel jár a hiánya?

        Az angolkórban szenvedő gyerekeken kezdetben sápadtság, nyugtalanság, a koponyacsontok ellágyulása, bordaduzzanat jelentkezik, majd torzult mellkas, elgyengült izomzat és görbült lábak jellemzőek. A szellemi fejlődés is lassulhat. Ha felnőttkorban alakul ki, akkor csontlágyulás lesz a következménye.

        Miben fordul elő?

        Ahhoz, hogy kellő mennyiségű D-vitaminhoz jusson szervezetünk elég időt kell töltenünk a szabad levegőn, napfényen. D-vitamin az élelmiszerek közül a halban, a tejben, a tojássárgájában, a kakaóbabban, a vargányagombában, a vajban és a belsőségekben fordul elő.

        Az E-vitamin és hiánya

        Vitamin- és ásványi anyag teszt

        Tesztelje, hogy szervezete kellően el van-e látva vitaminokkal és ásványi anyagokkal!

        Töltse ki vitamin- és ásványi anyag tesztünket!

        Az E-vitamin nagyon fontos antioxidáns, hiánya ritkán fordul elő.

        Milyen tünetekkel jár a hiánya?

        Reflexek lassulása vagy hiánya, izomgyengeség, kettős látás, egyéb látászavar, beszédzavar, idegkárosodás.

        Miben fordul elő?

        Növényi olajokban (napraforgó, búzacsíra, tökmag, olíva, kukorica), májban, tojásban és húsokban, halakban, valamint hüvelyesekben található meg az E-vitamin.

        Az A-vitamin és hiánya

        Az A-vitamin nélkülözhetetlen szemünk, bőrünk és csontjaink egészséges fejlődéséhez, működéséhez. Hiánya farkasvaksághoz vezethet. A betegség lehet örökletes is.

        Milyen tünetekkel jár a hiánya?

        A farkasvakságban szenvedő beteg szürkületben sokkal gyengébben lát, mint az egészségesen látók, a betegség akár vaksághoz is vezethet. Az A-vitamin hiány további tünetei lehetnek fogászati problémák, a haj töredezése, a körmök berepedése, a bőr és a nyálkahártya betegségei.

        Miben fordul elő?

        A-vitaminforrás a sárgarépa, a spenót, a kajszibarack, a sütőtök, a sárgadinnye és a paprika, valamint a tejtermékek, a tojás, a tengeri halak és a máj.

        A B1-vitamin és hiánya

        Vitaminok és nyomelemek

        Ismeri Ön a létező összes vitamint? Vagy tudja, hogy melyik vitamin miért jó, vagy éppen rossz a szervezetünk számára?

        Tudjon meg többet a vitaminokról a WEBBetegen!

        A B1-vitamin elengedhetetlen a bőr, az idegrendszer és az izomzat egészséges működéséhez. Hiánybetegsége a beriberi.

        Milyen tünetekkel jár a hiánya?

        A B1-vitamin hiányában alvászavar, fáradtság, nyugtalanság, levertség, memóriaromlás, súlyos esetben idegrendszeri tünetek és izomsorvadás, emésztőrendszeri tünetek, szív- és érrendszeri panaszok jelentkezhetnek, és akár halát is okozhat.

        Miben fordul elő?

        Teljes kiőrlésű gabonafélékben, dióban, mogyoróban, tejtermékekben, hüvelyesekben, májban és a sertéshúsban.

        A vas és hiánya

        A vas a vérfesték, más néven hemoglobin alkotóeleme, hiányában vérszegénység (anémia) alakulhat ki.

        A vashiány tünetei

        Levertség, sápadtság, fáradtság, a koncentrálóképesség romlása.

        Forrásai

        Vörös húsok, halak, szárnyas húsok, aszalt gyümölcsök, gabonafélék, diófélék, barna rizs, hüvelyesek.

        A jód és hiánya

        Jódra szükség van a pajzsmirigy egészséges működéséhez. Hiányában a pajzsmirigy megnagyobbodik, és strúma vagy golyva alakulhat ki. A jódhiány következménye koraszülés és vetélés is lehet.

        A jódhiány tünetei

        Száraz, pikkelyes bőr, töredezett, száraz haj, rekedt hang, mentális zavarok, a pajzsmirigy alulműködéséből eredő egyéb zavarok.

        Forrásai

        Jódozott konyhasó, tejtermékek. A sós tengeri levegőn való tartózkodás is jódhoz juttatja a szervezetet.

        A szelén és hiánya

        Figyeljen oda Ön is, hogy mit eszik!

        A szelénnek szerepe van az immunrendszer működésében, a gyulladási folyamatok mérséklésében.

        A szelénhiány tünetei

        Immungyengeség, a bőr, a körmök és a haj állapota romlik, a szövetek regenerációja lelassul.

        Forrásai

        Teljes kiőrlésű gabonafélék, máj, vese, tengeri halak.

        Mikor van szükség vitaminkészítmények szedésére?

        A zsírban oldódó vitaminokat szervezetünk hosszabb időn át képes tárolni, ilyen az A-, D-, E- és a K-vitamin. Ezek a vitaminok felhalmozódhatnak szerveztünkben, ezért a túladagolás elkerülése érdekében ne fogyasszunk belőlük többet a kelleténél! Előfordulhatnak azonban olyan betegségek, amelyek megzavarják a vitamin-anyagcserét, és így szükség lehet ezen vitaminok pótlására is.

        A vízben oldódó vitaminokat a szervezet nem tárolja, a fölösleges mennyiség a vizelettel távozik a szervezetből. Hiányuk gyakrabban fordulhat elő, mint a zsírban oldódóké.

        Egészséges táplálkozás, elegendő mozgás és alvás mellett sokkal kisebb az esélye a vitaminhiány kialakulásának, ezért igyekezzünk megelőzni a problémát! Csak abban az esetben van szükség vitaminkészítmények szedésére, ha a szervezet tartalékai kimerülnek és vitaminhiány alakul ki.

        Mikor fordulhat ez elő?

        A gyógyszertárakban kaphatók egykomponensű, azaz csak egyféle vitamint tartalmazó készítmények, és multivitaminok, amelyek több különféle válogatott vitamint tartalmaznak.

        Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító; NetDoktor.de
        Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Gasztroparézis

        Dr. Felszeghy Enikő

        Az étkezési szokások megváltoztatása mellett milyen kezelés jöhet szóba?

        Kiurgó pulzus

        Kardioközpont

        Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

        Mennyit tud a vitaminhiány tüneteiről? Tudásteszt

        Hiánybetegségek akkor alakulhatnak ki, ha a szervezet kevesebb vitaminhoz, nyomelemhez jut, mint amennyire szüksége van. Egészséges életmód mellett ennek veszélye csekély, ám mai rohanó és stresszes világunkban bárkivel előfordulhat, hogy túlhajszolja magát, kimerül, és szervezete tartalékai nem elegendőek a vitaminigény fedezésére. Ön tudja, milyen tünetekkel járnak a hiánybetegségek?

        Mennyi káliumra van szükségünk, és miért?

        A kálium olyan ásványi anyag, amely segíti a sejtek megfelelő működését. Elengedhetetlenül fontos az idegek, az izmok és a szív megfelelő működése szempontjából.

        A B-vitaminok hiánya és tünetei

        A B-vitaminok vízben oldódó vitaminok, amely azt is jelenti, hogy a felesleg vizelettel távozik a szervezetből. Kiegyensúlyozott, változatos táplálkozással könnyen bevihetők, így súlyos hiányállapot ritkán alakul ki. Ugyanakkor fontos szerepet töltenek be a szervezet működésében, ezért az enyhébb hiány is kellemetlen tüneteket okozhat.

        A csontritkulás okai és rizikófaktorai

        Harmincöt éves korát követően szinte mindenki szervezete több csontot bont le, mint amennyit képez. A csontritkulás kockázata főleg attól függ, hogy mekkora csonttömegre tett addig szert az egyén és milyen gyorsan kezdi el a csonttömeget veszíteni.

        Tavaszi feltöltődés vitaminokkal

        Szervezetünk megfelelő működéséhez és jó közérzetünkhöz többek között a megfelelő vitaminszint is hozzájárul. Cikkünkből megtudhatja, milyen tünetekkel jár az egyes vitaminok hiánya, és mik a természetes vitaminforrások.

        Vitaminbevitel a tavasz közeledtével: mennyi az annyi?

        Nem lehet általánosítani, amikor azt szeretnénk kideríteni, mekkora vitaminpótlásra van szükségünk télen és tavasszal, mert más vitaminigénye van egy egészséges és egy beteg gyermeknek, illetve felnőttnek, várandós nőnek, idős embernek, vagy éppen sportolónak. Egy biztos, indok nélkül felesleges a megadózis rendszeres bevitele.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA