• Hogyan előzhető meg a csontritkulás kialakulása?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Az egészséges csontozat megtartásához három dologra van szükség: rendszeres testmozgásra, megfelelő mennyiségű kalciumra és megfelelő mennyiségű D-vitaminra, amely a kalcium felszívódásához nélkülözhetetlen.

        A téma cikkei
        5/1 Csontritkulás (oszteoporózis)
        5/2 A csontritkulás okai és rizikófaktorai
        5/3 Hogyan előzhető meg az oszteoporózis?
        5/4 A csontritkulás kezelési lehetőségei
        5/5 Csontirkulásban szenvedő betegek étkezése

        A leghatékonyabb megelőzés a kiegyensúlyozott, a legtöbb izmot érintő és a legtöbb csontot terhelő testmozgás. A mozgás - kellő körültekintéssel - bármely életkorban elkezdhető; mindenképpen jó hatású a csontokra. A maximális hatást akkor érheti el, ha már fiatalkorban rendszeresen mozog és egész életében valamilyen sportot űz.

        Kombinálja az úgynevezett erősítő és a teherviselő gyakorlatokat! Az erősítő gyakorlatok (pl. úszás, biciklizés, különböző gépi edzésprogramok) fejlesztik az izmokat és kitűnőek a leggyakoribb szív- és érrendszeri, valamint anyagcsere-betegségek (pl. metabolikus szindróma) megelőzésében, azonban nem olyan hatékonyak az oszteoporózis ellen, mint a teherviselő gyakorlatok (pl. gyaloglás, kocogás, futás, lépcsőzés, ugráló kötelezés, síelés).

        Hirdetések

        Az egészséghez szükséges kalcium mennyiség az élet során változik. A szervezet kalcium igénye gyerekkorban és kamaszkorban a legnagyobb, amikor a csontváz gyorsan nő. Jelentős a kalciumigény terhesség és szoptatás alatt is. A menopauzát követően, illetve idősebb férfiakban szintén szükség van sok kalcium fogyasztására, mivel a kor előrehaladtával a szervezet egyre kevésbé hatékonyan szívja fel a kalciumot, továbbá egyre nagyobb a valószínűsége a kalcium felszívódását hátráltató betegségek és gyógyszerek jelenlétének.

        Mennyi kalciumot és D-vitamint érdemes szedni?

        Bár nyáron elegendő D-vitaminra tehetünk szert a napfény segítségével, ez a téli hónapokra már nem mondható el. Sok D-vitamin található a halakban és a tojás sárgájában, igaz, nem biztos, hogy ezeket minden ember napi szinten fogyasztja. Valamennyi kalcium szinte minden élelmiszerben van, de a mandulában, a brokkoliban, a szójában és a zabpehelyben nagy mennyiségben található.

        Kalcium és székrekedés

        Székrekedés kialakulása esetén fogyasszon több folyadékot, és próbáljon meg rostdúsabb étrendre áttérni! Nézze meg azt is, milyen kalcium készítményt használ, mivel a kalcium-foszfát és a kalcium-citrát kevésbé okoz székrekedést, mint a többi kalcium-só.

        Ha Ön nem kívánja a napfényre és az étrendjére bízni a megfelelő D-vitamin- és kalciumellátást, fontolja meg D-vitamin és kalcium tabletták, vagy multivitaminkombinációk fogyasztását. Ezek általában nem túl drágák, jól tolerálhatók és megfelelően felszívódnak. A kalcium tabletták néha székrekedést eredményezhetnek.

        A menopauzán átesett és hormonpótlásban részesülő nők legalább 1200 mg kalciumot és 400 nemzetközi egység (NE) D-vitamint kell, hogy fogyasszanak minden nap. A menopauza utáni és hormonpótló kezelést nem kapó nők, a hosszú távon szteroidot szedők, továbbá a 65. év feletti férfiak legalább napi 1500 mg kalciumot és 800 NE D-vitamint kell, hogy magukhoz vegyenek. A D-vitamin nemcsak a csont egészsége szempontjából fontos, de fokozhatja az izomerőt és védhet bizonyos típusú daganatos megbetegedésekkel szemben is.

        A D-vitamin- és kalciumtabletták akkor a leghatékonyabbak, ha együtt alkalmazzák őket és étkezés közben veszik be őket.

        Forrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Zsuga Judit, neurológus, klinikai farmakológus

        5/2 A csontritkulás okai és rizikófaktorai | 5/3 | 5/4 A csontritkulás kezelési lehetőségei
        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Alzheimer-kór

        Dr. Debreczeni Anikó

        Az életmód hogyan befolyásolja a betegség kialakulásának valószínűségét?

        Miért fáj a hátam?

        WEBBeteg

        A hátfájás az egyik legfőbb közegészségügyi probléma a világon. (x)

        Mennyit tud a vitaminhiány tüneteiről? Tudásteszt

        Hiánybetegségek akkor alakulhatnak ki, ha a szervezet kevesebb vitaminhoz, nyomelemhez jut, mint amennyire szüksége van. Egészséges életmód mellett ennek veszélye csekély, ám mai rohanó és stresszes világunkban bárkivel előfordulhat, hogy túlhajszolja magát, kimerül, és szervezete tartalékai nem elegendőek a vitaminigény fedezésére. Ön tudja, milyen tünetekkel járnak a hiánybetegségek?

        Mennyi káliumra van szükségünk, és miért?

        A kálium olyan ásványi anyag, amely segíti a sejtek megfelelő működését. Elengedhetetlenül fontos az idegek, az izmok és a szív megfelelő működése szempontjából.

        Naponta fél liter tejet kéne fogyasztani

        A tej a kalcium mellett A-, B1-, B2-, B12- és D-vitamint is tartalmaz. Ezenkívül ásványi anyagokban is gazdag. A tejfogyasztás egyre csökken, pedig nemcsak a csontépítésben van támogató szerepe, de a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében is. A napi átlag másfél deciliter helyett fél liter tej vagy tejtermék lenne az ajánlott mennyiség.

        A kalcium hiányának tünetei és veszélyei

        A kalciummal kapcsolatban leginkább a csontok egészségére gondolunk, holott ez az ásványi anyag csontrendszerünk mellett számos egyéb szervünk működése szempontjából is létfontosságú.

        A csontritkulás okai és rizikófaktorai

        Harmincöt éves korát követően szinte mindenki szervezete több csontot bont le, mint amennyit képez. A csontritkulás kockázata főleg attól függ, hogy mekkora csonttömegre tett addig szert az egyén és milyen gyorsan kezdi el a csonttömeget veszíteni.

        Tavaszi feltöltődés vitaminokkal

        Szervezetünk megfelelő működéséhez és jó közérzetünkhöz többek között a megfelelő vitaminszint is hozzájárul. Cikkünkből megtudhatja, milyen tünetekkel jár az egyes vitaminok hiánya, és mik a természetes vitaminforrások.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA