• Hogyan előzhető meg az oszteoporózis?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Az egészséges csontozat megtartásához három dologra van szükség: rendszeres testmozgásra, megfelelő mennyiségű kalciumra és megfelelő mennyiségű D-vitaminra, amely a kalcium felszívódásához nélkülözhetetlen.

        A téma cikkei

        5/1 Csontritkulás (oszteoporózis)
        5/2 A csontritkulás okai és rizikófaktorai
        5/3 Hogyan előzhető meg az oszteoporózis?
        5/4 A csontritkulás kezelési lehetőségei
        5/5 Csontirkulásban szenvedő betegek étkezése

        A leghatékonyabb megelőzés a kiegyensúlyozott, a legtöbb izmot érintő és a legtöbb csontot terhelő testmozgás. A mozgás - kellő körültekintéssel - bármely életkorban elkezdhető; mindenképpen jó hatású a csontokra. A maximális hatást akkor érheti el, ha már fiatalkorban rendszeresen mozog és egész életében valamilyen sportot űz.

        Kombinálja az úgynevezett erősítő és a teherviselő gyakorlatokat! Az erősítő gyakorlatok (pl. úszás, biciklizés, különböző gépi edzésprogramok) fejlesztik az izmokat és kitűnőek a leggyakoribb szív- és érrendszeri, valamint anyagcsere-betegségek (pl. metabolikus szindróma) megelőzésében, azonban nem olyan hatékonyak az oszteoporózis ellen, mint a teherviselő gyakorlatok (pl. gyaloglás, kocogás, futás, lépcsőzés, ugráló kötelezés, síelés).

        Hirdetések

        Az egészséghez szükséges kalcium mennyiség az élet során változik. A szervezet kalcium igénye gyerekkorban és kamaszkorban a legnagyobb, amikor a csontváz gyorsan nő. Jelentős a kalciumigény terhesség és szoptatás alatt is. A menopauzát követően, illetve idősebb férfiakban szintén szükség van sok kalcium fogyasztására, mivel a kor előrehaladtával a szervezet egyre kevésbé hatékonyan szívja fel a kalciumot, továbbá egyre nagyobb a valószínűsége a kalcium felszívódását hátráltató betegségek és gyógyszerek jelenlétének.

        Mennyi kalciumot és D-vitamint érdemes szedni?

        Bár nyáron elegendő D-vitaminra tehetünk szert a napfény segítségével, ez a téli hónapokra már nem mondható el. Sok D-vitamin található a halakban és a tojás sárgájában, igaz, nem biztos, hogy ezeket minden ember napi szinten fogyasztja. Valamennyi kalcium szinte minden élelmiszerben van, de a mandulában, a brokkoliban, a szójában és a zabpehelyben nagy mennyiségben található.

        Kalcium és székrekedés

        Székrekedés kialakulása esetén fogyasszon több folyadékot, és próbáljon meg rostdúsabb étrendre áttérni! Nézze meg azt is, milyen kalcium készítményt használ, mivel a kalcium-foszfát és a kalcium-citrát kevésbé okoz székrekedést, mint a többi kalcium-só.

        Ha Ön nem kívánja a napfényre és az étrendjére bízni a megfelelő D-vitamin és kalciumellátást, fontolja meg D-vitamin és kalcium tabletták, vagy multivitamin kombinációk fogyasztását. Ezek általában nem túl drágák, jól tolerálhatók és megfelelően felszívódnak. A kalcium tabletták néha székrekedést eredményezhetnek.

        A menopauzán átesett és hormonpótlásban részesülő nők legalább 1200 mg kalciumot és 400 nemzetközi egység (NE) D-vitamint kell hogy fogyasszanak minden nap. A menopauza utáni és hormonpótló kezelést nem kapó nők, a hosszú távon szteroidot szedők, továbbá a 65. év feletti férfiak legalább napi 1500 mg kalciumot és 800 NE D-vitamint kell, hogy magukhoz vegyenek. A D-vitamin nemcsak a csont egészsége szempontjából fontos, de fokozhatja az izomerőt és védhet bizonyos típusú daganatos megbetegedésekkel szemben is.

        A D-vitamin- és kalciumtabletták akkor a leghatékonyabbak, ha együtt alkalmazzák őket és étkezés közben veszik be őket.

        (WEBBeteg - Dr. Zsuga Judit, klinikai farmakológus)

        5/2 A csontritkulás okai és rizikófaktorai | 5/3 | 5/4 A csontritkulás kezelési lehetőségei
        Legutóbb frissült:
        Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
        • WEBBeteg.hu
      • Legfrissebb cikkek
      • Önök ajánlották
      • Hányinger és hányás

        Emésztőrendszeri, szív- és érrendszeri, urológiai és még számos betegség állhat a hátterében.

        Allergia - Eredményesebb kezelés

        Mit érdemes tudni a legújabb vizsgálati módszerről, a komponens alapú diagnosztikai eljárásról (CRD)?

        Üres sella szindróma

        Sok esetben nem okoz tüneteket, így általában nem is fedezik fel. Tünetek a betegség másodlagos formájában jelentkeznek inkább.

        Diéta és az édesítőszer

        Az édes ízről ma már nem kell lemondani, hiszen számos lehetőség kínálkozik a cukor kiváltására.

      •  





        Hozzászólások (2)
        Írta: Okoska
        Menopauza, hormonpótlás. Nos nem hiszem, hogy bárki aki normális mesterséges hormonpótlást javasolna. Ellenben vannak fitoösztrogén tartalmú növények ( mint pl.az aggelica synesis) valamint természetes progeszteronszerű hatást kiváltani képes növények ( wild yam) amelyek nagyszerű alternatívái a női változókor hormonális problémáinak. Több tudományos publikáció született e témában,javaslom utánanézni.

        Írta: Jurij
        Jó cikk. Egyetlen megjegyzés. A menopauza utáni hormonpótlás egyáltalán nem evidencia. Mondhatni brutális beavatkozás a szervezet finoman szabályozott működésébe.