• Mit tehetünk a kismedencei izmok regenerációjáért szülés után?

        Szerző: Kovács Zsigmond, Lektorálta: Prof. Dr. Takács Péter, szülész-nőgyógyász

        A szülés nagymértékben hozzájárulhat olyan problémák kialakulásához, amilyen például az inkontinencia vagy a prolapszus (hüvely- és méhsüllyedés), melyek akár évtizedekkel később jelentkezhetnek. Mit lehet tenni annak érdekében, hogy minimalizáljuk ezen betegségek kialakulásának kockázatát?

        Sajnos jelenleg nem ismert olyan beavatkozás vagy kezelés, amely a szülés során keletkezett kismedencei izomsérüléseket maradéktalanul helyrehozná. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem tehetünk semmit a negatív hatások elkerüléséért rövid vagy hosszú távon.

        Hirdetés

        A szülést követő év

        Az anyai szervezet felépülésének legkritikusabb szakasza a szülést követő első 12 hónap. Ez az időszak egyszeri és megismételhetetlen, olyan speciális hormonális és immunhelyzet alakul ki, mely soha máskor a nők életében. Az izmok regenerációját alapvetően két dologgal segíthetjük:

        1. Rendszeres gátizomtorna: Ideális esetben ezt már a terhesség alatt (vagy akár még korábban) érdemes elkezdeni és a szülés után néhány héttel újrakezdeni. A gyakorlatokat speciális tanfolyamon is megtanulhatjuk, de szabadon elérhető oktatóvideók vagy akár telefonos applikációk is segítik elsajátítását.
        2. Vannak olyan tápanyagok (ásványi anyagok, vitaminok), amelyek bizonyítottan segítik az izomregenerációt. Ezek közül a legfontosabbak a cink, a leucin és az omega-3-zsírsavak. Étrendünket próbáljuk meg úgy összeállítani, hogy ezeket az elemeket a megfelelő mennyiségben tartalmazza.

        Bővebben Kiegyensúlyozott táplálkozás a terhesség idején

        A szülést követő éven túl

        Az inkontinencia és a prolapszus leggyakrabban a menopauza bekövetkezése után jelentkezik. A szülés(ek) és a menopauza közötti időszakban szintén sokat tehetünk a kismedencei izmok egészségének megőrzéséért.

        1. A gátizomtorna jótékony hatása nem múlik el az első év után, a szakemberek egy életen át javasolják a végzését.
        2. A helyes étkezéssel és mozgással tartsuk testsúlyunkat az egészséges tartományban. A túlsúlyos nők esetében az Amerikai Uroginekológiai Egyesület statisztikái szerint 40-75%-kal nagyobb eséllyel következik be a kismedencei szervek valamilyen süllyedése.
        3. A rostban gazdag étrend és a megfelelő folyadékbevitel segít fenntartani az egészséges bélműködést. A gyakori székrekedés gyengíti a kismedencei izmokat.
        4. Ha nagy súlyokat emelünk, hosszú távon szintén növeljük a prolapszus kockázatát. Ha nem tudjuk elkerülni a rendszeres emelést, fektessünk nagy hangsúlyt a megfelelő technikák elsajátítására, amelyek lehetővé teszik a kismedencei izmok megkímélését.
        5. Kerüljük a koffeint! A koffein irritálja a húgyhólyagot és súlyosbíthatja a meglévő inkontinenciát. A gyakran fogyasztott italok közül a legtöbb koffein a hagyományos kávéban van, de a szénsavas italok és az energiaitalok is gyakran tartalmaznak koffeint.
        6. Ne dohányozzon! A dohányzás növeli az inkontinencia kockázatát, mivel a köhögés megterheli a medencefenék izmait.

        Olvasson tovább! A gátizom gyengülésének tünetei és következményei

        (Kovács Zsigmond, Lektorálta: Prof. Dr. Takács Péter, szülész-nőgyógyász)

        Felhasznált irodalom:

        Módosítva: 2020.06.04 09:36, Megjelenés: 2020.06.04 09:36
      • Cikkajánló

        SARS-CoV-2 koronavírus

        SARS-CoV-2 koronavírus

        Fazekas Erzsébet, újságíró

        Az új típusú koronavírus képes terjedni a levegőben is, ezt bizonyítékok támasztják alá.

        Hőség és terhesség

        Hőség és terhesség

        Balogh Mária, újságíró

        Milyen kihívásokkal kell szembenézniük a kismamáknak nyáron? Hasznos tanácsok.

        A fogamzásgátlás kérdései szülést követően

        A szülést követően a nők általában fokozottan figyelnek a fogamzásgátlásra. Emellett ebben az időszakban egészségügyi okokból is igen fontos, hogy a nem kívánt terhességet megelőzzük.

        A méhlepény (placenta) szerepe

        Még ma sem tud a tudomány mindent erről a lenyűgöző szerkezetű és sokféle funkciójú csodálatos szervről, amely összeköti az anyát és a növekvő magzatot 280 napon át.

        Mit tehetünk a kismedencei izmok regenerációjáért szülés után?

        A szülés nagymértékben hozzájárulhat olyan problémák kialakulásához, amilyen például az inkontinencia vagy a prolapszus (hüvely- és méhsüllyedés), melyek akár évtizedekkel később jelentkezhetnek. Mit lehet tenni annak érdekében, hogy minimalizáljuk ezen betegségek kialakulásának kockázatát?

        Miért nem tudok lefogyni szülés után?

        Szülés után a legtöbb nő nagy félelme, hogy képtelen lesz visszanyerni a teherbeesés előtti súlyát. Természetes, hogy egy kis idő kell ahhoz, hogy újra elérhessék a versenysúlyukat, ám ha hosszas diéta árán sem tud megszabadulni a feleslegtől, érdemes utánajárni annak, mi is okozhatja a túlsúlyt.

        Magzatmozgások - Mikor és mennyi a normális?

        Általában a várandósság 16-18. hete körül érzékelhetőek először a magzat mozgásai a kismama számára. Ezt a legtöbben az orvossal történő találkozó során úgy mondják el, hogy olyan érzés, mintha belülről megsimogatták volna a hasfalat.

        Szülés utáni felépülés

        A várandósság kilenc hónapja alatt a női szervezet grandiózus változásokon megy keresztül, melyek célja az egészséges utód kihordása, biztonságban tartása. Megkoronázván ezt a relatíve hosszú időtartamot érkezik el a szülés folyamata, mely gyakorlatilag emberfeletti erőt, energiát és a biológiai folyamatok tökéletes szinkronját megkövetelve teszi lehetővé, hogy az addig az anyaméh által óvott és nevelt magzat világra jöhessen.

        A szülés és a születés módjai

        A szülés egy természetes, több fázisból álló folyamat, amelyet a terhesség végén a megrepedt magzatburokból elfolyó magzatvíz, valamint a rendszeres méhösszehúzódások jeleznek.

        A szülés első jelei

        Tudja, melyek a szülés tipikus jelei? Értse meg a jeleket, változásokat, melyeken szervezete keresztülmegy, hogy felkészüljön a szülésre!

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.