• Szívós munka a tudatos ártalomcsökkentés

        Szerző: Társadalmi célú reklám, megrendelője: Philip Morris Magyarország Kft.

        Magát a dohányt, bár sokan azt mondják, hogy az ízéért fogyasztják, valójában a dohányzást a nikotin élettani hatásai miatt élik meg kellemesnek. Kinek ne esne jól egy kis boldogsághormon? Pláne egy olyan világban, ahol a folyamatos teljesítményigény nagy stresszel is jár. Ha pedig a stresszoldás ilyen egyszerűen és gyorsan elérhető, akkor hajlamosak vagyunk a járulékos ártalmakkal mit sem törődni. (x)

        A dohányzás egészségkárosító mivolta – különösen, ha az emberi magatartás tükrében vizsgáljuk – egészen összetett. A dohánylevelekből felszabaduló nikotin hatása tulajdonképpen hasonló a heroin és a kokain hatásához, és szintén erős függőséget okoz. Gyors történeti kitekintéssel azt láthatjuk, hogy a dohány kereskedelmi elterjedése előtt kulturális vagy szakrális értéket képviselt. Azok a társadalmi csoportok, akik ezeket a történeti örökségeket gondozzák (amerikai indiánok, ázsiai törzsek, sámánok stb.), mind a mai napig elítélik a dohány mindennapos fogyasztását. Az éles különbség tehát történetileg a hozzáférésben és a kontroll gyakorlásában van.

        Járulékos ártalmak

        A rendszeres, „ráfüggő” fogyasztás problémája főként a járulékos ártalmakban van. A hagyományos cigarettákban ugyanis a dohány elégése során szabadul fel a nikotin, többezer más égéstermékkel együtt. Ezek közül több mint 100 káros vagy potenciálisan káros anyagnak minősül, szervezetbe jutásuk rákkeltő és toxikus folyamatokat egyaránt indukál. Elsősorban a tüdő, a szív-érrendszer és reprodukciós rendszer érintettségével. Dohányosok esetében ez drasztikusan megemeli többek közt egyes krónikus betegségek (krónikus obstruktív tüdőbetegség, iszkémiás szívbetegség, perifériás artériás érbetegség stb.) és rosszindulatú betegségek kialakulásának kockázatát.

        A járulékos ártalmak csökkentése

        Egyértelműen kijelenthető, hogy a dohányzás ártalmainak teljes kiküszöbölését kizárólag a dohány- és nikotintartalmú termékek fogyasztásától való tartózkodás biztosíthatja, azaz a legjobb az, ha az emberek egyáltalán nem szoknak rá a dohányzásra – ez a leghatékonyabb módja az ártalom kiküszöbölésének.

        Ennek ellenére még mindig sokan vannak, akik az ismert egészségügyi rizikót vállalva vagy azt figyelmen kívül hagyva rágyújtanak. Ebben az esetben, ha valaki a lehető legnagyobb mértékben csökkenteni akarja a dohányzással kapcsolatos egészségügyi ártalmakat, a leszokásnál nincs jobb választás. Azt, aki elhatározza magát és le akar szokni, azt minden létező eszközzel támogatni kell ebben.

        Ha a rászokás már megtörtént, igyekezni kell minél hamarabb elhagyni a cigarettázást.

        A leszokással egyértelműen és arányosan csökken a megbetegedések valószínűsége és így nemcsak saját magukat, de szeretteiket, barátaikat és kollégáikat is megóvják az ártalmaktól.

        Hirdetés

        Ki a tüzet szereti, füstjét is szenvedi

        A felszabaduló ártalmas anyagok mennyisége bizonyítottan összefügg az égéshővel. Ez a jelenség olyan kutatás-fejlesztéshez vezetett, aminek eredményeként megjelentek különféle füstmentes technológiák, amelyek közé tartozik például az elektronikus cigaretta és a hevítéses technológia. Az elektronikus cigaretta nem füstöt, hanem nikotinpárát képez azáltal, hogy elektronikus úton felmelegíti a tartályában lévő nikotintartalmú folyadékot. Egy másik a nikotinsóval működő technológia, ahol kémiai reakció eredményeként keletkezik nikotinpára. A hevítéses technológia dohány használatával működik, azonban használata során épp csak annyi hő képződik, ami képes a dohány- és nikotinpárát felszabadítani, azonban égés hiányában nem keletkezik füst.

        Fontos hangsúlyozni, hogy a cigarettázás helyett az alternatív technológiák választása egyáltalán nem ártalommentes, de a cigarettához képest ártalomcsökkentést jelenthet a fogyasztó számára – a felszabaduló káros anyagok mennyiségének csökkenése és a káros egészségügyi hatás mérséklődése sajnos azonban nem áll egyenes arányban. Ezek a füstmentes technológiák sem kockázatmentesek, hiszen amellett, hogy hosszú távú hatásuk még nem ismert, ugyanúgy tartalmaznak nikotint.

        Az egészségi állapotra legkedvezőbb hatást, a lehető legnagyobb fokú ártalomcsökkentést természetesen a rá sem szokás, vagy rászokás esetén a dohánytermékek teljes elhagyása, a leszokás jelenti.

        A szívós egyéniség

        A dohányzás ellen vagy mellett meghozott döntés mögött összetett magatartásmintázatok húzódnak meg. Beszélhetünk itt a szómaboldogságról, ami a kellemes testi hatások értékét (illetve árát) a gyors és egyszerű elérhetőséggel határozza meg. Szociálpszichológiai megközelítésben az emberi döntéshozást kettős rendszerként lehet értelmezni, ahol az ember először hoz egy gyors, „zsigeri” döntést, amit nagy hibaráta jellemez, ezt követően pedig egy lassabb rendszer az egyéni ismeretek és a megszerezhető tudás függvényében felülvizsgálja a döntést. Miért fontos ez a dohányzási szokások vonatkozásában?

        Azért, mert mind a rá sem szokás, mind a leszokás – de még az átszokás is – feltételez egy úgynevezett „szívós egyéniséget”, aki nem csupán a fogyasztói társadalom meggyőző üzeneteinek áradatával, hanem saját zsigeri döntéseivel szemben is állóképes marad. Márpedig a tudatos fogyasztói magatartás kialakulásának előfeltétele – bármilyen termék fogyasztásáról is legyen szó – az ismeretek megszerzésének lehetősége és a rendelkezésre álló technológia megértése.

        A dohányzási szokások és a leszokás körüli nehézségek magját ilyen értelemben az egyén tudása (vagy tudatlansága) és a rá jellemző döntéshozási folyamatok adják.

        Ha mindezt el tudjuk fogadni, látni fogjuk azt is, hogy az ártalomcsökkentés előfeltétele az egyén tájékozottságának a biztosítása. Ennek a tájékozottságnak pedig nemcsak a dohányzás egészségkárosító hatásaira kell kitérnie, hanem az ok-okozatokra is, a megértésre, és az ártalomcsökkentés minden lehetséges módjának megismerésére.

        Ahogy Szókratész életműve is mind a mai napig visszhangozza: „gondoskodjatok önmagatokról!”. 

        Felhasznált irodalom:

        • NICE Public Health Guidance: Tobacco: Harm Reduction Approaches to Smoking (2013)
        • Nussbaum, A. (2018) Methods for Tobacco Harm Reduction: Introducing the Scientific Assessment Program of PMI Science. Clinical Operations in Oncology Trials – Europe 2018.
        • Ludicke, F. et al. (2019) Effects of Switching to a Heat-Not-Burn Tobacco Product on Biologically Relevant Biomarkers to Assess a Candidate Modified Risk Tobacco Product: A Randomized Trial. Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention. DOI: 10.1158/1055-9965.EPI-18-0915
        • Ghizdavescu, A. (2018) Tobacco Harm Reduction & ReducedRisk Products. Presented at 4th Jubilee Congress of General Medicine.
        • McGrath, T. (2018) What is combustion and why the absence of combustion is important in Heated Tobacco Products? Presented at Global Forum of Nicotine 2017.

        A cikk társadalmi felvilágosítás céljából létrejött, reklámcélokat nem szolgáló tájékoztatás, megrendelője a Philip Morris Magyarország Kft.

        Módosítva: 2020.07.03 11:03, Megjelenés: 2020.07.03 11:03
      • Cikkajánló

        2-es típusú diabétesz

        2-es típusú diabétesz

        F. Zs., fordít

        A 2-es típusú cukorbetegség új rizikófaktorait azonosították. Lássuk, mik is ezek!

        Ismeri Ön a kullancsokat?

        Ismeri Ön a kullancsokat?

        WEBBeteg

        Ön mit tud a kullancsokról? Töltse ki tesztünket és ellenőrizze tudását!

        Dohányzás: módszerek a leszokáshoz - Egyedül nem megy

        A dohányosok nagy része annak tudatában is tovább dohányzik, hogy tisztában van annak veszélyeivel. Ennek legfőbb oka, hogy a dohányzás az egyik legsúlyosabb - a kemény drogokra jellemző mértékű - függőséget képes létrehozni.

        A gyógyszerfüggőség alattomosan alakul ki és nagy veszélyeket rejt

        Mikor és mitől válik valaki gyógyszerfüggővé? Miként alakul ki a gyógyszerfüggőség? Milyen súlyos következményei lehetnek? Hogyan lehet elkerülni a gyógyszerfüggővé válást?

        FDA: az IQOS dohányhevítő rendszer kevésbé ártalmas, mint a cigarettázás

        2020. július 7-én az Amerikai Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyeztetési Hivatala (FDA) engedélyezte a Philip Morris IQOS dohányhevítő rendszerének úgynevezett módosított kockázatú dohánytermék minősítéssel történő forgalmazását. Ez a második olyan alkalom, amikor az FDA egy termékre módosított kockázatú minősítésre adott felhatalmazást, és az első eset, hogy dohányipari termék (a kibocsátott káros vagy potenciálisan káros vegyi anyagok tekintetében) módosított kitettségű minősítésben részesül.

        Dohányzás - A leszokás módszerei

        A dohányosok - akár hiszik, akár nem - nikotinfüggőségben szenvednek. A cigarettázás során felszabaduló káros anyagok számos betegség okozójaként károsítják az egészséget és megrövidítik az illető életét.

        10 tipp a dohányzásról való leszokáshoz

        Abbahagyom a dohányzást - bizonyára sokaknak ismerősen hangzik ez a fogadkozás. Cikkünkben olvashat néhány tanácsot, melyek megkönnyítik búcsúját a cigarettától.

        Leszokás a dohányzásról - Milyen szerek segíthetnek?

        A cigarettázás bizonyos szempontból szenvedélybetegségnek tekinthető. Vannak helyzetek, amikor a dohányzás, illetve annak hiánya kellemetlen lehet a dohányos számára, és az is lehetséges, hogy a pöfékelő jelent kellemetlenséget a környezete számára.

        Dohányzás - káros szenvedély, de hogyan mondjunk le róla?

        A legtöbb ember a dohányzással vagy szivarozással a bizonytalanságot, a magány érzését vagy az unalmat igyekszik kompenzálni. Mígnem az újabb és újabb rágyújtás káros szenvedéllyé válik.

        Dohányzás - A tüdő állapota leszokás után

        Egy évtizednyi dohányzás után mennyire tudnak a tüdőszövetek regenerálódni? A dohányzás nyomai teljesen eltűnnek vagy később még okozhatnak problémát? - Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.