• Új magyarázat a drogfüggés kialakulására

Szerző: Független Hírügynökség

Genetikailag módosított kísérleti egereken francia tudósok kiderítették a drogfüggőség kialakulásának egy új elemét.

Azt már eddig is tudták, hogy a drogfüggőség azért alakul ki, mert a kábítószer fokozza egy "örömhormon", a dopamin termelődését az agyban. Most a párizsi Marie Curie Egyetem kutatói felfedezték, mit is csinál a dopamin, aminek következtében kialakul a függőség.

Bizonyos örömkeltő anyagok (heroin, kokain), de még az ételek is fokozzák az agyban a dopamin elnevezésű hírvivő anyag termelődését. A dopamin ösztönzi az agynak a "jutalomközpontját". De a molekuláris szintű kémiai reakciók sorozatában a dopamin csak egyetlen esemény. A francia tudósok találtak egy fehérjét, a DARP-32 jelűt, amely a dopamin működését segíti.

Kísérletekkel bizonyítható

A kutatók génsebészeti eljárással úgy változtatták meg az egerek DNS-ét, hogy a DARP-32 jelű fehérje termelését szabályozó gén egy kissé eltérő fehérjét hozzon létre. A módosult fehérje mindössze egyetlen alkotóelemben (aminosavban) tér el a szabályostól.

A mutáns egerekre láthatóan sokkal kisebb hatással volt a kokain, vagy a morfin injekció, és a rágcsálókon nem látszott az újabb adag utáni vágyakozás. A finom eleség sem bírt számukra nagy csáberővel. Az egerek be voltak tanítva arra, hogy egy önetető készülékből csemegét vegyenek maguknak. Sokkal ritkábban próbálták magukat finomsággal jutalmazni, mint normális társaik.

Ebből a kutatók levonják a következtetést, hogy ha meg lehetne akadályozni gyógyszeres beavatkozással a DARP-32 fehérje felhalmozódását, akkor elejét lehetne venni a drogfüggőség kialakulásának.

Mivel a dopamin feltételezhetően egyes elmebetegségek kialakulásában is szerepet játszik, a felfedezés sokat ígér ezeknek a betegségeknek a gyógyításában is. Továbbá alkalmazni lehet talán a Parkinson-kór kezelésében is, mivel ennek a betegségnek is a dopaminhiány az oka.

Legutóbb frissült: 2008.05.22 10:45

Fogzás és fogápolás

Dr. Szendrey Gábor

A fogzás megviseli a csecsemőket. Mit tehet a szülő és mit ne tegyen?

Ízületi fájdalmak

B. M., szakfordító

A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

Örökölt családi minták terhei generációkon keresztül

Mindannyiunk életében felfedezhetők azok a félelmek, ellehetetlenült sorsok, rosszul végződött párkapcsolatok, betegségek, olykor megmagyarázhatatlan érzések, kétségek, egy korábbi családtagra vagy időszakra emlékeztető viselkedésminták, melyeket tudtunkon kívül vettünk át generációról generációra. Ránk ragadt és cipeljük a nehéz családi örökség mintáit, anélkül, hogy igényt tartottunk volna ezekre.

Szorongásoldók, nyugtatók és altatók - Működésük és veszélyeik

A mai túlhajszolt világban sokan érzik úgy, hogy az idegeskedés kihat a mindennapjaikra, a stressz miatt nem tudják normálisan végezni a munkájukat, a családjukkal szemben is ingerlékenyebbek, és az alvással is problémáik vannak.

Ön is függő, mégpedig cukorfüggő!

Az édes íz utáni rajongás születésünktől velünk van. Az anyatej íze, ezzel együtt a biztonságot adó anya közelsége, illata, simogatása mind-mind erősítik a hozzá köthető táplálék boldogságérzést kiváltó hatását.

Halálos alkoholmegvonás: a delirium tremens

A delirium tremens olyan akut krízishelyzet, mely hirtelen alkoholmegvonás talaján fejlődik ki és potenciálisan halálos kimenetelű lehet. A jelenség az alkoholfüggőség által kialakított akut fizikális elvonási tünetek egyik legsúlyosabb formája.

Az internet-függők körében gyakoribb a depresszió

A sok időt internetezéssel töltők körében jóval gyakoribbak a depresszióra utaló tünetek, mint a világhálót csupán alkalomszerűen látogatók között - derítették ki brit pszichológusok.

Cigaretta - 4000 kémiai vegyület egyetlen szálban

A cigarettásdobozokon feltüntetett vegyi anyagok csak töredékét jelentik annak, ami valójában a dohányosok szervezetébe jut. Körülbelül 4000 különböző kémiai vegyület található ugyanis egy cigarettában, amelynek csak az egyike a függőség kialakulásáért felelős drog, a nikotin.