• Sportmítoszok

        Szerző: WEBBeteg - Vasas Ferenc, fordító

        Valóban a rossz légzéstől alakul ki az oldalszúrás? A mozgás tényleg enyhíti a súlyos izomlázat? Cikkünkből megtudhatja, és választ kaphat más érdekes kérdésekre is. Mielőtt elkezdene edzeni, jó ha tudja, mi az, ami csak sportmítosz és mi a valóság!

        1. Az oldalszúrás a helytelen légzés miatt alakul ki.

        Az oldalszúrás oka valóban lehet a rossz légzési technika, de ez a tünet előfordulhat akkor is, ha valaki futás előtt túl sokat ivott vagy romlott ételt evett. A panasz utalhat arra is, hogy a lép, a máj és a belek irányából a vér nem tud megfelelően áramlania a szív felé.

        2. A nyújtás véd az izomláztól és a sérülésektől.

        Ez nem egyértelmű. A sportolás utáni nyújtás biztosan nem véd az izomláztól. Hogy véd-e a sérülésektől, az még erősen vitatott. A szabadidős kocogók, akik rendszeresen nyújtanak, a Karlsruhei Egyetem tanulmánya szerint nem sérülnek ritkábban, mint mások. Az viszont  bizonyos, hogy a nyújtás a megrövidült izmokat újra meghosszabbítja.

        Hirdetés

        3. A sport lógó mellet okoz.

        Természetesen ez nem igaz. Sportoláskor fokozódik a szövetek vérellátása, a mellizmok megerősödnek: ez stabilizálja a melleket. Persze a zsírszövet a folyamatos sportolás során lebomlik, ami miatt a mellek kisebbnek és valamivel petyhüdtebbnek tűnhetnek. De az valószínűtlen, hogy sérüljön a kötőszövet és valóban lógó mell alakuljon ki.

        4. Sportolás után csak 30 perc múlva kezdődik el a zsírégetés.

        Ez sem igaz. A test az első perctől kezdve éget zsírt. Mindazonáltal valóban csak 20-30 perc múlva indul be a fokozottabb mértékű, optimális zsírégetés - ekkor nyúl hozzá a test a zsírraktárakhoz is.

        5. A zsír percenkénti 120-as pulzusfrekvencia mellett ég el optimálisan.

        A testmozgás kevésbé ismert pozitív hatásai


        Túlsúly, szív- és érrendszeri betegségek, legyengült immunrendszer... A mozgáshiány életmód ezen negatív következményeit csaknem mindenki ismeri. Most összegyűjtöttük a rendszeres sportolás kevésbé ismert hasznait is. A testmozgás kevésbé ismert pozitív hatásai>>

        Ez így van. 120-as pulzusnál optimális a terhelés és a direkt zsírégetés aránya. A zsírból származó energia aránya csökken nagyobb terhelési szintnél. De a szervezet alacsonyabb vagy magasabb pulzusnál is zsírt éget. Minél nagyobb a terhelés, annál több energiára van szükség.

        6. A mozgás segít enyhíteni a súlyos izomlázat.

        Ez nem igaz. Az izomrostok apró sérülései gyulladáshoz és idegingerléshez vezetnek. A súlyos izomláz idővel elmúlik.

        7. A verejtékezés a rossz edzettségi állapot jele.

        Ez csak részben igaz. Az erős, látható izzadás sport közben lehet a rossz edzettségi állapot jele, de az, hogy ki milyen mértékben izzad, egyénileg változó, fokozott megerőltetés hatására mindenki izzad. A túlsúlyosak hajlamosabbak az erősebb izzadásra. Edzett embereknél elpárolog a verejték a bőrfelszínen  és ezzel optimális hűtést biztosít. A túlsúlyosaknál inkább lecsorog. A jól edzettek ugyanakkora teljesítménynél később kezdenek izzadni, és kevesebb elektrolitot veszítenek. Az elektrolitok ásványi anyagok, melyek többek között a testben a víz eloszlását szabályozzák.

        8. Sportolás előtt két órával nem kellene semmit sem enni.

        Nem igaz. A bőséges és zsíros étkezéseket persze kerülni kell sport előtt, mert ezek túlságosan megterhelik a szervezetet. Egy könnyű, egészséges harapnivaló, mint pl. egy joghurt vagy egy kis banán ellen azonban nincs ellenvetés. Sőt, ez utóbbiak edzés előtt akár teljesítményfokozóként is hathatnak.

        9. A felülésektől eltűnik a hasi zsír.

        Nem igaz. A zsírt nem lehet célzottan a test adott pontján elégetni. Genetikailag meghatározott és nem irányítható, hogy honnan tűnik el először. Ettől függetlenül, ha felüléseket csinálunk, kalóriákat égetünk.

        10. A terhesség alatti sportolás kockázatos.

        Nem igaz. A mérsékelt edzés sem a gyermeknek, sem az anyának nem árt, ha az anyuka már a terhesség előtt is sportosan aktív volt. Mindenesetre nem javasolt a versenysport, a lovaglás, a sífutás, sem az olyan sport, ahol hozzáérnek az ellenfélhez. A második trimesztertől kezdve már nem szabad erősíteni a hasizmokat.

        11. Ha valaki abbahagyja a kondizást, az izmokból zsír lesz.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Ez nem igaz, Az izmok és a zsír különböző anyagokból állnak, és nem tudnak egymásba átalakulni. Ha leépül az izomtömeg, akkor vele együtt csökken a kalóriafogyasztás is. Emiatt könnyebben halmoz fel a test zsírt. Ha abbahagyja valaki a kondizást, amiatt keletkezik az a benyomás, hogy izomból kevesebb és zsírból több lesz.

        12. A reggeli előtti sportolás gyorsabban megtámadja a zsírpárnákat.

        Ez igaz. A kora reggeli sport valósággal felpörgeti az anyagcserét. Mivel a test szénhidrátraktárai az éjszaka során kiürülnek, a test a sporthoz szükséges energiát még gyorsabban vonja ki a zsírraktárakból. A hajnali sportolóknak nem kell túlterhelni magukat ahhoz, hogy a hatást elérjék . A legjobb előtte egy gyümölcslevet meginni.

        (WEBBeteg - Vasas Ferenc, fordító, Forrás: stern.de)

        Legutóbb frissült: 2016.11.26 21:11
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Prosztatagyulladás

        Prosztatagyulladás

        BOE - Kulcsár Flóra

        Már az első tünetek jelentkezésekor ajánlott felkeresni egy szakorvost.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk?

        A nyújtás fontosságát senki sem vitatja, mégse csinálja mindenki. Valljuk be őszintén, egy fárasztó edzés után csábító, hogy inkább egyből zuhanyozni menjünk, mintsem elkezdjünk nyújtani, esetleg hengerezni, pedig számos problémát megelőzhetnénk azzal, ha szánnánk erre időt.

        Térdfájdalom: Hogyan előzheti meg a gyakori panaszt?

        A térdízületek egészséges működése elengedhetetlen feltétele a járásnak, a futásnak, a láb nyújtásának, hajlításának, ám sokszor a térdfájás forrását is itt kell keresnünk, hiszen rendkívüli igénybevételnek kitett ízületről van szó, amelyen kopásos elváltozások jöhetnek létre, és számos módon megsérülhet.

        Létezik-e ideális edzésprogram?

        A mozgás lételemünk. Elengedhetetlenül szükséges az idegrendszer egyensúlyának fenntartásához, a testkép, a személyiség kialakulásához.

        Pollenallergiásan szabad sportolni?

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban sportolni vágyó pollenallergiások dolgát. Gyakran felmerül a kérdés, vajon szabad-e a szabadban sportolni pollenallergiásként?

        Problémás testtájak edzése nőknél

        A problémás testrészeket valóban lehet edzeni? Sok nő testének csak bizonyos izomcsoportjait edzi, hogy az olyan problémás területeket, mint a has, a lábak vagy a fenék feszesítse. Ez azonban nem hozza meg a kívánt eredményt. Sokkal hatékonyabb az energiafelhasználás fokozása, ami ez egész izomtömegre és testzsírszázalékra, ezeken keresztül pedig az alakra is hatással van.

        Megtudtuk, miért futnak a nők

        A futás népszerűsége évek óta töretlenül növekszik Magyarországon. Mára sokak számára természetes, hogy a nők szeretnek sportosan és egészségesen élni, számukra a mozgás örömet és pozitív élményeket jelentő hétköznapi tevékenység. A Budapest Sportiroda és a 21 Nő az egészségügyért alapítvány országos kutatása első alkalommal mérte fel azt, hogy miért futnak a nők.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.