• Természetes életerő-forrásaink

        Szerző: WEBBeteg - Csörsz Ilona

        A teljesítményre, fogyasztásra, haszonra törő világunk az egyéni jóllét elérésében nincs igazán segítségünkre. Kutatások tömege ír arról, hogy hiába növekednek az anyagi javak, az emberek nem válnak elégedettebbé az életükkel és nem lesznek ettől lelkileg egészségesebbek.

        "Kerülje a stresszhelyzeteket, mert az idegeskedés ronthat az állapotán!" - mondják gyakran kezelőorvosaink, de minden bizonnyal ők is tudják, hogy lehetetlent kérnek. A stressz nélküli élet elképzelhetetlen, ráadásul vannak jó stresszek, ún. eustresszek is, amelyek pozitív érzésekkel és egészséges testi állapottal járnak. De akkor mit tehetünk? Hogyan küzdhetünk meg eredményesen a stresszel?

        Hirdetés

        Ma már a krónikus stressz, a depresszió ugyanolyan súlyos kockázati tényező egy-egy betegség kialakulásában, mint a dohányzás, az elhízás, a magas vérnyomás vagy az alkohol. Másrészt amikor a stresszről és annak káros következményeiről beszélünk feltétlenül szólnunk kell a szervezet belső védelmi rendszeréről, az immunrendszerről is. Egy viszonylag új tudományág, a pszichoneuroimmunológia foglalkozik az idegrendszer, a hormonális szabályozás és az immunrendszer közötti összefüggésekkel és próbálja e három rendszer közötti kapcsolat eddig ismeretlen útjait felfedezni.

        Mindig is részei voltak az életünknek

        Fel kell ismernünk, ki kell dolgoznunk személyes jóllétünk, egészségünk, boldogságunk alapköveit! Ki kell dolgoznunk személyes megküzdési stratégiánkat, amely ellenállóvá és küzdőképessé tesz a mindennapi stressz-helyzetekkel szemben. Ehhez segítenek hozzá természetes életerő-serkentő lehetőségeink, amelyek mindig is részei voltak az életünknek, vagy ha nem, akkor könnyen azzá tehetők. A gazdag választékból - amelynek egyaránt része a rendszeres, mértékletes, ám nem megerőltető testmozgás; a relaxáció - további két lehetőséget emelnék ki, amelyek mindegyike - bizonyítottan - immunrendszert erősítő hatással is bír.

        Az első az életderű, a mosoly, az optimizmus előhívása. Használjuk ki a képzelet, a belső képek erejét! Állítsuk be magunkat a "jó" elvárására, a bizakodásra, a szép észrevételére. Még a legelszomorítóbb, legsötétebb élethelyzetben is érdemes feltenni a kérdést: "mire jó ez nekem, mit üzen, mire taníthat meg ez a helyzet?"

        Az érintésről - születésünktől életünk végéig

        Egészségmegőrzővé válhat az érintés, a simogatás, a fizikai érintkezés, amely a kapcsolat és a kötődés kifejeződése, a szeretet átadásának egyik lehetséges eszköze. A csecsemőnek ringatásra, testközelségre és érintésre van szüksége ahhoz, hogy egészségesen fejlődjön. Felnőtt korunkban, amikor lezárul az anyához fűződő intim kapcsolat időszaka, az ember megtanulja, hogyan érje be rejtettebb "simogatási" formákkal.

        Ami kisgyermekkorban az anyai simogatás, az felnőtt életünkben az elismerés, a dicséret utáni vágy. Ám ugyanakkor szemernyit sem csökken a fizikai érintés iránti eredeti vágyunk sem. Gondoljunk csak a különféle masszázsok és wellness-hétvégék iránti hatalmas igényre! Micsoda összegeket fizetünk ki azért, hogy hozzánk érjen valaki!

        Végül csak utalhatunk arra, hogy az érintésnek, az ölelésnek az életünk végén ugyanolyan fontossága lesz, mint az életünk kezdetén, születésünkkor volt. Amikor már nem marad más lehetőségünk, a szavak helyett az érintés, az ölelés, a simogatás tartja fenn a kapcsolatot a haldoklóval és képes csitítani a félelmet és a fájdalmat.

        (Csörsz Ilona, klinikai szakpszichológus)

        Módosítva: 2016.01.03 14:21, Megjelenés: 2016.01.03 14:21
      • Cikkajánló

        COVID-19

        COVID-19

        Fazekas Erzsébet, újságíró

        Egy 42 éves skót pilóta beszámolója, aki 68 napig volt lélegeztetőgépen Saigonban.

        Allergiás?

        Allergiás?

        Szponzorált tartalom

        Védelmet nyújthat az egysejtűek titkos fegyvere, az ectoin. (x)

        A depresszió kezelése

        Sokan nem így tudják, de az enyhe depressziót is kezelni kell a súlyosabbra fordulás elkerülése céljából. Ugyanakkor általánosan érvényes, hogy minden esetben érdemes pszichiáterhez fordulni. Lássuk, melyek a terápiás lehetőségek.

        Amikor a lélek betegíti meg a férfiak testét

        A férfiak az erősebb nem képviselői, de számos tekintetben sokkal gyengébbek, érzékenyebbek, mint a nők, csakhogy problémáik kifejezésére ritkán találnak jó megoldást. Ha az egészségükről van szó, hamarabb nyúlcipőt húznak, és messze elkerülik az orvosi vizsgálatokat, vagy épp a bolhából is elefántot csinálnak, és olykor vélt, szerintük létező panaszaikkal orvosok sokaságát keresik fel.

        A depresszió tünetei

        A depresszió nem azonos a rossz hangulattal. Figyelmeztető jelek, amiből arra következtethet, hogy Ön vagy ismerőse valóban depresszióban szenved.

        Megfertőződtem, kórházba kerülök, vagy csak rettegek a koronavírustól?

        A koronavírus-világjárvány közel három hónapjában a kormány által meghozott óvintézkedések, jogszabályok, a kijárási korlátozás, a szigorú védelem, egyéb prevenciós szabályozások, a szűrések, a karanténba vonulások menete, a kórházi gyógyítások pontos üteme, a kötelező higiénés szabályok betartása precízen megvoltak s meg is vannak határozva és szervezve hazánkban. Lassan, reményeink szerint, biztonságosan áll vissza a korábbi rend, a megszokott életünk menete, noha a járványnak még nincs vége, vagyis az enyhítések nem jelentik azt, hogy a szabályokat ne kellene betartanunk.

        A depresszió és a cukorbetegség kapcsolata

        Magyarországon a becslések szerint mintegy félmillió diagnosztizált cukorbeteg él, de valószínűleg még nagyjából ennyi ember nem tud a betegségéről. Ami a depressziót illeti, havonta 200 000 beteggel számolhatunk, de közülük mindössze 25-30 százalék áll kezelés alatt.

        A depresszió kialakulásának okai

        Jelenleg nem ismeretes egy kizárólagos ok a depresszió hátterében. Valószínűleg egy okra nem is vezethető vissza minden depressziótípus, hanem a genetikai hajlam és a környezeti hatások együtt vezetnek kialakulásához.

        A cirkadián ritmus jelentése

        A szervezet cirkadián ritmusának (élettani napszaki ritmusának) nevezzük azokat a biológiai folyamatokat, melyek szabályos napszaki ritmus szerint ismétlődnek. Ezek a folyamatok általában egy nap köré rendeződnek, és minden egyes nap újra kezdődnek. Erre utal a cirkadián kifejezés is, mely a latin circa (körül, megközelítőleg) és a diem (nap) szavakból tevődik össze.

        Élet krónikus betegként

        Egy krónikus betegséggel együtt élni ugyan igen nehéz, de ha tartósan (hónapokon át) elkeseredett, jusson eszébe, hogy a depresszió kezelhető, a problémákról pedig érdemes beszélni. Tanácsaink segíthetnek feldolgozni a betegséggel járó lelki nehézségeket.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.