• Prosztatarák - Mi dönti el a túlélési esélyeket?

Szerző: MTI

Három genetikai rendellenesség együttes megléte drámaian csökkenti a prosztatarákban szenvedő beteg túlélési esélyeit - derült ki egy brit kutatásnak köszönhetően, amelynek eredményeit a British Journal of Cancer című szaklapban publikálták.

A prosztatarák a férfiakat sújtó leggyakoribb rosszindulatú daganatféleség és a második vezető onkológiai halálozási ok a férfiak körében. Évente világszerte 254 ezer férfi huny el prosztatarák következtében. Az esetek többségében a daganat lassan növekszik és nem jelent halálos veszedelmet a páciens számára, gyakorta még tünetei sincsenek a megbetegedésnek, azonban nagyon nehéz megjósolni, hogy mely tumor ad áttéteket.

Genetikai vizsgálat segítheti a terápa kiválasztását

5 módszer a prosztatarák kockázatának csökkentésére

Annak ellenére, hogy a daganatos megbetegedések közül a prosztatarák a leggyakoribb a férfiaknál, vannak módszerek, melyek segítségével csökkenthető a betegség kialakulásának kockázata.
        Részletek >>

A brit rákkutató intézet, az Institute of Cancer Research (ICR) munkatársai szerint a prosztatarákban szenvedő betegeknél genetikai vizsgálatot kell végezni, és annak alapján meghatározni, hogy mennyire agresszív kezelést igényel a kór.

Az ICR kutatócsoportja egy molekuláris sejtgenetikai eljárást, a fluorenszcens in situ hibridizációt (FISH) alkalmaztak.

(A módszer alapját az képezi, hogy a duplaszálú DNS-molekula szerkezete megfelelő körülmények között megbomlik.

A kettős spirál szétválik, ezáltal az egyszálú DNS hozzáférhetővé válik a fluoreszcens festékkel jelzett DNS-próbák számára. Ezek a DNS-próbák a genom egy-egy kis szakaszát jelenítik meg.)

A tudósok 308 prosztatarákos páciensnél három genetikai változást vizsgáltak: a PTEN gén elvesztését, illetve az ERG és az ETV1 gének mutációját kutatták. Korábbi tanulmányok kimutatták, hogy a PTEN és az ERG mutációi gyakoriak a prosztatarák esetében, ám eddig senki sem vizsgálta, hogy együttes hatásuk miként hat ki a páciensek túlélési mutatóira.

A kutatást irányító Alison Reid szerint jók a kilátásai azoknak a betegeknek, akiknél a három genetikai elváltozás egyike sem volt kimutatható: 85,5 százalékuk 11 évvel a kór diagnosztizálása után is életben volt. Ugyanakkor mind a három génmutációval rendelkező pácienseknek csupán 13,7 százaléka volt 11 év elteltével az élők sorában.

"A prosztatarákkal diagnosztizált férfiaknál genetikai vizsgálatokat kell végezni, megállapítandó, hogy rendelkeznek-e a három génmutációval. Ez a vizsgálat segít a kezelőorvosoknak a megfelelő terápia megválasztásában" - hangsúlyozták a kutatók tanulmányukban.

Legutóbb frissült: 2013.09.30 11:11

Mi az alvási apnoe?

Dr. Zsuga Judit

Mondták már Önnek, hogy hangosan horkol? Fáradtan ébred fel? Álmos napközben?

Ízületi fájdalmak

B. M., szakfordító

A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

A prosztatarák stádiumai

Akárcsak a többi daganatos betegség esetében, prosztatarák diagnosztizálásánál is attól függ a prognózis, milyen stádiumú a betegség. Összeszedtük a prosztatarák szakaszait, illetve azt, mire kell számítani ezeknél.

A prosztatarák diagnózisa

A diagnózis felállítását részletes kivizsgálás előzi meg a fizikális vizsgálatoktól a speciális laborvizsgálatokon keresztül az ultrahangos vizsgálatig, ám a prosztatadaganat diagnózisa csak a szövettani vizsgálat alapján állítható fel egyértelműen.

Prosztataproblémák - Miért forduljunk orvoshoz?

A leggyakoribb prosztatabetegségek közül annak gyulladását, jóindulatú megnagyobbodását, illetve daganatos elváltozását emelhetjük ki. Természetesen ettől jóval több megbetegedése ismert, azonban a legfontosabbak a fent említettek.

A prosztatarák megelőzése

Egészséges életmóddal csökkenthető a prosztatarák kockázata. Ehhez hozzátartozik az egészséges testsúly, a rendszeres testmozgás, a könnyű, változatos étrend és az alkoholfogyasztás mérséklése.

Mi a prosztatarák?

A prosztatarák világviszonylatban a férfiak körében a tüdőrák után a második leggyakrabban előforduló rosszindulatú daganat, a betegek száma pedig az egész világon - így hazánkban is - évről-évre nő.

Prosztatarák szűrése PSA- és genetikai teszt kombinációjával

A PSA szűrés és egy új vizeletvizsgálattal történő genetikai szűrés kombinációja javíthatja a prosztatarák felismerésének érzékenységét.

• Hirdetések