• Olajban sütés, kirántás - Beleillik az egészséges étrendbe?

        WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Szerző: WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Egy étrend összeállításakor számos összetevővel találkozhatunk, amely kritikus pont lehet az egészségmegőrzés szempontjából. Különböző nézőpontok és érvek szólnak a szénhidrátok, a zsírok, illetve a fehérjék mellett vagy épp ellen. Ezek között sokszor elég nehéz kiigazodni, hiszen nap, mint nap jelennek meg egymásnak ellentmondó kutatási eredmények. Az egyik ilyen terület a zsiradékok használata a konyhatechnológiában.

        Azzal az állítással már bizonyára mindenki találkozott, hogy ha egészségesen szeretnénk az ételeinket elkészíteni, akkor kerüljük a bő zsiradékban, olajban történő sütést, a panírozást, a kirántást. Ezt az ajánlást arra alapozzák, hogy ha sok zsiradék felhasználásával sütjük meg a húst, vagy épp a burgonyát, zöldségeket, akkor a kiindulási zsírtartalomhoz képest 10-20%-kal megnövekszik azok zsírtartalma, nem mellesleg csökken a vitamintartalmuk. A megnövekedett zsírtartalom miatt magasabb lesz az ételek kalóriatartalma is, mint amennyit a szervezetünk felhasznál, és ez az energiamennyiség el fog raktározódni testünkben. Klinikai vizsgálatok szerint a túlságosan magas zsírbevitel összefüggésbe hozható a szív- és érrendszeri megbetegedésekkel, az elhízással, és daganatos betegségekkel.

        Hirdetés
        Az ételek elkészítési módjai: Melyik egészséges, melyik nem? 
        A legtöbben jól tudják, milyen ételek tesznek jót az egészségnek, és mik ártalmasak: sokszor halljuk, hogy fogyasszunk brokkolit, paprikát, sárgarépát, cukkinit, sok zöldséget és gyümölcsöt. De nem mindegy, hogyan készítjük el ezeket, mert például a könnyű és egészséges cukkini olajban kisütve egy kisebb kalóriabombává válhat!

        Az ételek elkészítési módjai: Melyik egészséges, melyik nem?

        Az olaj újra felhasználása

        A másik sarkalatos pontja az olajban történő sütésnek, hogy egy átlagos háztartásban egyszeri felhasználás után nem öntik ki a felhasznált sütőolajat, hanem lehűtés (esetleg egy átszűrés) után elteszik, és következő alkalommal felhasználják azt. Itt lépnek színre a transzzsírsavak. Az olajban természetes állapotban jelenlévő cisz formájú zsírsavak hő hatására átalakulnak transz formájúakká, minél magasabb a hőmérséklet, illetve minél többször használjuk ugyanazt az olajat, annál több egészségtelen transzzsírsav lesz benne. Ezek a zsírsavak a szervezetünkben nem kívánatos oxidációs folyamatokat indítanak el, melynek következtében először rendellenes molekuláris folyamatok játszódnak le, majd az idő előrehaladtával különböző megbetegedések fognak sújtani minket.

        Milyen zsiradékot válasszunk?

        Az sem mindegy, milyen zsiradékot használunk. Elterjedt javaslat, hogy kerüljük az állati zsírokat, helyettük a növényit részesítsük előnyben, hiszen az utóbbinak magasabb a telítetlen zsírsavtartalma. Igen ám, de szervezetünknek telített zsírsavakra is szüksége van bizonyos mennyiségben (10%-ban). Egyedül azoknak nem tanácsos az állati zsiradékok felhasználása, akiknek magas vérzsír-értékei vannak, és ügyelniük kell a koleszterinszintjükre. Számukra jó megoldás lehet a kókuszzsír és a libazsír használata (a növényi olajok mellett), ugyanis ezek nem tartalmaznak koleszterint.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Konyhatechnológia szempontjából ajánlott, hogy bő olaj helyett használjunk olajspray-t, kávéskanálnyi, vagy diónyi mennyiségű olajat, teflon, kerámiaserpenyőt, sütőzacskót, alufóliát, korszerű sütőket. Ha mégis elengedhetetlen a bő zsiradék használata, akkor célszerű a még nem teljesen felhevült (nem túl forró) zsírba tenni az ételt, és csak rövid ideig benne hagyni, amíg éppen átpuhul, megsül, majd papírszalvétával alaposan leitatni a felesleges zsírt. Figyeljünk arra, hogy pörzsanyag ne képződjön az étel felületén. Növényi olajok közül salátákhoz jól illik az extra szűz olívaolaj, lenmagolaj, szezámmagolaj, dióolaj, repceolaj. Sütéshez pár csepp olíva- és repceolaj ajánlható.

        Az egészséges étrend összeállításakor nem csupán az a fontos, hogy az alapanyagok legyenek egészségesek, hanem nagy gondot kell fordítani a megfelelő elkészítési, sütési-főzési eljárásokra is.

        Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakemberForrás: WEBBeteg 
        Szakértőnk: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Legutóbb frissült: 2018.05.26 05:21
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Mi okozhat viszketést?

        Mi okozhat viszketést?

        Dr. Csuth Ágnes

        A tartós viszketés a kellemetlenségen túl további szövődményeket is okozhat.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Érszűkület: diétás tanácsok a megelőzéshez és a betegséggel küzdőknek

        A szív- és érrendszeri megbetegedések hátterében a legtöbb esetben érelmeszesedés (atherosclerosis) áll. Ez az elváltozás mindaddig nem okoz panaszokat, amíg a beszűkült átmérőjű vérerekben szabadon áramlik a vér. Azonban egy kisebb vérrög vagy a nagymértékű érelmeszesedés is már komoly következményeket okozhat (például szélütés, szívinfarktus), ezért fontos a kialakult betegségek megfelelő kezelése, melyben szerepet kap a helyes táplálkozás is.

        Érdekességek a kókuszolajról és a pálmaolajról

        Mára már egyértelmű vált, hogy az étkezéseinkkel elfogyasztott zsírok típusa fontosabb, mint a mennyisége. Azonban a számos kutatás és egészségnevelő program ellenére is akadnak fehér foltok a laikus közönség számára a javasolt zsiradékforrásokkal kapcsolatosan. A trópusi olajoknak is nevezett kókusz- és pálmaolaj kiváló példái ennek, hiszen számos tévhit él a köztudatban velük kapcsolatban. Vajon tényleg annyira egészségesek, mint amilyen a hírük? Ha nem, miért nem?

        Hogyan csökkenthető étkezéssel a triglicerid?

        Napi energia-bevitelünk 15-30 százaléka zsírfélékből származik. Miközben a zsírsavak nélkülözhetetlenek az élethez, az elfogyasztott zsírfélék fajtája, minősége és mennyisége döntően befolyásolja egészségi állapotunkat. Liba-, kacsa-, mangalica- vagy kókuszzsír? Tévhitek és tények a zsírról.

        Egyértelmű helyzetekben történhet a baj az ünnepek alatt

        Néhány nap és az év legmeghittebb ünnepéhez érkezünk, de gyakran előfordul, hogy a legszebb pillanatok néhány másodperc alatt pokolivá változnak. Hogy az ünnep valóban a szépsége miatt maradjon emlékezetes, nem árt néhány jó tanácsot megfogadni.

        Zsiradékfogyasztás - Gyermekkorban is fontos

        A fejlődésben levő gyermekek étrendjében az esszenciális zsírsavakat tartalmazó ételféleségek különösen kiemelt szerepet kell, hogy kapjanak.

        Tévhitek a zsírokról és az olajokról

        Ma már mindenki számára jól ismert tanács, hogy mérsékeljük a zsiradékok - főképp a telített zsírsavakban gazdag állati eredetűek - fogyasztását, mert így csökkenthető az elhízás, valamint az ehhez könnyen társuló szív-érrendszeri betegségek, és egyéb szövődmények kialakulásának a veszélye.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.