• Jól alvó tinédzserből egészséges felnőtt

        Szerző: Orvostkeresek Egészségmagazin

        A naphosszat az ágyban ejtőző kamaszokról kialakult képpel szemben úgy tűnik, a korosztály tagjai mégsem alszanak eleget. A legfrissebb kutatás szerint valójában épp ellenkezőleg, súlyos alváshiányban szenvednek, ami viszont kedvezőtlenül hat a fejlődésükre.

        Az alváshiány egészségügyi kockázatai

        Napjaink rohanó világában nehéz mindenre időt szakítani, ezért kompromisszumot kell kötnünk. Ez gyakran az alvás rovására megy. Egy jó könyvre vagy televízió műsorra szánt idő feláldozása helyett inkább lecsípünk egy kicsit az éjszakai alvásidőből. Az alváshiány egészségügyi kockázatai>>

        A Pediatrics folyóiratban megjelent kutatás szerint az Egyesült Államokban, az elmúlt húsz év alatt jelentősen lecsökkent a tinédzserek alvásideje. Az 1991 és 2012 közt zajló kutatásban vizsgált 272,077 fiatal közül, a legjelentősebb visszaesés a 15 évesek körében történt. 1991-ben még a csoport 72 százaléka állította, hogy napi 7 órát, vagy többet alszik. 2012-ben ez már csak 63 százalék esetében volt igaz, elsősorban a lányok, illetve az alacsonyabb társadalmi-gazdasági háttérrel rendelkezők körében.

        Az alvásidő csökkenésének pontos okai nem ismertek, de a kutatók úgy vélik, fontos szerepet játszik a megnövekedett internet és közösségi média használat, illetve az egyre nagyobb elvárások, a felsőoktatási felvételire való felkészülés.

        A kutatás azonban arról is beszámol, hogy nem szabad feltétlenül csak a tankönyvi adatokra hagyatkozni. Habár a National Sleep Foundation (NSF) szerint a tinédzserek átlagos napi alvásszükséglete 8-10 óra, lehetnek és vannak is egyéni eltérések. A résztvevők közül többen is úgy érezték, hogy a napi 7 óra alvás után is kipihenten ébredtek, az iskolában is jól teljesítettek.

        Hirdetés

        Az egyéni szükségleteink különbözőek lehetnek. Probléma akkor adódik, ha a kamasz napközben fáradt, az iskolában nem tud koncentrálni, fejfájásra panaszkodik, az életkori sajátosságokon túl is nehezen kezelhető, rendszeres hangulatingadozásai vannak, nyűgös – sorolja azokat a jeleket, amikor már érdemes beavatkoznunk dr. Vida Zsuzsanna neurológus, szomnológus, a JóAlvás Központ főorvosa.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Ilyen esetben természetesen először a szokásokon kell változtatni: korábban lefeküdni, az ágyban kerülni az interneten böngészést, tévézést. Érdemes elalvás előtti rutint kialakítani, olyan tevékenységeket, amiben a kamasz le tud csendesedni, ellazulni. Ha ezek nem vezetnek eredményre, szakorvos tud segíteni a probléma megoldásában.

        Számos, kamaszkorban is jelentkező alvászavart ismerünk, amelyek jól kezelhetők. Ilyen például a narkolepszia, az inszomnia, vagy az alvási apnoe. Ilyenkor mindig a kiváltó okot kell kezelni, ellenkező esetben az alváshiány komoly panaszokat okoz, melyek egy része csak később, felnőttkorban jelentkezik. A túl kevés, vagy nem megfelelő minőségű alvás hozzájárul a magas vérnyomás, elhízás és cukorbetegség kialakulásához is.

        (orvostkeresek.hu; forrás: www.joalvaskozpont.hu)

        Legutóbb frissült: 2015.03.13 17:25
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Tüdőtályog

        Tüdőtályog

        Dr. Brugós László

        A tüdőtályog általában szövődményként jelenik meg. Okok, tünetek és kezelés.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Tartós fáradtság: ne halogassuk az orvosi kezelést!

        A krónikus fáradtságot gyakran mi okozzuk az életmódunkkal, de van, amikor ez az állapot betegséget jelez. Ha az alábbi tanácsokat megfogadva három hónap után sem érezzük magunkat frissebbnek, akkor érdemes utánajárni, mi okozza a tartós energiahiányt a szervezetben.

        Kényelmes ágy - Kiegyensúlyozott mindennapok

        Az egészséges élet alappillére a kielégítő alvás. Napjainkban egyre inkább hangsúlyos szerepet kap a megfelelő fekvőhely kialakítása. Ha belegondolunk, a napunk 24 órájából optimális esetben 8 órát alvással töltünk, ami az életünk egyharmadát jelenti.

        Okozhat-e betegségeket a kialvatlanság?

        Az alvás zavara nagyon gyakori probléma. Az európaiak kb. egyharmada elégedetlen az alvásával, az orvosi értelemben vett alvászavarok némelyike pedig a leggyakoribb 10 orvosi panasz közé tartozik. Mindnyájan saját tapasztalatból tudjuk, hogy kialvatlannak lenni nem jó - de vajon a fáradtság, nyűgösség és a kialvatlanság többi nappali tünete pusztán kellemetlen vagy esetleg veszélyes is?

        Így próbáljon elaludni kánikulában

        A napokon át tartó hőségben éjszaka álmatlanul hánykolódva nappal is egyre fáradtabbak, nyűgösebbek lehetünk. A következő tanácsoktól a lakás ugyan nem lesz hűvösebb, de segíthetnek abban, hogy legalább más módon ne nehezítsük meg magunknak az elalvást.

        Miért veszélyes az erős horkolás?

        Normális esetben az orrunkon keresztül szívjuk be a levegőt, amely tisztítja, szűri és felmelegíti azt. Ha azonban ezt a rendszert, vagyis az orrlégzést valami gátolja, kénytelenek vagyunk szájon át lélegezni.

        Gyakran érzi fáradtnak magát? - Mi lehet az oka?

        A fáradtság fogalma orvosilag nehezen definiálható, a fáradtság szubjektív, mindenki másképp éli meg. A fáradtság legtermészetesebb oka az alváshiány, ám hátterében betegségek is állhatnak.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.