• Repülők, űrhajók és sugárterhelés

Szerző: WEBBeteg - Cs. K. fordító

A repülővel gyakran utazóknál nagyobb a kockázata a hosszú távú sugármérgezés kialakulásának, melyért a napkitörések, illetve a Nap tevékenységének köszönhető viharok a felelősek – figyelmeztet egy új tanulmány.

Szakértők szerint a repülőkön emiatt tapasztalható magasabb sugárzási szint miatt nagyobb a rákos megbetegedések kockázata is. A NASA műholdas mérések szerint a Nap ereje egyre erősebb, és várhatóan 2013-ban lesz a csúcson.

A repülővel utazók sugárzásveszélynek vannak kitéve

Kutatók megállapították, hogy a repülővel utazók egészségtelen mértékű sugárzási veszélynek vannak kitéve már 40 000 láb magasságban is, ami a tipikus utazási magasság. Szakértők figyelmeztetnek, hogy mindez fokozhatja a rákos megbetegedések kialakulásának kockázatát.

A NASA tudósai szerint a Föld veszélyeztetett egy évszázadonként egyszer jelentkező mértékű napkitörés által, mely nálunk geomágneses viharokat okozhat.

A 19. század közepén mindez blokkolta a távíró-rendszereket, és számos tudós van azon az állásponton, hogy egy hasonló mértékű „katasztrófa” régóta esedékes.

Zavarokat okozhat az elektromos hálózatokban

A napkitörés egészségügyi hatásai

A június 7-én bekövetkezett napkitöréssel kapcsolatban sokakban felmerülhet a kérdés, hogy a jelenségnek vajon van-e valamilyen egészségügyi hatása az emberi szervezetre. Cikkünkben erre a kérdésre is keressük a választ.
        A napkitörés egészségügyi hatásai>>

Az oxoni Rutherford Appleton Laboratory kutatói arra figyelmeztetnek, hogy az űrből érkező viharok hatalmas zavarokat idézhetnek elő az elektromos hálózatban, számítógépekben, telefonokban, szállításban, vízellátásban, és élelmiszer - termelésben.

Ennek a kiszolgáltatottságnak az az oka, hogy az emberek egyre inkább függenek a modern technológiától. Csak egy példa erre, hogy havonta körülbelül 4.9 milliárd mobiltelefon kapcsolat van.

A személyzet és gyakran repülők vannak a legnagyobb veszélyben

A tudósok megállapítása szerint a repülőgép személyzet van leginkább kitéve a Nap sugárzása okozta veszélyeknek, illetve azok az utasok, akik gyakran repülnek.

Mivel a Nap sugárzási szintje az elmúlt évszázadokban viszonylag alacsony volt, annak az elkövetkezendő években történő erősödése komoly egészségügyi problémákat fog okozni.

„Az űr sugárzása nem csak a modern repülőgépek berendezéseire hat, hanem a személyzet és az utasok egészségére is” – állítja a tanulmány, mely címe: Az Űr időjárása és annak Földre gyakorolt hatásai.

Az űrből érkező sugárzás elérheti a Föld légkörét is, így nagyobb sugárterhelést jelent a repülőgép személyzet és utasok számára. A sugárzás kockázata azonban az utasokra jóval alacsonyabb, mint a személyzetre, hiszen kevesebb időt töltenek a levegőben, és a sugárzási dózis felhalmozódhat a repüléssel töltött idő növekedésével, különösen az utazási magasságban.

A Lloyds of London-ban közzétett tanulmány hozzátette, hogy a gyakran utazóknál a kockázat megközelíti a személyzet kockázatát, így egyaránt veszélyben vannak. Ugyanakkor ma még nem létezik semmilyen jogi keret eme kockázat kezelésére.

Egy 2003 októberében tapasztalt jelentős űr-időjárás esemény miatt kiadott hivatalos figyelmeztetés tartalmazta, hogy a 35-ös szélességi foktól északra és délre található útvonalon közlekedők túlzott sugárdózisnak vannak kitéve.

1990-ben a Nemzetközi Sugárvédelmi Bizottság elismerte, hogy a repülőgépek személyzete egészségügyi veszélynek van kitéve, és 2000-ben hivatalosan is a fokozott sugárzási veszélynek kitett munkások kategóriába sorolta őket.

Mike Hapgood professzor, a tanulmány vezetője, a Laboratory’s Space Enviroment Group vezetője elmondása szerint Londonból az USA nyugati partjáig történő repülés olyan mértékű extra sugárzást jelent a szervezetre, mint egy röntgen vizsgálat, mely meglehetősen alacsony. Ám egy napkitörés alkalmával a sugárzási szint jelentősen megnő, ami több tucatnyi röntgenfelvétellel egyenértékű sugárzásnak teszi ki az utast.

A professzor szerint a levegőben eltöltött idővel arányosan nő a rákos megbetegedések kockázata is, a megnövekedett sugárzás miatt. Éppen ezért arra figyelmeztet, hogy a munkaadóknak és munkavállalóknak is el kellene azon gondolkodni, hogyan lehet a repüléssel töltött kockázatot ésszerűen csökkenteni, megfelelően tervezni.

Az űr-időjárás változás veszélybe sodorhatja a globális hálózatokat

A kutatók felhívják a nagyvállalatok és cégek figyelmét is arra, hogy egy esetleges napkitörés okozta technológiai katasztrófa esetén az érintett infrastruktúrák 5-10%-a van csak a kormány kezében, s a jelentős, globális hálózatokra, rendszerekre is nagy veszélyt jelent egy ilyen űr-időjárás változás. A villamosenergia-hálózat, a pénzügyi hálózatok, közlekedési infrastruktúra is veszélyben van.

Ilyen esetben a káosz hasonló lenne a nemrég történt vulkáni hamufelhő okozta légiközlekedési zavarhoz, illetve az 1989-ben, Quebec-ben történt mágneses vihar okozta elektromos hálózat meghibásodásához, mely mintegy 5 millió embert hagyott a legnagyobb télben áram nélkül.

(WEBBeteg - Cs. K., fordító; lektorálta: Dr. Veress Dóra, általános orvos)

Módosítva: 2011.06.10 09:38, Megjelenés: 2011.06.10 09:38

Az arc zsibbadása

Dr. Kerekes Éva

Érdemes neurológushoz fordulni, aki kideríti a zsibbadás okát.

Helyes lázmérés

Cs. K., fordító

Cikkünkből többet megtudhat a modern lázmérési módszerekről.

Ezért fázékonyabbak a nők, mint a férfiak

A lakásban hosszú melegítőben és pulóverben lévő hölgy mellett kényelmesen megfér a pólós és rövid nadrágos férfi. Ha ismerős a kép, nem meglepő, már tudományos magyarázat is van arra, hogy miért fáznak jobban a nők.

A kézmosás fontos: Hogyan mossuk helyesen?

A rendszeres kézmosással csökkenthetjük az olyan fertőző betegségek esélyét, mint amilyen a nátha, az influenza és a hasmenés. Nem elég azonban a rendszeres kézmosás. Nagyon sokan nem használnak szappant, vagy túl rövid ideg mossák a kezüket.

A napkitörés egészségügyi hatásai

A január 22-én bekövetkezett napkitöréssel kapcsolatban sokakban felmerülhet a kérdés, hogy a jelenségnek vajon van-e valamilyen egészségügyi hatása az emberi szervezetre. Cikkünkben erre a kérdésre is keressük a választ.

A napkitörés várható sugárhatásai

A napkitörés a naplégkör egy korlátozott részének hirtelen erős kifényesedése a röntgen tartományban és esetleg más hullámhosszokon, amit lassú elhalványulás követ. A legtöbb fler a mágneses tartományban figyelhető meg, de a felszabaduló energia a plazmában jelenlévő töltött részecskék (elektronok, protonok, atommagok) mozgási energiájává is alakulhat. A napkitörés általában a röntgen és gammasugár tartományba tehető.