• Hogyan lehet befolyásolni szervezetünk energiaegyensúlyát?

        WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Szerző: WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        A mai világunkat sokszor a külsőségek vezérlik. Kevés az olyan ember, aki teljes mértékben elégedett az alakjával, testtömegével - az áhított külalak eléréséért vagy fogyni vagy hízni szeretnénk. Sajnos általában nem a szervezetünk természetes működésének megfelelően történik ez a változtatás, hanem gyorsan és olykor drasztikusan törekszünk a testsúly csökkentésére vagy épp a növelésére. A türelmetlenség azonban ez esetben sem terem rózsát. Hiába érjük el gyorsan a kitűzött célunkat, az nem fog sokáig megmaradni. Testünk evolúciósan egyszerűen nem a gyors változásokhoz adaptálódott.

        Sport és egészség a WEBBetegen

        A tartós eredményhez sok idő, kitartás és türelem szükséges

        Ezáltal egészségünk nem károsodik. Ezt úgy érhetjük el, ha megértjük az anyagcserénk működését. Azzal mindenki tisztában van, hogy azért lesznek rajtunk felesleges zsírpárnák, mert az étkezéseink során több kalóriát viszünk be, mint amennyire valójában szüksége van testünknek, a felesleget pedig vész esetére (éhezés) elraktározza. Tovább ront a helyzeten, hogy mindennapjaink során egyre kevesebbet mozgunk, csökken a felhasznált kalóriák száma. Mindezek következtében felborul szervezetünk energiaegyensúlya, úgynevezett pozitív energiamérleg alakul ki. Fordított esetben pedig, amikor kevesebb a bevitt kalória, mint amit fizikai aktivitás során felhasználunk, negatív energiamérleg lép fel, és csökkenni fog a testsúlyunk.

        Mi az az energiaegyensúly?
        A nagyításhoz kattintson a képre!

        Szervezetünk anyagcseréjét számos olyan tényező befolyásolja, melyekre nincs ráhatásunk

        Ilyen például az életkorunk, a nemünk, a környezetünk hőmérséklete, de olyanok is, amelyeken változtathatunk, mint például a bevitt és felhasznált energia mennyisége. Emellett hatással lehetnek rá különböző állapotok (pl. a terhesség) vagy betegségek is (pl. a hormonháztartás zavarai).

        Hirdetés

        Felnőttkorban fokozatosan csökken az alapanyagcserénk, köszönhetően annak, hogy megkezdődik az izomzat leépülése, az anyagcserénk lassulása. Adott magasságú és testtömegű férfi alapanyagcseréje gyorsabb, mint ugyanolyan értékekkel rendelkező nő alapanyagcseréje – ez a férfiak nagyobb izomtömegének, valamint a nők nagyobb zsírtömegének (kivételek vannak) tulajdonítható. Az alacsonyabb külső hőmérséklet serkenti az alapanyagcserét, hiszen fokozódik a hőtermelés. A szellemi munka – gondolkodás – nincs hatással az alapanyagcserére, az nem számít bele a napi (fizikai) munkavégzésbe.

        Elhízás során, bár nő a testtömeg, de az nem jelenti, hogy nő az energiaigény, hiszen nem az aktív izomszövet mennyisége emelkedik, hanem a zsírtömeg mennyisége gyarapodik. A fizikailag aktív életmódot folytató személyek anyagcseréje gyorsabb, mint akik a nap nagy részét üldögéléssel (munkahelyen, utazás során, szabadidő eltöltése közben) töltik. Ugyanakkor az is igaz – a tévhittel ellentétben, hogy a túlsúlyos vagy elhízott személyek nyugalmi anyagcseréje gyorsabb, ellenben vékonyabb társaikkal. Vagyis a cingárabb emberek nem azért kisebb súlyúak, mert amit megesznek, az gyorsabban emésztődik és szívódik fel.

        Hogyan tudunk változtatni?

        Ahhoz, hogy testtömegünk maradandóan, fenntarthatóan érje el a kívánt értéket, fontos szempont, hogy milyen mértékben csökkentjük (fogyáshoz), illetve növeljük (hízáshoz) az energiabevitelt, és hogyan változik az energiafelhasználásunk. Ezt minden esetben a legcélravezetőbb, ha személyre szabottan állapítja meg szakember (dietetikus), de általánosságban elmondható, hogy szervezetünk anyagcseréje napi 500-700 kcal mennyiségű energiaváltozás hatására hangolódik át. Fogyás esetén megelőzhető a ciklikus testtömegváltozás, más néven a „jojó-effektus”, ha heti 0,5 kg súlycsökkenésre törekszünk. Ezáltal testünknek van ideje alkalmazkodni új életvitelünkhöz, amelyet a kívánt cél elérése esetén továbbra is tartani kell, máskülönben fáradozásunk rövid életű lesz.

        Találkozhatunk a reklámokban olyan szerekkel, amelyekről azt hirdetik, hogy befolyásolják az anyagcserét, amely adott esetben akár igaz is lehet, de fontos tudni, hogy ezen vegyületeket és tablettákat nem feltétlenül vetették alá alapos kutatási vizsgálatoknak, így a lehetséges mellékhatásokról sincs elegendő információnk. Valószínűleg több kárt okoznak egészségünkben, mint hasznot, ezért ezeket mindenki saját felelősségére alkalmazza.

        Elsősorban tehát a fizikai aktivitás, a testmozgás mennyiségének növelésével (energiafelhasználás), valamint a táplálékokkal elfogyasztott kalóriák (energiabevitel) megregulázásával lehet befolyásolni szervezetünk energiaegyensúlyát és anyagcseréjét. A kitartás biztos eredményhez vezet.

        Önnek ajánljuk Egy evőkanál étolaj=5 alma? - Meglepő kalóriaértékek

        Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakemberForrás: WEBBeteg 
        Szakértőnk: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

         
        Módosítva: 2016.11.08 17:11, Megjelenés: 2016.11.08 17:11
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Bőrfelszíni sérülések

        Bőrfelszíni sérülések

        WEBBeteg - Szponzorált tartalom

        A legkisebb sérülésből is lehet baj, ha nem látja el megfelelően. (x)

        A férfi inkontinencia

        A férfi inkontinencia

        Cs. K., fordító

        Tévhit, hogy a vizelettartási probléma csupán a nőket érinti.

        Fehér liszt és fehércukor - Mi az igazság a fogyasztásukkal kapcsolatban?

        A 21. században egyre inkább ellenzik a finomított búzaliszt és kristálycukor fogyasztását a szakemberek. Köszönhető ez annak, hogy túlságos feldolgozottságuk miatt kevés értékes tápanyagot tartalmaznak, ellenben magas a kalóriatartalmuk, kis mennyiség fogyasztásával is nagy energiabevitelt érünk el. Ennek következtében könnyen alakul ki túlsúly, elhízás, szövődményként pedig különböző anyagcsere-, szív- és érrendszeri megbetegedések sújtanak minket.

        Mikor milyen édesítőszert válasszunk?

        Az ételeink édesítésére a legelterjedtebb természetes édesítő manapság a kristálycukor (szacharóz, répacukor) és a méz használata, ugyanakkor már nagyon sokféle édesítőszer közül választhatunk a boltok polcairól. Nem kell aggódnunk, ha az édesítőszerek mellett döntünk, semmilyen egészségügyi kockázattal nem kell számolnunk az általánosan fogyasztható mennyiségen belül.

        Pregorexia - Éhezés terhesség alatt

        A pregorexia kifejezés az angol terhesség - pregnancy - és anorexia szavak ötvözéséből jött létre, és azokra a nőkre használják, akik a terhességi hízástól való félelmük miatt nem táplálkoznak megfelelően, így veszélyeztetik a fejlődő magzatot a várandósság ideje alatt. Noha nem tényleges orvosi diagnózisról van szó, a jelenség valós, egyre elterjedtebb, komoly aggodalomra okot adó viselkedés.

        Óriási különbségek - Energiafelhasználás sporttal és anélkül

        Nem csupán az életkor, az egészségi állapot, testsúly, hanem a sportág jellege, a mozgás időintervalluma és az edzésintenzitás is jelentősen befolyásolja energiaszükségletünket, azaz hogy mennyi energiát használunk el egy-egy mozgásforma, legyen az futás, edzőtermi mozgás vagy valamilyen téli sport közben.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.