• Út az életmódváltáshoz

        Szerző: WEBBeteg - S. J., újságíró

        Az életmódváltás a megfelelő tudás birtokában csak elhatározás kérdése. Egyszerűnek hangzik, de természetesen még így sem egyszerű, hiszen számos olyan nehézségbe ütközhetünk, amire a kezdet kezdetén nem is gondoltunk. Mit tehetünk? Hogyan szabjuk személyre az életmódváltással járó ajánlásokat?


        Sport és egészség a WEBBetegen

        Másfél hónapja felkértük egy olvasónkat arra, hogy változtassa meg akkori életvitelét, és próbálja meg leadni azt a pár kilogrammot, ami az elmúlt években felkúszott rá. Azért, hogy a három hónapos életmódváltási kísérlet a lehető legsikeresebb legyen, és természetesen egészséges keretek között történjen, három szakember segítségét kértük: Dr. Torzsa Péter (orvos), Györki Niké (dietetikus) és Katus Attila (edző) látta el olvasónkat életmódbeli tanácsokkal.

        Elsődleges cél: az étrend átalakítása

        Györki Niké az étrend és a táplálkozási szokások megváltoztatását javasolta Szilvinek. A napi többszöri étkezés, az ételek elkészítési módja és az élelmiszerek minősége egyaránt befolyásolhatja a fogyás menetét, ezért ezekre különösen figyelnie kellett. A dietetikus azt javasolta olvasónknak, hogy próbáljon ki új élelmiszereket és próbáljon meg odafigyelni a megfelelő tápanyagbevitelre.

        Hirdetés

        Mi változott Szilvi életében?

        „Sanyargatni nem szeretném magam, de próbálok az apróságokon változtatni, mert ezek azért nem nagy dolgok.”

        „Úgy érzem az étrendemen változtattam a legtöbbet. Az étkezésnél most már figyelek arra, hogy minél többször egyek: a napi ötöt ritkán sikerül elérnem, mert az uzsonna mindig valami okból elmarad, de a négy étkezést már be tudtam iktatni a mindennapjaimba. Sajnos nem tudom 100 százalékosan követni a Györki Niké (dietetikus) által írt étrendet, de próbálom azért tartani azt, hogy milyen típusú ételeket kellene fogyasztanom. Továbbra is ugyanabba az étkezdébe járok, ahova eddig, ahol szerencsére széles a választék, így próbálom kiválasztani a kínálatból azt, ami a Niké ajánlásához legközelebb esik, vagy épp pont ugyanaz.

        A téma cikkei 

        3/1 Életmódváltás: valóban olyan nehéz?
        3/2 Út az életmódváltáshoz
        3/3 Életmódváltás: Minden csak elhatározás kérdése

        Az a legnehezebb, hogy változatos legyen az étrend. Az ajánlás szerint a legjobb, ha csirkét vagy halat eszek, de a halat sajnos nem szeretem, azzal azonban tudom variálni az étkezéseket, hogy egyszer paradicsomot, egyszer paprikát, egyszer ilyen köretet, egyszer olyan köretet eszem. Továbbá beiktattam az étrendembe a tejtermékeket, ami nálam nagyon nem volt jellemző, így most már joghurtot és sajtot is szoktam enni, illetve több zöldséget (pl. reggelire egy paradicsomot vagy egy uborkát). ”

        Mozgás kicsit másképp

        „Próbálom kihozni a helyzetből, amit lehet.”

        Katus Attila heti három edzést javasolt olvasónknak, és edzéstervvel, illetve tanácsokkal segítette őt a kezdetekben. Szilvinek sajnos nem volt lehetősége arra, hogy heti háromszor edzőterembe járjon, azonban mindent megtett azért, hogy a lehető legjobban alakuljon az életmódváltás, ezért otthon végezte el a Katus Attila által írt edzésterv gyakorlatait.

        „Próbálok mindent megtenni azért, hogy minél jobban követni tudjam az előírtakat, de sajnos most nincs lehetőségem arra, hogy edzőterembe járjak, ezért megoldásként azt találtam ki, hogy otthon csinálom a Katus Attila által előírt edzéstervet. Van egy-két olyan gyakorlat, amit eszköz híján nem tudok elvégezni, de alapvetően a gyakorlatok többségét egyszerűen végre tudom otthon hajtani. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy heti három alkalommal előveszem az edzéstervet, és kiválasztok belőle néhány elemet úgy, hogy változatos legyen. Így nem unom meg, és nem fulladok ki nagyon.

        A heti három fix edzés mellett az elmúlt időszakban nagyon sokat sétáltam (pl. egy-egy buszmegállónyit), illetve nem szálltam liftbe, hanem inkább felgyalogoltam az emeletre. Próbálok mindenen változtatni, amin lehet.”

        A tartós fogyás kulcsa a fokozatosság

        „Már abból is észrevettem a fogyást, hogy kaptam a lábamra hosszú szárú csizmát, ami eddig a vádlim nagysága miatt sajnos nem volt elérhető számomra.”

        Dr. Torzsa Péter az első konzultáció során felhívta Szilvi figyelmét arra, hogy a fogyási ütem maximum fél kilogramm lehet, ezért a drasztikus diétát kerülje. Olvasónknak sikerült is betartania ezt a szabályt: közel két hónap alatt három kilogrammtól szabadult meg.

        „Amint elkezdtem máshogy étkezni (napi négyszer-ötször), lelassult egy kicsit az anyagcserém, és hirtelen feljött két kilogramm, de erre számítottam, mert Niké előzetesen felkészítette rá. Alapvetően kevesebbet ettem a kelleténél, ezért szerinte várható volt, hogy amikor elkezdek majd megfelelő mennyiségű és minőségű ételt bevinni a szervezetembe, súlytöbblet fog jelentkezni, de megnyugtatott, hogy ezt a pluszt mozgással könnyedén le tudom majd csökkenteni. Így is lett: a mérlegelésnél 63 kg voltam, a program elején elértem a 65 kilogrammot, és most 60 kg vagyok.”

        Kövesse figyelemmel Ön is Szilvi életmódváltását! Folytatjuk!

        (WEBBeteg - S. J., újságíró)

         
        Módosítva: 2015.11.05 11:25, Megjelenés: 2015.11.05 11:25
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Tenziós fejfájás

        Tenziós fejfájás

        Dr. Ertsey Csaba PhD, Med. Habil

        Önálló fejfájás, messze a leggyakoribb fejfájástípus. Mik a jellemzői?

        Mozgásszervi betegségek

        Mozgásszervi betegségek

        Feövenyessy Krisztina

        Megelőzhető-e a mozgásszervi betegségek kialakulása? Mit tehetünk?

        Mi a baj a fogyókúrával?

        A fogyókúrák többsége hamis illúziókat kelt, a diéta befejezése után aztán jön a meglepetés: a fogyókúrára vállalkozók rövid idő alatt eredeti súlyuknál is több kilóval bírnak.

        Fehér liszt és fehércukor - Mi az igazság a fogyasztásukkal kapcsolatban?

        A 21. században egyre inkább ellenzik a finomított búzaliszt és kristálycukor fogyasztását a szakemberek. Köszönhető ez annak, hogy túlságos feldolgozottságuk miatt kevés értékes tápanyagot tartalmaznak, ellenben magas a kalóriatartalmuk, kis mennyiség fogyasztásával is nagy energiabevitelt érünk el. Ennek következtében könnyen alakul ki túlsúly, elhízás, szövődményként pedig különböző anyagcsere-, szív- és érrendszeri megbetegedések sújtanak minket.

        Mikor milyen édesítőszert válasszunk?

        Az ételeink édesítésére a legelterjedtebb természetes édesítő manapság a kristálycukor (szacharóz, répacukor) és a méz használata, ugyanakkor már nagyon sokféle édesítőszer közül választhatunk a boltok polcairól. Nem kell aggódnunk, ha az édesítőszerek mellett döntünk, semmilyen egészségügyi kockázattal nem kell számolnunk az általánosan fogyasztható mennyiségen belül.

        Életmódváltás: Minden csak elhatározás kérdése!

        Az egészséges élet kulcsa a kiegyensúlyozott táplálkozás és a rendszeres testmozgás, de a gyakorlatban sokszor mégsem olyan egyszerű ezeket megvalósítani. Melyek a buktatói, hogyan vészeljük át a kezdeti nehézségeket, és milyen változásokat tapasztalhatunk, ha belevágunk? Egy életmódváltó olvasónk most választ ad ezekre a kérdésekre.

        Életmódváltás: valóban olyan nehéz? Kiderítjük!

        Rengeteget hallunk arról, hogy mit kell tennünk egészségünk megőrzése érdekében, de a gyakorlatban sokszor mégsem olyan egyszerű áttérni a kiegyensúlyozott étrendre és beiktatni az életünkbe a rendszeres testmozgást. A sikeres életmódváltás mégsem lehetetlen, ezt egy olvasónk segítségével be is bizonyítjuk.

        Mit sportoljon, aki túlsúlyos?

        Egyetlen fogyni vágyó sem kerülheti el a testmozgást. A fölösleges kilóktól a sport segítségével szabadulhatunk meg a leghatékonyabban. A rendszeres edzésnek három alapvető pozitív hatása van. Melyek ezek?

        Az egészséges táplálkozás elengedhetetlen

        A sportolóknál kiemelkedően nagy hangsúlyt kap az egészséges táplálkozás, mely elengedhetetlen ahhoz, hogy szervezetük megfeleljen a sokszor túlzott mértékű terhelésnek és elvárásoknak. Cikkünkben a különböző szervek egészséges működéséhez szükséges alapvető élelmiszereket és tápanyagokat vesszük sorra.

        Mi a különbség a hagyományos- és az életmód orvoslás közt?

        A nyugaton kibontakozó és ma már hazánkban is elérhető irányzat, a lifestyle medicine, vagyis életmód orvoslás a különböző egészségügyi problémák kezelésében kínál étkezésen, mozgáson, stressz-menedzsmenten és más életmód tényezőkön alapuló kezelést. Erről beszélt a módszer hazai meghonosítója, dr. Babai László, az Oxygen Medical prevenciós szakértője.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.