• Lehet, hogy másként lesznek betegek a pacsirta és a bagoly típusú emberek?

        Szerző: WEBBeteg - Kósa-Boda Veronika, újságíró

        Korán kel vagy későn fekszik? A kérdés egyáltalán nem csak azért érdekes, mert a válaszokból következtethetünk arra, hogy valaki keveset, vagy sokat alszik - az alvás idejének még a depresszióra való hajlamosság szempontjából is lehet jelentősége.

        Azt már régóta tudjuk, hogy a nem kielégítő, vagy valamilyen okból zavart alvás a depresszió előszobája, arra azonban az orvosok is csak most kezdenek rájönni, hogy bizony annak is van jelentősége a hangulatunk szempontjából, hogy mikor hajtjuk álomra a fejünket. - Kronotípusunk határozza meg, hogy a nap mely részében mennyire vagyunk aktívak, és mikor a legoptimálisabb aludnunk. A legtöbb ember rugalmas kronotípusú, tehát alkalmazkodni tud a pacsirta és bagoly léthez is. A rugalmas emberek fiatalkorukban inkább bagoly, idősebb korukban inkább pacsirta irányban tolódhatnak el - magyarárzta dr. Purebl György, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének klinikai igazgatóhelyettese.
         
        Hirdetés
         
        Vannak többen azonban akik, úgynevezett merev kronotípusúak, ők az igazi "baglyok" illetve "pacsirták". - A pacsirták korán aktívak, este azonban hamar elfáradnak. Ha valamit nem tudnak aznap elvégezni, nem maradnak fenn, másnap inkább korábban kelnek - folytatta Purebl, hozzátéve: a baglyok éppen fordítva működnek. 

        A bagoly talán harcosabb, mint a pacsirta

        A bagoly típusú emberek reggel dekoncentráltabbak, este azonban jól tudnak dolgozni. Ha valamit nem tudnak befejezni nappal, fennmaradnak éjszaka. Az, hogy az alvás szempontjából kétféle típusú ember személyiségjegyekben mennyire különbözik, még kevéssé vizsgált terület. Egyes, még megerősítésre szoruló vizsgálat szerint azonban az látszik, hogy a baglyok közt több a kezdeményezőbb, harcosabb karakter.
         

        Baglyok és pacsirták


        A reggel morcos éjszakai alvókat „baglyoknak” nevezik. A „pacsirták” hajnal hasadtával kelnek szárnyra, azaz ébrednek fel, ezért már 21 órakor aludni térnek. A két extrém véglet közt számos átmeneti típus is létezik.
        - Arra már van néhány tudományos adat - magyar vizsgálat is publikálás alatt áll - hogy a baglyok között nem csak a harcias jellem gyakoribb, hanem a depressziós tünetek is. Ennek okát azonban nem a személyiségben kell keresni: a világunk inkább pacsirtákra szabott (az iskola, a legtöbb munkahelyen a munkaidő még ma is  korán reggel kezdődik), így a baglyok állandó alkalmazkodásra kényszerülnek, és saját ritmusuk szerint leginkább csak hétvégén tudnak tevékenykedni.
         
        Ezt a jelenséget - vagyis, hogy a baglyok hétközben kénytelenek korábban kelni és feküdni, de hétvégén visszaállnak a saját ritmusukra - "szociális időzóna-zavarnak" (social jetlag), hívjuk, és lehet, hogy többek között ez áll a baglyok gyakoribb depressziója mögött - ennek határozott kijelentéséhez azonban még több tudományos vizsgálat szükséges - hangsúlyozta a szakértő.

        Legjobb kezelés a napi ritmus helyreállítása

        Az eltérő időbeosztás, és az ebből fakadó eltérő tünetek miatt természetesen a baglyoknak és a pacsirtáknak eltérő kezelésre lehet szüksége, amennyiben depressziós tünetekkel küzdenek. - Az alkalmazott módszerek ugyanazok, csak az időzítésük más. Korlátok is vannak: egy merev bagolynak azt ígérni, hogy a kezelés hatására majd reggel hatkor vidáman és kipihenten kipattan az ágyból elég nagy hiba volna - mondta Purebl György.
         
        Fentiek alapján a hétköznapokban a baglyok billennek ki könnyebben a ritmusukból. A ritmus a legkönnyebben rendszeres életmóddal, a felkelések és lefekvések az egyén kronotípusához, igényeihez és lehetőségeihez igazításával segíthető elő (a három között sokszor nehéz megtalálni az egyensúlyt). A nagyon rendszertelen életvitelre kényszerülő személyeknél törekedjünk legalább a rendszeres étkezés fenntartására! Fontos továbbá a rendszeres testmozgás, és a másokkal való, örömet okozó társas együttlét is, ezek ugyanis ritmusbeállító hatásúak. - Ha valakinél ezek sem segítenek, és szakember segítségére szorul, akkor kronoterápiás módszerekkel (alváskorlátozás és fényterápia), kognitív viselkedésterápiával és gyógyszerekkel kezelhető - magyarázta a magatartáskutató.
         
        (WEBBeteg - Kósa-Boda Veronika, újságíró)
        Módosítva: 2020.05.30 20:36, Megjelenés: 2016.08.29 07:11
      • Cikkajánló

        COVID-19 - Új szigorítások

        COVID-19 - Új szigorítások

        portfolio.hu

        Hétfőtől még több helyen terjesztik ki a maszkhasználat kötelezettségét.

        Receptek a sorstársaknak

        Receptek a sorstársaknak

        Moharos Melinda, dietetikus

        Megjelent Arató Györgyi dietetikus Konyhanyelven a mellrákról c. könyve.

        Az egészséges, pihentető alvás záloga

        Amikor az alvás szót halljuk, legtöbbünk a pihentető, nyugodt éjszakai pihenésre gondol, amely testi-lelki regenerációnkat szolgálja. Sokan vannak azonban, akik valamilyen ok miatt még konkrét betegség hiányában sem képesek az éjszakát nyugodt, kellemes alvással tölteni.

        Antidepresszáns gyógyszerek szedése - Mire számíthat a beteg?

        Sokféle ok, külső körülmény is eredményezheti azt a lelki állapotot, hangulatot, amit depresszió néven betegségként diagnosztizálunk. Fontos hangsúlyozni, hogy nem pillanatnyi rosszkedvről, rossz napról van szó, hanem egy állandósuló helyzetről, ami többnyire időszakosan, hosszabb-rövidebb epizódokban jelentkezik.

        A hangulatjavítók hatása az érzelmekre

        Világszerte a leggyakrabban felírt gyógyszerek közé tartoznak a hangulatjavítók. A ma is használt főbb készítmények használata már több évtizedes múltra tekint vissza, így a gyógyszerektől várható hatások és esetleges mellékhatások is jól ismertek a gyakorló szakorvosok körében.

        Hogyan segíthet a babának, hogy átaludja az éjszakát?

        Sok szülő belefáradt már abba, hogy éjszakáról éjszakára órákat van ébren kisbabája sírása miatt. Az alábbi tippekkel segíthet gyermekének átaludni az éjszakát.

        Alvási apnoe - Miért fontos a szűrés?

        Az alvási apnoet napjainkban súlyos betegségnek tartják, amely a mindennapokra és a párkapcsolatra gyakorolt káros hatása mellett számos szövődményt idézhet elő, illetve megnöveli más betegségek kockázatát.

        Az alvászavar és típusai

        Az alvás alapvető létszükséglet a szervezet - így az idegrendszer - számára a regenerálódáshoz, szerepe mind mennyiségi, mind minőségi szempontból meghatározó. Elengedhetetlen a megfelelő szellemi és fizikai tevékenység végzéséhez.

        Alvásproblémák? - Tippek a nyugodt pihenéshez

        Sokan szenvednek alváshiánytól, de kevesen tudják, hogy a helyes alvási higiéné kialakítása mellett akár gyógyszer nélkül is legyőzheti az alvásproblémákat.

        Mi történik alvás közben? Pécsett ezt is vizsgálják!

        A horkolással, légzéskihagyással járó alvászavar inkább a férfiak betegsége, míg az inszomniások, az álmatlanságban szenvedők között jóval több a nő – összegzi a tapasztalatokat dr. Faludi Béla neurológus, a pécsi Alváslaboratórium vezetője. A laborban alvás közben, bedrótozva rögzítik a páciens szemmozgását, az agyi elektromos tevékenységet, a horkolás hangját, valamint a légáramlást.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.