• Cukorbetegeknek! Mit takar az egyénre szabott étrend?

        Szerző: WEBBeteg - Tóth András, újságíró

        A többszöri kis étkezések beiktatása mérsékli az étkezést követő vércukorszint-emelkedést - mondta Varga Dóra, a Cukorbetegközpont dietetikusa a táplálkozásterápiáról és annak újdonságairól tartott előadásában a Prima Medica szakmai napján.

        Minden cukorbeteg étrend alapja, hogy a bevitt szénhidrát miként szívódik fel a szervezetben, gyors vagy lassú vércukorszint-emelkedést okoz-e. A lassú glikémiás indexű szénhidrátokat nem szabad kihagyni egyetlen étrendből sem, de abban már lehet különbség, hogy ki milyen ételt részesít előnyben. Éppen ezért lényeges az egyénre szabott étrend megvalósítása – hangsúlyozza Varga Dóra.

        (A glikémiás index (GI) azt mutatja, hogy a szénhidráttartalmú ételek milyen mértékben bomlanak le glükózzá.) 

        Befolyásolják az étrendet az alábbi egyéni preferenciák:

        • Ki milyen szokásokat hozott otthonról?
        • Mikor eszik?
        • Fizikai munkát végez-e?
        • Munkahelyen/iskolában étkezik-e?
        • Főznek-e otthon?
        • Rendszeresen mozog-e, sportol-e (mit és mikor)?
        • Étkezik-e sportolás előtt vagy után?
        Hirdetés

        Befolyásolja az étkezések számát, mennyiségét és minőségét a kitűzött cél is: testsúlycsökkentés vagy -növelés, illetve milyen vércukorértékeket kell elérni. Kutatások bizonyítják, hogy a testtömeg csökkentésének 5 százaléka javít minden anyagcsereértéket, amennyiben testsúlycsökkentés a célja a cukorbetegnek.

        Ez a cikk is érdekelheti Önt! Fogyni cukorbetegen - A jó diéta inkább tanulás, mint akaraterő

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Miért fontosak a többszöri étkezések?

        Olyan ételeket kell összeállítani a dietetikus közreműködésével, amelyet szívesen eszik a páciens, be tudja szerezni a hozzávalókat, el tudja készíteni, illetve beiktathatóak a mindennapi szokások.

        Sokszor el kell magyarázni a cukorbetegnek, miért is fontos a főétkezések közötti kis étkezések beiktatása. Ha fogyni akar, miért kellene többször étkezni? – kérdezik sokan. A dietetikus hangsúlyozza: a többszöri kis étkezések mérséklik az étkezést követő vércukorszint-emelkedést, a gyakori étkezések elősegítik a hipoglikémiák elkerülését.

        Ezzel kapcsolatban dr. Bibok György diabetológus elmondta, hogy a napi ötszöri étkezésnek azért is van lényeges szerepe, mert a fő étkezéseket követően 2-2,5 óra múlva jelentkezhet az éhségérzet, ezt pedig a köztes, kisebb mennyiségű étkezéssel (pl. tízórai, uzsonna) lehet megszüntetni.

        Miben van szénhidrát?

        Süteményekben, kenyérben, pékárukban, főtt tésztákban, fehér rizsben, a hüvelyesekben vagy az édesebb zöldségekben (pl. répa, sütőtök, burgonya), a gyümölcsökben, tejben és tejtermékekben.

        Nem kell teljes mértékben elhagyni a szénhidrátokat az étrendből, csupán a minőség, mennyiség kérdését kell rendbe tenni! Az energiabevitel 40-50 százalékát érdemes szénhidrátokból fedezni, a napi bevitel nőknél körülbelül 140-170 gramm szénhidrátot jelent, férfiaknál 170-200 grammot. Természetesen ezek az értékek általános testalkatú, általános fizikai aktivitású egyénekre vonatkoznak – az életben még számos egyéb tényező befolyásolja.

        Magas helyett alacsony GI (0-55)

        • Hagyományos főtt tészta helyett jó választás lehet pl. a durumtészta (teljes kiőrlésű vagy durumliszt, más a keményítő szerkezete).
        • A tésztát ne főzzük nagyon szét, tanuljunk az olaszoktól: al dente! Fontos, hogy a sokáig főzőtt keményítőtartalmú ételek (mint a tészta) GI-je magas, így vércukoremelő hatásuk van!
        • Fehér liszt helyett válasszunk teljes kiőrlésű lisztet, de akár zablisztet, kókuszlisztet. (A kukoricaliszt, rizsliszt, keményítők sem javasoltak nagy mennyiségben!)
        • El kell felejteni a puffasztott rizst! Sajnos magas glikémiás indexű, vagyis gyorsan megemeli a vércukorszintet.
        • Sok zöldség beiktatása az étrendbe (pl. a bab, a lencse alacsony GI-jű).
        • Édes, túlérett gyümölcsök helyett inkább a piros bogyósokat válasszuk, egy étkezés során maximum 200 grammot. Ne turmixoljuk le a gyümölcsöket!
        • Gyümölcslevet úgy válasszunk, hogy ne legyen benne túlzottan hozzáadott cukor, ugyanis már így is van benne gyümölcscukor, fruktóz.
        • A hozzáadott cukrot tartalmazó étel kerülendő a cukorbeteg diétában! Felejtsük el a cukrozott gyümölcsjoghurtokat, ezek helyett natúr joghurtba tehető pl. piros bogyós gyümölcs, és kész a házi finomság.
        • A magas rosttartalmú élelmiszerek rendszeresen fogyasztva jó hatással vannak a vércukorértékekre, csökkentik az étvágyat, javítják a bélműködést.

        Egy-egy alapanyagot nem önmagában, hanem egyéb élelmiszerekkel kombinálva eszünk meg, melyek mind-mind befolyásolják az elkészült étel vércukorszint-emelő képességét – teszi hozzá a dietetikus.

        Terítéken a rizs

        Kiváló példa a fehér rizs kevés natúr hús mellé: ha sok zöldséggel kombinálva, esetleg egy kis olívaolajjal lelocsolva esszük meg, akkor a lehető legtöbbet kihoztunk a köretünkből vércukorszint-emelő képesség szempontjából.

        Fehér rizs vagy burgonya helyett jó választás egyébként a barna rizs, köles, hajdina, bulgur stb..

        Forrás: WEBBeteg
        T. A., újságíró
        Szakértők: Varga Dóra, dietetikusDr. Bibok György, diabetológus

        Módosítva: 2018.11.26 18:36, Megjelenés: 2018.11.14 13:10
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Hematológia

        Hematológia

        Dr. Soltész Annamária

        Esszenciális trombocitémiában a vérlemezkeszám nagyon megnő. Tünetek és kezelés.

        Bioritmus

        Bioritmus

        Dr. Kónya Judit

        A nem megfelelő bioritmus számos betegség forrása lehet, szívbetegséghez is vezethet.

        A diabéteszes láb kialakulása, a szövődmények megelőzése

        A diabéteszes láb tünetei olyan komplex szövődmények miatt jelentkeznek, melyek az erek elváltozásai és a perifériás neuropátia (idegbántalom) következtében alakulnak ki.

        Figyelmeztető jelek: mikor gondoljon szívbetegségre cukorbetegként?

        Cukorbetegeknél a szívbetegség kialakulásának kockázata fokozott: a diabéteszben szenvedőknél 2-4-szer nagyobb a kockázata a szív- és érrendszeri megbetegedés miatti halálozásnak, mint a nem cukorbetegeknél.

        A cukorbetegség szív- és érrendszeri szövődményei

        A cukorbetegség világszerte népegészségügyi problémát jelent. Magyarországon kb. 1,5 millióra becsülhető a cukorbetegek száma, azonban a betegek fele nem is tudja magáról, hogy diabéteszes.

        A cukorbetegség megelőzése - A kutatások eredményei

        A cukorbetegség megelőzése a jövő generációk egyik legnagyobb egészségügyi kihívása.

        Az inzulin szerepe szervezetünkben és a diabétesz

        A diabetes mellitus krónikus betegség, melyet az inzulin elégtelen mennyisége vagy funkciójának csökkenése okoz. A cukorbeteg páciensek esetében az anyagcsere komplex zavara alakul ki, mely számos másodlagos kórkép kialakulásához vezet.

        Szájüregi szövődmények cukorbetegeknél

        A cukorbetegségnek több súlyos szövődménye lehet a szervezetben és ezen belül a szájüregben is. A magas vércukorszint súlyos fog- és fogágyproblémákat okozhat, ha nem a kellő gondossággal járunk el. A megelőzésben fontos szerepe van mind a diabéteszes páciensnek, mind az őt ellátó szakértő fogorvosnak.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA