Létező betegség az iskolafóbia?

DRportal
frissítve:

Mindannyian emlékszünk azokra a napokra, amikor egyáltalán nem volt kedvünk iskolába menni. Ez természetes, de azt azért sokan szkepticizmussal fogadnánk, ha valaki kijelentené, hogy az iskolafóbia létező betegség.

Nigel Blagg, az Iskolafóbia és gyógymódja című könyv szerzője szerint ezt a betegséget már 1960 óta ismerik.

„Az iskolafóbiások erős szorongást éreznek. A szüleik engedélyével maradnak ki az iskolából. Gyakran fáj a hasuk, a fejük, sokszor émelygés is megfigyelhető náluk. Minden próbálkozás, hogy az iskolába vigyék őket, dührohamot, sikoltozást, agressziót válthat ki belőlük.”

A szkeptikusok szerint ezek a gyerekek egyszerűen rosszcsontok, de Blagg szerint az iskolafóbiások általában szociálisan kiegyensúlyozott, „jó” gyerekek.

Az iskolafóbia legsúlyosabban az 5-6 és a 11-14 éveseket érinti. Blagg szerint nagyjából a gyerekek egy százaléka iskolafóbiás. A fiatalabbaknál egyfajta „szeparációs szorongás” is megfigyelhető, miután elválnak a szüleiktől az iskola kapujában. A pszichológusok szerint ez viszont nem feltétlen a fóbia tünete. Egy iskolafóbiás gyerek a szülei jelenlétében is szorong az iskolába menés gondolatától, nem csak az elválás után. Abban is vita van, hogy a jelenséget iskolafóbiának, vagy iskolaelutasításnak kellene-e nevezni, de a legnagyobb vita tárgya, hogy létező pszichológiai betegségről van-e szó egyáltalán?

Létezik megoldás a félelemre

Azok szerint, akik úgy vélik, létező fóbiáról beszélhetünk, a legjobb megoldás, ha a fóbiás gyerekek magántanulóként zárkóznak fel a tananyagban, amíg úrrá nem tudnak lenni a félelmükön. Az otthonmaradás mellett azzal érvelnek, hogy egy arachnofóbiást se próbálnánk azzal gyógyítani, hogy pókokat teszünk a kezébe, így hát az iskolafóbiásokat sem szabad iskolába küldeni.

Napjainkban az iskolák megpróbálnak stresszmentes környezetet teremteni a gyerekeknek, és sok lehetőség van a középiskolába lépés előtti viszonylagos akklimatizálódásra is. Frank Furedi szociológia professzor viszont úgy vélekedik, mindezek mellett is nehéz a gyerekeknek az új környezetbe beilleszkedni. Véleménye szerint minél többet hangsúlyozzuk, hogy nehéz és nagy lépések ezek, a gyerekek annál feszültebbek lesznek az iskolától.

(DRportal, Forrás: BBC News)

Cikkajánló

Oviból suliba - Felkészülés az iskolakezdésre

Máténé Áfra Viktória, klinikai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus
Iskola
Az óvodalátogatás nemcsak a képességek fejlesztésében és a szocializációs folyamatokban játszik nagy szerepet, hanem az iskolás éveket is előkészíti.
Szürke hályog
Szürke hályog

A C-vitamin segíthet és árthat is.

Fáradékonyság
Fáradékonyság

Legtöbbször az életmódból fakadó okai vannak.

WEBBeteg - Dr. Mélypatakiné Dr. Áfra Júlia, szakgyógyszerész
WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító
WEBBeteg - Balogh Mária, újságíró
WEBBeteg - Máténé Áfra Viktória, klinikai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus
WEBBeteg - Dr. Muszil Dóra, pszichiáter és Dr. Szabó Zsuzsanna, háziorvos, pszichoterapeuta szakorvos
WEBBeteg - Dr. Balogh Andrea, gyermekgyógyász
Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.