• Kalciumpótlás, kalciumbevitel - Nem csak a csontoknak jó

        Szerző: Medical Tribune

        A kalcium ugyanolyan alapvető a földi élethez, mint a szén, bár ezt kevésbé szokták emlegetni – mondja dr. Lakatos Péter, a Semmelweis Egyetem I. sz. Belgyógyászati Klinikájának belgyógyász endokrinológusa. A kalciumra szükség vana szaporodástól kezdve az ideg- és izomsejtek működésén át a sejtek közötti és sejten belüli kommunikációhoz egyaránt. (x)

        Kalciumbevitel, kalciumpótlás: az átlag háromszorosa kell

        A kalcium extracelluláris koncentrációja normálisan rendkívül szűk határok, 2,2 és 2,6 mmol/l között szabályozott, e 0,4 mmol/l-es tartomány alatt és fölött is káros a szervezetre. A bonyolult szabályozómechanizmus ezt természetesen csak akkor tudja biztosítani, ha a szervezet elég kalciumhoz jut.

        Dr. Lakatos Péter professzor
        Dr. Lakatos Péter

        A szárazföldi élőlények a táplálékkal, a tápcsatornán keresztül jutnak változó mennyiségű kalciumhoz (a tengeri élőlények a bőrükön, kopoltyújukon keresztül vehetik fel a korlátlan mennyiségben rendelkezésükre álló kalciumot), amit felesleg esetén a csontban raktároznak el.

        Az úgynevezett civilizálódás során az emberiség kalciumbevitele jelentősen csökkent, és ma túlnyomó többségünk a kalcium pótlására szorul – ha nem tud elég zöldséget, gyümölcsöt enni, tejet fogyasztani, akkor tabletta formájában. Magyarországon egy átlagember napi 400–600 mgnyi kalciumot fogyaszt, holott a napi kalcium bevitelének szükséglete, attól függően, hogy milyen korúak, illetve neműek vagyunk, 1000 és 1500 mg között mozog – terhes nőknél még nagyobb –, azaz az átlagos kalciumbevitel két-háromszorosa.

        Hazánk lakosságának megközelítőleg harmada tejcukorérzékeny, így a legfőbb kalciumforrást, a tejet nem is fogyasztja. Ráadásul az elmúlt párszáz évben életünk nagy részét házakban töltjük, vagyis jóval kevesebbet tartózkodunk napon, így kevesebb D-vitamin keletkezik a bőrünkben. Ma a civilizált világ lakossága 50–70 százalékának a szervezetében nincs elegendő ebből a vitaminból, holott az szükséges lenne a kalcium felszívódásához és a kalcium csontba épüléséhez is. Annak, aki nem D-vitamin-hiányos, és fent szeretné ezt a normális szintet tartani, napi 1000 nemzetközi egység D-vitamin fogyasztása ajánlott – szögezi le Lakatos Péter.

        Cikkünk a hirdetés után folytatódik

        Kalcium - Szív és érrendszer

        Félszáz tanulmány bizonyítja, hogy a napi 1–1,5 grammos kalciumbevitel hasznos a csonttömeg megtartásához, a D-vitaminnal együtt csökkenti a csont törékenységét és a kardiovaszkuláris egészség fenntartásához is alapvető – csökkenti a magas vérnyomást, könnnyíti a szív munkáját – mondja a belgyógyász.

        A közelmúltban jelent meg egy több mint tíz éves időtartamot felölelő, ausztrál utánkövetéses vizsgálat eredménye, miszerint azoknál a posztmenopauzás nőknél, akiknél biztosítva volt a normális kalciumbevitel, fele olyan arányban fordult elő szív- és érrendszeri szövődmény, mint a kalciumpótlásban nem részesülőkben. Ezt azért is fontos megjegyezni, mert egy új-zélandi munkacsoport 2007-ben és 2010-ben is megjelentetett egy-egy sokakat félrevezető tanulmányt, amelyek hibás metodológián alapultak (önbevallásos kérdőívvel jegyezték fel a kardiovaszkuláris eseményeket, nem objektív orvosi dokumentációra alapoztak, valamint a kísérleti alanyoknak csak 60 százaléka tartotta be az orvosi utasítást, azaz szedte be a kalciumot), és a kalciumbevitel, valamint a kardiovaszkuláris halálozás közötti pozitív összefüggést hangsúlyozta.

        Tévesen, ugyanis a vizsgálati személyek vélhetően inkább a kalciumhiány miatt betegedtek meg – hívja fel a figyelmet Lakatos Péter.

        (Medical Tribune)

        Legutóbb frissült: 2011.03.23 16:21
        Ugrás a cikk elejére
        Jelentkezzen hírlevelünkre!
        WEBBeteg.hu

        Egészség? Betegség?

        Nézze meg a WEBBetegen!

        Ezt olvasta már?
      • Legfrissebb cikkek
      • Önök ajánlották
      •  


        Szóljon hozzá ön is!




        Hozzászólások (3)
        Írta: littledevil70
        2011-06-18 11:54
        A téma nem újkeletű, idézek Dr. Ralph Bircher könyvéből, aki Dr. Katase 1934(!)-ben megjelent tanulmányát elemezgeti. . . . . . Szóval semmi új a nap alatt."Súlyos következményekkel járt, hogy egy ilyen nagylélegzetű munkát, amelyen egy neves kutató és negyven munkatársa tíz éven keresztül dolgozott, egyszerűen figyelmen kívül lehet hagyni, holott eredményei alkalmasak lettek volna a táplálkozáskutatás jelentős befolyásolására.Katase és munkatársainak kísérletei a bázikus sók - a kalcium, a kálium, a magnézium és a nátrium - hatásait vizsgálták az életfolyamatokra. Bebizonyították, hogy ezeknek az ásványi sóknak, ha a szervezet hosszabb időn át nem megfelelő mennyiségben és elosztásban kap belőlük, jelentős hatássuk van az életfunkciókra, amely végül a szövetek és a szervek akár mikroszkóppak, de még szabad szemmel is megfigyelhető alváltózásához vezet. A váltózások főleg a vérben - vérlemezképződés, véralvadási képesség és készség stb. -, a bélizmok működésében, a lecitin- és koleszterin-anyagcserének az érelmeszesedés keletkezésére kifejtett hatásában, a szervezet baktériumokkal és mérgekkel szembeni védekezőképességében, a csontnövekedésben és -ritkulásban, valamint a fekélyképződésben jelentkeztek.Bár a fentebb említett sók minden élelmiszerben előfordulnak, nemcsak egymáshoz viszonyított arányaik fontosak, hanem az összes többi tápanyagoz viszonyított mennyiségeiktől is sok minden függ. A kalciumot, a nátriumot, a magnéziumot és a káliumot mint reprezentásnst kiválaszthatjuk, még akkor is, ha más ásványi sók is részt vesznek a folyamatokban. A vizsgálat eredményeként megállapítható, hogy a megfelelő egyensúly nem érhető el olyan táplálékkal, ami főleg húsból, finomított lisztből, cukorból és egyébb lisztermékekből áll. Egy ilyen táplálék észrevétlenül valamennyi életfunkció károsodásához vezet, ami végül a szövetek és szervek beteges elváltózásában nyilvánul meg.Az ember húsfogyasztásában - éles ellentétben a húsevő állatokkal - az izomzat fogyasztása játsza a főszerepet. Ebben azonban nem található elegendő kalcium, nátrium, és klór. A nátrium és klór hiánya többnyire a konyhasó bőséges hozzáadásával kiegyensúlyozódik, a kalcium- és a káliumhiány azonban továbbra is fennáll. A fehér kenyér és egyéb finomított pékáruk ezt a hiányt csak felerősítik. A tej és a leveles zöldségek az egyedüli mészben gazdag élelmiszerek, amelyekhez a gyümölcsök - mint kevés kalciumot igénylők - csatlakozhatnak. A felforralt tej kalciumtartalma azonban részben elvész. leveles zöldséget pedig keveset fogyasztunk. Ezért a civilizációs táplálkozást kalciumhiány jellemzi. Ez megmutatkozik a csontok és a fogak általános gyengeségén, még ott is, ahol tejet illetve kalciumkészítményeket gogyasztanak, miközben azoknak a népeknek amelyeknél jó az ásványisó-egyensúlyuk, még alacsony kalciumfelvétel mellett is szilárd és elleálló csontozatuk van. Ott viszont - írja Katase -, ahol a húsizom különös tápértékének hiedelme az uralkodó, a kiegyensúlyozott táplálékra áttérés rendkívül nehéz. "Ezzel nem értek egyet, mármint aazal, hogy nehéz megvalósítani. Én személy szerint nem vagyok az étrendkiegészítők és művitaminok híve. (ez alól ritka kivétel téli hónapokban napi 2000 NE D3 vitamin, 170-340 mg EPA tartalmú halolaj kapszulla, ha nem jutok halhoz) A többit megpróbálom "táplálékkal" bevinni. Ezt az 1500 mg "szak" ajánlást meg sem kísérlem, mert ehhez vödör számra kellene vedelni a tejet. Az meg a kisbociknak való. Mondok egy példát. Tegnap reggeltől délig megettem, az egy marék eper volt, meg karika ananász, 1 nagy alma, meg egy szelet mango. Plusz másfél kiló meggy. Ez durván 1228 kcal, 222 mg kalciummal. Ebédre kb 30 dkg mangold levél (piros és zöld nyersen) - ez egy hatalmas tál, marékny (köteg) petrezselyem zöldje és egy paprika. Ehhez egy darabka csibemell. Vacsira uborka és paradicsom, 2 tojás sárgája, fél avokado, meg pár marék meggy.

        Írta: zarandok
        2011-04-13 11:12
        Idézek dr. Michael Colgan: Gyógyír az ezredfordulóra c. könyvéből:" Negyven esztendeje az egyik legfőbb orvosi tanács, amit bőbeszédűen és hangzatosan előadnak:igyunk naponta két jókora pohár tejet! Ennyi tej 600 mg kalciumot tartalmaz, és ugyan mi lehetne ártalmatlanabb, mint a tej, nem igaz? Nem, nem és nem! Némelyek számára az az orvosi buzdítás, hogy a csontritkulás megelőzésére igyék tejet, nem sokat ér. Honnan veszem ezt? Egyszerű. Onnan, hogy a tej négy évtizedes propagálása ellenére a csontritkulás járvánnyá vált." A könyv az USA-ban jelent meg 1994-ben.

        Írta: kata
        2011-04-12 19:47
        Én pont az ellenkezőjét olvastam kutatók tollából a kalciumról! Állitólag vannak olyan népcsoportok,akik egyáltalán nem fogyasztanak tejtermékeket,a napi calc.bevitelük 300mg körül van,és nincs csontritkulásuk!Sőt,figyelmeztetnek,hogy a túlzott calc.bevitel lerakódik az érfalakon is,az mellett még különböző kövesedések is kialakulhatnak.Én inkább hiszek ezeknek az állitásoknak,mint az ,,üzleti érdekből,,megjelentetett cikkeknek.(lásd :Google: Tények és tévhitek)