• Kalciumpótlás, kalciumbevitel - Nem csak a csontoknak jó

        Szerző:
        WEBBeteg

        A kalcium ugyanolyan alapvető a földi élethez, mint a szén, bár ezt kevésbé szokták emlegetni – mondja dr. Lakatos Péter, a Semmelweis Egyetem I. sz. Belgyógyászati Klinikájának belgyógyász endokrinológusa. A kalciumra szükség vana szaporodástól kezdve az ideg- és izomsejtek működésén át a sejtek közötti és sejten belüli kommunikációhoz egyaránt. (x)

        Kalciumbevitel, kalciumpótlás: az átlag háromszorosa kell

        A kalcium extracelluláris koncentrációja normálisan rendkívül szűk határok, 2,2 és 2,6 mmol/l között szabályozott, e 0,4 mmol/l-es tartomány alatt és fölött is káros a szervezetre. A bonyolult szabályozómechanizmus ezt természetesen csak akkor tudja biztosítani, ha a szervezet elég kalciumhoz jut.

        Dr. Lakatos Péter professzor
        Dr. Lakatos Péter

        A szárazföldi élőlények a táplálékkal, a tápcsatornán keresztül jutnak változó mennyiségű kalciumhoz (a tengeri élőlények a bőrükön, kopoltyújukon keresztül vehetik fel a korlátlan mennyiségben rendelkezésükre álló kalciumot), amit felesleg esetén a csontban raktároznak el.

        Az úgynevezett civilizálódás során az emberiség kalciumbevitele jelentősen csökkent, és ma túlnyomó többségünk a kalcium pótlására szorul – ha nem tud elég zöldséget, gyümölcsöt enni, tejet fogyasztani, akkor tabletta formájában. Magyarországon egy átlagember napi 400–600 mgnyi kalciumot fogyaszt, holott a napi kalcium bevitelének szükséglete, attól függően, hogy milyen korúak, illetve neműek vagyunk, 1000 és 1500 mg között mozog – terhes nőknél még nagyobb –, azaz az átlagos kalciumbevitel két-háromszorosa.

        Hazánk lakosságának megközelítőleg harmada tejcukorérzékeny, így a legfőbb kalciumforrást, a tejet nem is fogyasztja. Ráadásul az elmúlt párszáz évben életünk nagy részét házakban töltjük, vagyis jóval kevesebbet tartózkodunk napon, így kevesebb D-vitamin keletkezik a bőrünkben. Ma a civilizált világ lakossága 50–70 százalékának a szervezetében nincs elegendő ebből a vitaminból, holott az szükséges lenne a kalcium felszívódásához és a kalcium csontba épüléséhez is. Annak, aki nem D-vitamin-hiányos, és fent szeretné ezt a normális szintet tartani, napi 1000 nemzetközi egység D-vitamin fogyasztása ajánlott – szögezi le Lakatos Péter.

        Hirdetések

        Kalcium - Szív és érrendszer

        Félszáz tanulmány bizonyítja, hogy a napi 1–1,5 grammos kalciumbevitel hasznos a csonttömeg megtartásához, a D-vitaminnal együtt csökkenti a csont törékenységét és a kardiovaszkuláris egészség fenntartásához is alapvető – csökkenti a magas vérnyomást, könnnyíti a szív munkáját – mondja a belgyógyász.

        A közelmúltban jelent meg egy több mint tíz éves időtartamot felölelő, ausztrál utánkövetéses vizsgálat eredménye, miszerint azoknál a posztmenopauzás nőknél, akiknél biztosítva volt a normális kalciumbevitel, fele olyan arányban fordult elő szív- és érrendszeri szövődmény, mint a kalciumpótlásban nem részesülőkben. Ezt azért is fontos megjegyezni, mert egy új-zélandi munkacsoport 2007-ben és 2010-ben is megjelentetett egy-egy sokakat félrevezető tanulmányt, amelyek hibás metodológián alapultak (önbevallásos kérdőívvel jegyezték fel a kardiovaszkuláris eseményeket, nem objektív orvosi dokumentációra alapoztak, valamint a kísérleti alanyoknak csak 60 százaléka tartotta be az orvosi utasítást, azaz szedte be a kalciumot), és a kalciumbevitel, valamint a kardiovaszkuláris halálozás közötti pozitív összefüggést hangsúlyozta.

        Tévesen, ugyanis a vizsgálati személyek vélhetően inkább a kalciumhiány miatt betegedtek meg – hívja fel a figyelmet Lakatos Péter.

        (Medical Tribune)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Fiatalkori mellrák

        Tóth András

        Szűcs Adriána modellel beszélgettünk, aki 16 kemoterápián van túl.

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        Mennyi a napi kalciumszükséglete? Mutatjuk!

        A kalcium számos fontos élettani folyamat nélkülözhetetlen szereplője, biztosítja az izom- és idegsejtek ingerelhetőségét, és szerepet játszik a véralvadásban, a szívműködésben és a vérnyomás szabályozásában is. A szervezetben lévő kalcium 99 százaléka a csontokban és fogakban található.

        Ösztrogén- és progeszteronszint - Fontos az egyensúly!

        Mindkét hormonfajta a petefészkek szövetének terméke. Keletkezésük mennyiségét az agyalapi mirigy tüszőérlelő (FSH) és sárgatestérlelő (LH) serkentőhormonjai szabályozzák.

        Naponta fél liter tejet kéne fogyasztani

        A tej a kalcium mellett A-, B1-, B2-, B12- és D-vitamint is tartalmaz. Ezenkívül ásványi anyagokban is gazdag. A tejfogyasztás egyre csökken, pedig nemcsak a csontépítésben van támogató szerepe, de a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében is. A napi átlag másfél deciliter helyett fél liter tej vagy tejtermék lenne az ajánlott mennyiség.

        A kalcium hiányának tünetei és veszélyei

        A kalciummal kapcsolatban leginkább a csontok egészségére gondolunk, holott ez az ásványi anyag csontrendszerünk mellett számos egyéb szervünk működése szempontjából is létfontosságú.

        A lenmag fogyasztásának szervezetre gyakorolt hatásai

        A lenmag magas fehérjetartalmú, rostokban, B-vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag. Kiemelkedő a tiamin-, magnézium- és foszfortartalma. Mégis, az utóbbi időkben számos tudományos publikációban tanulmányozott, egészségre gyakorolt kedvező hatását a benne lévő különleges olajokra és lignánokra lehet visszavezetni.

        A csontritkulás okai és rizikófaktorai

        Harmincöt éves korát követően szinte mindenki szervezete több csontot bont le, mint amennyit képez. A csontritkulás kockázata főleg attól függ, hogy mekkora csonttömegre tett addig szert az egyén és milyen gyorsan kezdi el a csonttömeget veszíteni.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA