• Tápérték, biológiai érték és élvezeti érték

        WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Szerző:
        WEBBeteg

        Szervezetünk a működéséhez, növekedéséhez és megújulásához szükséges energiát az élelmiszerekben lévő tápanyagokból nyeri.

        Tápanyagok a szénhidrátok, fehérjék, zsírok, amelyek energiát szolgáltatnak, valamint a vitaminok, ásványi anyagok és a víz, amelyek energiát ugyan nem adnak, a szervezet működéséhez mégis nélkülözhetetlenek.

        Mi van az élelmiszercímkén? E-számok, adalékanyagok, tápérték...
        Mennyiség, származási ország, tápérték, adalékanyagok, E-számok, génmódosított termék - folytathatnánk a sort. Milyen információkkal kell ellátni az élelmiszerek címkéjét? Mit jelentenek a rövidítések? Kell e tartanunk az E-számoktól? Részletesen az élelmiszercímkék kötelező elemeiről és azok jelentéséről.

        Mi van az élelmiszercímkén? E-számok, adalékanyagok, tápérték...

        Az élelmiszereknek van tápértéke, amely egyaránt magában foglalja a szénhidrátok, zsírok, fehérjék, vitaminok és az ásványi anyagok mennyiségét. Az élelmiszerek csomagolásán általában feltüntetik, hogy egy adott termék 100 grammjában hány gramm szénhidrát, fehérje, zsír található, valamint hány kilojoule (kJ) vagy kilokalória (kcal) energiát szolgáltat. A tápérték az energiaértékből és a biológiai értékből tevődik össze. A fehérjék és szénhidrátok grammonként nagyjából egyenlő mértékű (4-5 kcal) energiát jelentenek szervezetünknek, míg 1 gramm zsír 9,3 kilokalóriát. Az alkoholnak is igen magas az energiaértéke, 1 gramm alkohol 7 kcal energiát ad. Kiegyensúlyozott táplálkozás esetén az étrendünknek megfelelő arányban kell tartalmaznia a szénhidrátokat, zsírokat és fehérjéket. Az ajánlások szerint energiaszükségletünk 55%-át fedezzük szénhidrátokból, 30%-át zsírokból, és 15%-át fehérjékből. A tápanyagok emésztőrendszerünkön keresztül szívódnak fel és különböző szerkezeti átalakulások során építőköveikre bomlanak. Ezután vagy azonnal a felhasználás helyére kerülnek, vagy elraktározódnak, vagy kiürülnek a szervezetünkből.

        Hirdetések

        A biológiai érték annál magasabb, minél több egy adott élelmiszerben a valóban hasznosuló, tápanyag. A hasznosulás mértéke, és ezáltal a biológiai érték nagysága annak is függvénye, hogy a táplálék mennyire emészthető. A fehérjék biológiai értéke például azt jelzi, hogy egy adott táplálék fehérjéinek hány százalékát tudja szervezetünk saját fehérjéinek felépítésére felhasználni. A tojás és az anyatej biológiai értéke 100, ami a legmagasabb, hiszen teljes mértékben hasznosulnak szervezetünkben. A többi táplálék biológiai értékét ezekhez viszonyítva adják meg (lásd táblázat).

        Törekedjünk arra, hogy fehérjeigényünket állati (például húsok, tojás, tej, sajt, túró, tejföl, joghurt, stb.), és növényi eredetű (például bab, lencse, szója, burgonya) fehérjékből változatosan fedezzük, mert csak így jut szervezetünkbe optimális mennyiségű és minőségű fehérje.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Az élvezeti érték sajnos nem feltétlenül van összefüggésben az élelmiszerek tápértékével vagy biológiai értékével. A táplálékoknak azon kedvező tulajdonságát értjük alatta, amely az érzékszerveinkkel érzékelhető – íz, illat, szín, hőmérséklet. Az étkezés élvezetét szintén nagymértékben befolyásolja a tálalás, a díszítés vagy az étkezést kísérő körülmények. Az élvezeti érték meglehetősen szubjektív fogalom, az egyéni ízlés erősen befolyásolja. A tápláló, magas biológiai értékekkel rendelkező táplálékok is lehetnek ínycsiklandóan tálalva, (mint például az éttermekben), ugyanakkor ne sajnáljuk az időt arra, hogy az általunk otthon elkészített ételeket is szépen, tiszta tányérokba, ízlésesen tálaljuk. Ha erre nincs lehetőségünk (például munkahely, utazás), akkor is törekedjünk arra, hogy nyugodt körülmények között, ülve étkezzünk, és a falatot alaposan rágjuk meg.

        Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakemberForrás: WEBBeteg
        Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Látászavar, szédülés?

        Dr. Kapocsi Judit

        A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

        Gyümölcsök és puffadás

        Dr. Hidvégi Edit

        Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

        Ezekkel károsítjuk leginkább csontjainkat

        Milyen tevékenységek vagy élelmiszerek lehetnek káros hatással a csontrendszerünkre? Összegyűjtöttük, hogy mire érdemes odafigyelnie, ha meg akarja óvni csontjait.

        Káros-e a szellentés visszatartása?

        A nők általában még csak beszélni sem hajlandóak a szellentésről, míg a férfiak sokkal nyitottabbak a témában. Felmerül azonban a kérdés, milyen következményekkel járhat, káros lehet-e annak visszatartása?

        Tények és tévhitek a szénhidrátokról

        Számtalan olyan diétáról olvashatunk manapság, amelyben kisebb-nagyobb mértékben száműznünk kell étrendünkből a szénhidrátokat. Mindezt azért, mert az emberek fő gonoszként a szénhidrátokat okolják az elhízás miatt. Pedig a szénhidrátokra nagy szüksége van szervezetünknek.

        Fagyasztott vagy friss: melyiket válasszam?

        Mindannyiunknak jól esik egy frissítő gyümölcs- vagy zöldségturmix, saláta vagy leves. A megannyi finom ételt a legjobb, ha frissen készítjük el, ám gondolni kell a hidegebb napokra is, ezért lehet kiváló megoldás a gyorsfagyasztás.

        Mik azok a superfoodok?

        Superfoodnak azokat az ételeket nevezik, amiknek kiemelkedően magas az antioxidáns-, vitamin- és ásványianyag-tartalma. Ilyenek például az algák, a chiamag, a matchapor, a kék áfonya vagy az acai bogyó. Ezekkel a keverékekkel dúsíthatjuk az ételeinket, így egy egyszerű reggeliből is szuper tápláló és egészséges ételt készíthetünk.

        A prosztata betegségei és természetes védelme

        A torontói egyetemen jó ideje vizsgálják az élelmiszerek és tápanyagok egészségre gyakorolt hatását. A prosztatarák megelőzése céljából is tesztelték már számos élelmiszer védőhatását, hogy még teljesebbé tehessék a betegség terápiáját.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.