• Edzés cukorbetegen - A sportorvos javallatai

        Szerző:
        WEBBeteg

        A cukorbetegség (diabetes mellitus) előfordulási gyakorisága sajnálatos módon évről évre nő hazánkban. Az ú.n. 2-es típusú diabetes a lakosság kb. 10-15%-át érinti. A meglehetősen gyors expanzió nagy részben az egészségtelen életmóddal, elhízással hozható összefüggésbe. Az alábbiakban a testmozgás szerepét tárgyaljuk.

        Amikor cukorbetegségről beszélünk, említést kell tennünk az ú.n. 1-es típusú diabetesről is, amely egy fiatal korban jelentkező forma. Ekkor a hasnyálmirigy Langerhans szigetekben élő béta sejtek nem képesek inzulint termelni. Ilyenkor nincs más megoldás, egy életen át inzulint kell adni a betegnek, hogy a vércukorszintet normalizálni lehessen.

        Hirdetések

          Mire utal a pulzusszám? Mennyi az optimális tartomány?


        A hétköznapi ember a legegyszerűbben a pulzus gyakoriságot, az egy perc alatt tapintott pulzusszámot tudja mérni. Legkönnyebb a csukló hüvelykujj felé eső részén kitapintani az itt futó ütőeret, és annak ütésszámát vizsgálni, de jól tapintható még a halántéktájon és a nyak két oldalán futó ütőér is.
        Mire utal a pulzusszám?>>

        A 2-es típusú diabetes mellitus későbbi életkorban alakul ki, leginkább elhízás talaján. Ekkor egész egyszerűen kimerül a hasnyálmirigy és már nem tud elegendő inzulint termelni, hogy a vércukorszintet normalizálja. Ilyenkor a szervezet inzulin érzékenysége csökken, vagyis az inzulinrezisztencia nő. Sajnos a cukorbetegséghez gyakran társulnak emelkedett vérzsír szintek (diszlipidémia) és magas vérnyomás, amelyek együttesen megsokszorozzák a szív- és érbetegségek előfordulásának kockázatát.

        Mi ekkor a teendő? Természetesen nagyon fontos lehet a gyógyszeres kezelés. Azonban a kezdődő cukorbetegség nem minden esetben szükségeltetik mást, csak életmódváltást.

        Ennek előterében a testtömegcsökkentés, a lipidszintek optimalizálása áll. Ahogyan csökken a testtömeg, úgy változik kedvezően a vérnyomás és a vérzsír-, emellett a vércukorszint is.

          Hogyan hat az úszás a szervezetre?


        Az úszás az egyetlen sportág, amely légzésszabályozásra kényszerít. A ritmusos tempózás, a vízbe merülés, majd kiemelkedés és légvétel váltakozása révén a légzőszerv igen nagy tréningnek van kitéve. De nem csak a légzőrendszer lendül működésbe, hanem szinte az összes izom is. Ellentétben a kerékpározással, az úszás során a felső és alsó testfélre egyforma munka hárul. Alapvetően dinamikus, izotóniás terhelésről van szó, de természetesen ahhoz, hogy a test szépen ráfeküdjön a vízre és ne süllyedjen le bizonyos része, megfelelő izomtónusra, a tartóizmok munkájára van szükség.
        Hogyan hat az úszás a szervezetre?>>

        Heti ötször fél óra - Milyen előnyökkel járhat az edzettség?

        Számos tudományos vizsgálat eredménye bebizonyította, hogy a rendszeres testmozgás hatására kedvezően nő a HDL (védő) koleszterin hatékonysága az ártó LDL-koleszterinnel szemben cukorbetegek körében, függetlenül az inzulinrezisztencia és a HDL – koleszterinszint változástól (Ribeiro, 2008). Az edzettebb cukorbeteg férfiak életminősége és élettartama magasabb, mint az edzetleneké (2008) függetlenül a testtömegtől.

          Metabolikus szindróma


        Ma már minden hatodik európai felnőttet fenyeget a metabolikus szindrómának nevezett „életmódbetegség”, mely növeli a 2-es típusú cukorbetegség, a szív - és érrendszeri betegségek, valamint a stroke kockázatát.
        Metabolikus szindróma >>

        Számos állásfoglalás született a cukorbetegség megléte esetén ajánlható testmozgásra, annak fajtájára, intenzitására, gyakoriságára. Nem csupán az állóképességi sportok (úszás, kocogás, sífutás, evezés, kerékpározás, stb.) alakítanak ki jótékony hatást, hanem az ellenállással szemben végzett tréningek is. Igaz, hogy már napi 15 perc testmozgás javítja az anyagcsere paramétereket, azonban a heti 5-7 alkalommal végzett 20-30 perc testedzés még hatékonyabban segíti a vércukorszint tartós optimalizálását.

        Az Amerikai Sportorvos Társaság 2007-ben kiadott állásfoglalása szerint a betegségek megelőzése és az egészségmegőrzés szempontjából heti 2,5 óra testmozgásra van szükség, amely heti 5x30 állóképességi, közepes, vagy heti 4x20perc magas intenzitású tréninget jelent. Cukorbetegség megléte esetében a magas intenzitású, vagy az egy óránál tovább tartó fizikai megmérettetések veszélyesek lehetnek a vércukorszint drasztikus hanyatlása miatt. Ezért is nagyon fontos az intenzitás és időtartam egyénre szabott, óvatos megválasztása. 

          Az izomláz - pihentessük vagy dolgozzunk rá?


        Sokakban felmerül a kérdés, hogy izomlázzal célszerű-e tovább edzeni. Több vizsgálatban kimutatták, miszerint egy korai idegi adaptáció miatt az apró sérülések nem romlanak tovább, nem késlelteti a regeneráció folyamatát, ha rádolgozunk, és az izomerő sem csökken lényegesen a harmadik naptól fogva. Ennek megfelelően lassan megkezdett, kiegyensúlyozott nyújtó tornagyakorlatok, úszás mindenképpen ajánlható.
        A panaszok megszüntetésére ezen kívül olyan módszerek állnak rendelkezésre, melyek az izomzat vérkeringésének fokozásán alapulva elősegítik a regenerációt. Váltott hideg-meleg vizes fürdő, vagy borogatás, szaunázás, masszázs, gyulladáscsökkentő hatású kenőcsök, illetve gyógyszerek. Egyes élelmiszerekről is leírják, hogy jótékony hatásúak, a bennük megtalálható gyulladáscsökkentő, antioxidáns vegyületek révén. Ilyen például a meggylé, az almalé, az almaecet, és a különböző ásványi anyagokat tartalmazó pezsgőtabletták.
        Az izomlázról orvosi szemmel a WEBBetegen>>

        Sportolás inzulinadagolás mellett

        Inzulinadagolás mellett is végezhető testmozgás, azonban sokkal körültekintőbben kell megválasztani a mozgásformát, időtartamot és intenzitást, valamint az edzés időpontját. A veszélyt az inzulinadás hatására kialakult hipoglikémia (alacsony vércukorszint) jelenti.

          Gyógyúszás és gyógytestnevelés


        A gyógyúszás során alkalmazhatók a normál úszásnemek egyes részelemei vagy egésze, meghatározott terheléssel, meghatározott távokon. Használjuk azokat a terápiás jellegű úszó mozdulatokat, amelyekkel az izomtónus-szabályozást, bizonyos izmok nyújtását, mások erősítését lehet elérni.
        Gyógyúszás és gyógytestnevelés >>

        Ezért célszerű folyamatosan mérni a vércukorszintet, vagyis edzés előtt, közben, valamint edzés után közvetlenül, majd egy-két óra elteltével is.

        Ha a vércukorszint 100mg/dl alá esik, akkor 15g szénhidrátot kell elfogyasztani. Ha az edzés kezdete több mint két órával étkezés után történik, akkor 15-20g szénhidrátbevitelre van szükség. Természetesen az extra szénhidrátadagok plusz kalóriát jelentenek, ezért kedvezőbb, ha az inzulinegységet csökkentjük.

        Ehhez azonban jól beállt ritmusú edzésprogramra és tudatos, kiegyensúlyozott táplálkozásra van szükség (Pearson, 2008).

        Alapvetően a testmozgás nem inzulinnal és inzulinnal kezelt (2-es típusú) cukorbetegek esetében is sokrétű, jótékony hatást fejt ki, amely akár az egyén teljes gyógyulását is előidézheti.

          Kocogás és a futás hatása a szervezetre


        Mi a különbség a kocogás és futás között? Futásnak a legalább 8km/h vagy annál gyorsabb iramot nevezzük, míg a kocogás a 8km/h alatti tartományba esik. Az intenzív gyaloglótempó kb. 6km/h-s sebességet takar. Az elégetett kalória nem csak a futási sebességtől függ, hanem testtömegünktől és természetesen edzettségi szintünktől is függ. Egy 70kg-os egyén pl. 8km/h iram mellett óránként kb. 460 kalóriát éget el, amely nagyjából megfelel egy tábla csokoládé energiatartalmának. A hosszantartó (legalább 50 perc folyamatos) sportbeli erőkifejtés mellett a fáradással szembeni ellenálló-képességet állóképességnek nevezzük. Edzettségnek hívjuk a szervek, szervrendszerek alkalmazkodását a fizikai terheléshez. Rendszeres futás hatására egy sor alkalmazkodási folyamat indul el a különféle szervekben, szervrendszerekben. A kocogás és a futás hatása a szervezetre>>

        (Sportorvos.hu)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Sarcoidosis

        Dr. Lajtos Melinda

        A betegség jelentősége abban áll, hogy kórlefolyása nem jósolható meg.

        Kiurgó pulzus

        Kardioközpont

        Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

        Vesedialízis és sport

        Mostantól biciklizhetnek dialíziskezelés alatt a Klinikai Központ betegei, mindez új ehetőségek jelent a vesebetegek mozgásterápiájában, életminőségük javításában – jelentették be a Debreceni Egyetemen.

        Cukorbetegeknél a szívinfarktust nem mindig jelzik tünetek

        A cukorbeteg férfiak körében az egészséges emberekhez képest 2-4-szer nagyobb a szívinfarktus kockázata. A cukorbeteg nőknél pedig hatszorosa, és ez a rizikó a menopauza után még tovább nő. Az állandóan magas vércukorszint ugyanis idővel károsítja az ereket. Azonban a cukorbetegek a szívinfarktusra utaló figyelmeztető jeleket gyakran nem észlelik.

        A cukorbetegség és a nemi betegségek kapcsolata

        A cukorbetegség a fertőzések kialakulására hajlamosíthat. A fertőző ágensek könnyen megtelepedhetnek a cukorbeteg gazdaszervezetben, a vírusos, bakteriális, gombás és protozoon okozta nemi úton terjedő fertőzések egyaránt nagyobb rizikóval alakulhatnak ki cukorbetegeknél.

        Így készülj az első 10 kilométeredre

        A tavasztól őszig terjedő időszak a legalkalmasabb arra, hogy a hobbisportolók nekivágjanak kitűzött céljaik megvalósításának. Aki már lefutotta az 5 km-t, annak logikus célkitűzés a duplázás. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője szerint egy teljesítménydiagnosztikára építő, alapos edzéstervvel könnyebben elérhető a 10 km, mint gondolnánk.

        Hogyan csökkenthető a magas vérnyomás?

        A magas vérnyomás kezelésével megelőzheti a súlyos, akár az életet veszélyeztető szövődményeket. Orvosa javasolhatja, hogy a magas vérnyomáshoz hozzájáruló egyéb betegségeket is kezeltesse, így például a cukorbetegséget és a magas koleszterinszintet.

        Tények és tévhitek a cukorbetegséggel kapcsolatos szexuális problémákról

        A cukorbetegség gyakori szövődményének számító, igen sokféle formában jelentkező szexuális problémák, zavarok relatíve kevesek előtt ismertek.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA