• Szénhidrátok és a glikémiás index - Egyénenként eltérő a hatásuk?

        Szerző:
        WEBBeteg

        Azt szeretném tudni,hogy a különböző glikémiás indexű szénhidrátok mikor vannak csúcson a vérben és mikorra csengenek le, illetve,hogy függnek-e ezek az adatok az egyéntől is. Ha igen,akkor mi befolyásolja az egyes emberekben? Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.

        Tisztelt Kérdező!

        A felszívódó szénhidrátok  általában egy óra múlva vannak csúcsértéken. A különböző glikémiás indexű szénhidrátok különböző vércukor csúcsértéket érnek el.

        Hirdetések

        A lecsengési idő különböző, pontosan azért, mert a lassabban felszívódóak hosszabb ideig, egyenletesen (szinte csúcsérték nélkül) biztosítják a szénhidrátot. Persze vannak egyéni eltérések, azonban erre szabályszerűséget nehéz mondani. 

        Az a fontos, hogy pontos megfigyelés történjen, az egyes emberekben a különböző szénhidrátok hogyan befolyásolják a vércukoremelkedést. Ennek alapján lehet és szükséges változtatni a diétát és a kezelést.

        (Dr. Laczkó Andrea, diabetológus)

        Mit kell tudni a glikémiás indexről?

         Mit mutat meg a GI?


        A GI-ből arra tudunk következtetni, hogy milyen gyorsan szívódik fel az adott ételekből a szénhidrát. A vizsgált élelmiszer 50 g szénhidrátot tartalmazó mennyiségének elfogyasztását követő vércukorszint-emelkedést egy referenciához viszonyítják, s az érték 0 és 100 közé esik. Pontosan megítélni a GI alapján azt, hogy időben mikor van a csúcson a vércukorérték nem lehet, csak az adott ételekt kategóriákba lehet besorolni, hogy gyorsan, közepesen vagy lassan éri el a vércukor a csúcsot.
        (Dr. Csuth Ágnes - Vital Balance Életmódközpont)

        A glikémiás index egy számérték, mely a táplálékok besorolását jelenti egy 0-100 terjedő skálán, a vércukorszintre gyakorolt hatásuk alapján. Eredetileg a cukorbetegek vércukorszintjének ellenőrzésére fejlesztették ki.
         
        A glikémiás index megmutatja, hogy az adott élelmiszerben lévő szénhidrát milyen gyorsan szívódik fel a szervezetben, arról azonban nem tájékoztat, hogy mennyi szénhidrát van egy adott élelmiszerben. Az alacsony glikémiás indexű ételek lassan felszívódó szénhidrátokat tartalmaznak és ezáltal hosszabb ideig tartó teltségérzést okoznak.

        Minél alacsonyabb egy élelmiszer glikémiás indexe, a felszívódása során annál kevesebb glükózt juttat a szervezetünkbe és ennek köszönhetően a hasnyálmirigyben lévő Langerhans szigetek ß-sejtjeinek is kevesebb inzulint kell elválasztaniuk ahhoz, hogy a glükóz eljusson a sejtekbe. Ezzel együtt a zsír raktározása is minimális szinten marad.

        Milyen élelmiszereket válasszunk?

         A cukorbetegség figyelmeztető jelei


        Becslések szerint minden cukor-betegre legalább egy ember jut, akinél már kialakult a betegség, de nincsenek tünetei, ezért nem is tud róla. A legjellemzőbb tünetek >>

        Az élelmiszereket magas GI (60-100), közepes GI (40-59) és alacsony GI (40 alatt) kategóriákba soroljuk.

        Az egészségünk megőrzése illetve a megfelelő testsúly elérése és megtartása érdekében mellőzzük a magas glikémiás indexű ételeket. Korlátozott mennyiségben válogassunk a közepes glikémiás indexű csoportból. Az alacsony GI-ű élelmiszereket rendszeresen fogyaszthatjuk.

        Így a szervezetünk egyenletes vércukor szintet képes biztosítani, amely kedvező hatásait mindennapjainkban élvezhetünk: nagy fizikai aktivitás, fokozott szellemi képesség, erős immunrendszer.

        Alacsony GI (40 alatt)

        Közepes GI (40-59)

        Magas GI (60-100)

        Zöldségek: zöld zöldségek, hagyma, fokhagyma, paradicsom, retek, földimogyoró, bab, lencse, vadrizs, csicseriborsó

        Zöldségek: héjában főtt krumpli, kukorica, fehérrépa, zöldbab, tök, cékla

        sült krumpli, krumplipüré, palacsinta,

        Gyümölcsök: alma, körte, cseresznye, narancs, kiwi, zöld szőlő, grapefruit, sárgabarack

        Gyümölcsök: banán, mango, ananász, sárgadinnye, füge, mazsola

        Gyümölcsök: érett banán, aszalt szilva, datolya, görögdinnye

        Tejtermékek: zsírszegény tej, joghurt

        pizza, gríz, tortilla, édesítetlen müzli

        édesített tejtermékek

        Kész élelmiszerek: teljes kiőrlésű tésztafélék, teljes kiőrlésű kenyér, zabpehely

        háztartási keksz, fagyi, lekvár, méz

        puffasztott rizs, fehér rizs

        keserű csoki, gyümölcscukor

         

        cukor, édesített müzli, sütemények, szörpök, gyümölcslevek

        (WEBBeteg)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Hgb (haemoglobin)

        Dr. Dobi Gyöngyi

        Mennyi a normálértéke? Mi okozhatja azt, ha a szintje eltér a normál tartománytól?

        Kiurgó pulzus

        Kardioközpont

        Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

        Ezért kell odafigyelnie a szívére, ha cukorbeteg!

        A cukorbetegségben szenvedőknél - a betegség érrendszerre gyakorolt hatásai miatt – fokozottabb a szívbetegségek kockázata. A szívbetegségre számos egyéb tényező is hajlamosíthat, közülük az egyik legismertebb az elhízás. Vajon mi minden növelheti még a szív- és érrendszeri szövődmények kialakulását cukorbetegeknél?

        Az éjszakai műszak a feje tetejére állítja a bioritmusunkat

        Tapasztalták már, hogy egy át nem aludt éjszaka után másnap képtelenek koncentrálni, fejfájással, szédüléssel küszködnek? A rossz komfortérzethez az is elég, ha rosszul és kevesebbet alszanak ahhoz képest, amit megszokott a szervezetük. Elképzelni is nehéz, hogy miként élik meg a nappali ténykedésüket azok, akik rendre éjszakai vagy váltott műszakban dolgoznak.

        Hasi zsírréteg - Ezekkel a veszélyekkel kell szembenézni

        A túlságosan vastag hasi zsírréteg akkor is veszélyesnek számít, ha nem társul magas testtömeg-indexszel. A szakemberek minden figyelemfelhívása ellenére az emberek többsége alulbecsüli a hasi elhízás kockázatát.

        Közel 1500-an vettek részt a Cukorbeteg Egyesületek Országos Szövetségének rendezvényén

        A május 12-én második alkalommal megrendezett „Botra fel” elnevezésű rendezvényén rengetegen vettek részt. A 18 vidéki városban és 2 budapesti helyszínen megtartott, nordic walking oktatással egybekötött séta célja az volt, hogy felhívja a figyelmet az életmód és mozgás fontosságára, amelyek segítségével a diabétesz jobban ellenőrzés alatt tartható.

        Stresszes? Ellenőriztesse a vércukorszintjét!

        A cukorbetegség sokszor már csak előrehaladott stádiumban okoz tüneteket, azonban tudnunk kell, hogy számos tényező hajlamosít a kialakulására. Dr. Marton Anna, belgyógyász, kardiológus, diabetológus a stresszről mint önálló rizikófaktorról beszélt.

        A neuropátia szűrése májustól már Heves megyében is elérhető

        Dr. Vácity József, a Markhot Ferenc Oktatókórház és Rendelőintézet főigazgatója és Dr. Kádár Éva, a Wörwag Pharma Kft. ügyvezető igazgatója 2018-án ünnepélyesen átadták használóinak a Markhot Ferenc Oktatókórház és Rendelőintézetben működő Heves Megyei Neuropathia Centrumot, melynek vezetője Dr. Harcsa Eleonóra főorvos. A centrum Heves megyéből fogad betegeket.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA