• A szaunázás jó a vírusok ellen is?

        Szerző: Oxygen Medical

        A szaunázás éppolyan edzés a szívnek, mint a futás a lábizmoknak. A felgyorsult keringés a verejtékmirigyeket is arra ösztönzi, hogy felszabadítsák a felgyűlt salakanyagokat, így a méregtelenítés is beindul.

        A szaunázás nem csak a hideg, téli hónapokban jelent élményt és felfrissülést, a thermohatás ősszel is kényezteti a bőrt, javítja a közérzetet, edzi az ereket és még a vírusokat is elűzi. A kellemes és hasznos kikapcsolódási formáról dr. Kósa Éva, belgyógyász, angiológus beszélt.

        Jótékony hatás egészségre, szépségre

        A szaunában uralkodó melegre és páratartalomra élénken reagál az egész szervezetünk: a bőrünktől a külső- és belső elválasztású mirigyekig.

        Hirdetés
        A szaunázásról

        Ráadásul a forróságban elpusztulnak a kórokozók, így kifejezetten ajánlott például egy kis „gőzölés” a felső légúti, hurutos betegségek esetén vagy éppen influenzajárvány idején – megelőzésképp.

        A szauna valóságos csodát tesz a bőrrel is. A forróság hatására legnagyobb szervünk, a bőr anyagcseréje két-háromszorosára fokozódik. A felső hámréteg megduzzad, az elszarusodott bőrsejtek fellazulnak és a zuhany alatt könnyen lemoshatók.

        Az elhalt szarurétegek eltávolítását megkönnyítheti a dörzs- és masszázsszivacsok használata is. Száraz, hámló bőrrel is érdemes szaunázni, hiszen a hőhatás erősíti a verejtékmirigyeket, ezen keresztül pedig a bőr feszesebb, lágyabb lesz.

        Igazi tréning az ereknek a szauna

        Pattanások ellen is bevethető ez a módszer, hiszen a melegben megfolyósodik a bőrsejtekben raktározott faggyú, és a felszínre jutva, az izzadtsággal együtt távozik.

         Ön tudta?
        Bőrünk össztömege teljes testsúlyunk 10-15 százaléka. Egy átlagos termetű felnőtt esetén felülete 2 m2. Vastagsága a különböző területeken 1-5 mm között van.

        Az egészséges bőr titkai

        A szaunázás igazi tréning az erek számára is. Amikor ugyanis a forró kabinból kilépve a hideg tus alá állunk, a kitágult véredények villámgyorsan összehúzódnak. A vér ráadásul könnyebben is tud áramlani, hiszen a csökken az érrendszer periférikus ellenállása. – fejti ki dr. Kósa Éva.

        - A szív egyre keményebben dolgozik, hogy megfeleljen a megnövekedett szükségleteknek. Így tehát a szaunázás éppolyan edzés a szívnek, mint a például futás a lábizmoknak.

        Ráadásul a felgyorsult keringés a verejtékmirigyeket is arra ösztönzi, hogy felszabadítsák a felgyűlt salakanyagokat, így a méregtelenítés is beindul. Mindezeken felül a feszültség, a stressz oldására is kiváló ez a módszer.

        Tanácsok kezdőknek - vannak kötelező szabályok

        Aki életében először szaunázik, ne legyen túl merész, nem kell azonnal a legforróbb kabint választania, vagy a legmagasabb padra ülnie. Azt is érdemes eldönteni, ülve vagy fekve szeretné átadni magát a melegnek.

        Az átlagos testhőmérséklet a szaunában rövid idő alatt 37 fokról 39 fokra, vagy akár magasabbra emelkedik, az egész testen megjelennek az izzadtságcseppek. Ezt el kell tudni viselni (később még élvezni is lehet), ideális esetben 8-12 percig.

        Ha azonban csak ennél rövidebb ideig bírja a forróságot, nem ajánlatos erőltetnie, lépjen ki nyugodtan a kabinból. Ekkor következik a vacogás, amikor érdemes a jó keringés érdekében pár lépést tenni a hűvös levegőn.

        Ezután jöhet el a hideg zuhany ideje, ami még azon bátraknak is kötelező, akik később a hideg vizű medencében is elmerülnek. Csak a forró és a hideg hatások váltakozása hozza létre az igazi szauna-effektust, az izzadás önmagában nem elegendő.

        A szaunában eltöltött körök után – optimálisan három kört ajánlott szünetekkel végigcsinálni – feltétlenül muszáj egy kis időt pihenéssel tölteni, hogy a szervezetnek legyen ideje regenerálódni.

         A szaunázás alapszabályai
        • Nagyon fáradtan ne menjen szaunázni.
        • Szánjon rá elég időt, legalább másfél-két órát.
        • Higiéniai okokból használjon bent fürdőlepedőt, vegye le kint a papucsát, és előtte is zuhanyozzon le.
        • Szaunázás előtt ne igyon túl sokat, utána viszont annál többet: ásványvizet, gyógyteákat, gyümölcsleveket.
        • Sportolni, úszni csak szaunázás előtt szabad, utána vagy közben nagyon megterhelné a szervezetet.
        • Tartson 5-10 perces szünetet minden menet között, az utolsó alkalom után pedig hosszabbat, nehogy a felöltözés után újra kiizzadjon.
        • Lázasan, gyulladásos állapotban nem ajánlott a szaunázás. Akinek egészségügyi problémája van (például visszeresség, magas vérnyomás), kérje ki szakorvos véleményét a szauna használatáról.

        (Oxygen Medical)

        Legutóbb frissült: 2017.02.11 07:38
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Mellhártyagyulladás

        Mellhártyagyulladás

        Dr. Brugós László

        A betegség tünetei a fájdalmon és nehézlégzésen kívül lehet a láz.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Hogyan erősítsük immunrendszerünket?

        Az őszi hónapok beköszöntével egyre többen fáznak meg, lesznek betegek, vagy rosszabb esetben az influenza miatt esnek ágynak. Mindez betudható az időjárás megváltozásának - a lehűlésnek, esőknek, nyirkossá vált levegőnek -, amely hozzájárul a kórokozók számának növekedéséhez.

        Az agyhártyagyulladás veszélye különböző életkorokban

        Az agy állományát fedő kemény és lágy agyhártyák baktériumok, gombák, paraziták, vírusok okozta vagy éppen steril gyulladása életet veszélyeztető állapot, amely azonnali orvosi beavatkozást igényel. Erre a rendkívül súlyos betegségre különösképpen felhívja a figyelmet az a tény, hogy nem csupán legyengült immunrendszerűek, kisgyermekek és idősek körében szedi napokon belül áldozatait, hanem teljesen egészséges, életerős fiatal felnőttek között is.

        Mekkora esélye van, hogy 5 éven belül meghal? - Becslés vérteszttel

        Jelenleg több száz olyan konkrét betegség létezik, amelynek a diagnosztikai kritériumaihoz, azaz, hogy fennáll-e a betegség vagy sem, elegendő egy egyszerű vérvizsgálat. A vérben előforduló különböző eltérések lehetnek kórjelzőek, előszűrésnek tehát kiváló a vérvétel, nem helyettesítik azonban a pontos diagnosztikát.

        Aktuális influenzahelyzet - Levonulóban az influenzajárvány

        2018. február 26. és március 4. között a figyelőszolgálatban résztvevő orvosok jelentéseinek alapján végzett becslés szerint az előző héthez viszonyítva 17,6%-kal kevesebb beteg, 56 800 fő fordult orvoshoz influenzaszerű megbetegedés miatt.

        A szaunázás kockázatai - Milyen betegségek esetén legyünk elővigyázatosak?

        A szauna szervezetünkre gyakorolt előnyös hatásait többnyire ismerjük, azonban vannak esetek, amikor ellenjavallt a használata. Hogyan hat a szaunázás a légzőszervekre, a mozgásszervekre, a nemi szervekre, a hormonális rendszerünkre és a bőrbetegségekre?

        Tovább nőtt az influenzaszerű megbetegedések száma

        A 6. héten tovább emelkedett az influenzás panaszokkal orvoshoz fordulók száma: 2016. február 5-11. között a figyelőszolgálatban részt vevő orvosok jelentéseinek alapján végzett becslés szerint az országban az előző hetinél 27,5 százalékkal több, 60 900 beteg fordult orvoshoz influenzaszerű tünetekkel.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.