• A fallabda edzés hatásai - A sportorvos tanácsai

        Szerző: Sportorvos.hu

        Fél óra fallabdázás hatására jelentős terhelésnek tesszük ki szervezetünk egészét. Egy dinamikus, anaerob állóképességet, gyorsaságot, robbanékonyságot és jó technikai tudást igénylő sportágról van szó, amely igen jelentősen megdolgoztatja a szív-érrendszert és az anyagcserét is. Az alábbiakban korunk egyik divatos sportágáról, a fallabdáról írunk.

        Miért divatos a fallabdázás?

         Kezdő futók 10 leggyakoribb hibája


        A futás nem csak az állóképességet javítja, és segít az ideális testsúly elérésében, de fiatalon is tart. A felhőtlen örömért azonban kerüljük el a leggyakoribb hibákat!
        Kezdő futók 10 leggyakoribb hibája>>

        A fogyasztói társadalom, valamint a szabadidősportok növekvő népszerűsége kedvezően hatott a kapcsolódó iparágak fejlődésére, növekedésére. Gondoljunk bele, hogy míg néhány évtizeddel ezelőtt alig volt választási lehetőség a sportfelszerelések, edzőcipők, speciális ruházat terén, úgy napjainkban már legalább három árkategóriában találhatunk divatos, kényelmes, strapabíró és nem utolsósorban professzionális sportfelszereléseket, amelyek közül kedvünkre válogathatunk. De természetesen nem csak a sportfelszerelések iránti igény nőtt, hanem bővült a turizmus, a szórakoztatóipar, az élelmiszeripar sporttal összefonódó szegmense is.

        A rohanó, zakatoló hétköznapok, az elnyújtott munkaidő egyfelől olyan kikapcsolódási lehetőségeket támasztanak fel, amelyek gyorsan és hatékonyan regenerálják a fáradt szervezetet. A hétköznapok után pedig olyan elfoglaltságra vágyunk, amely komplex kikapcsolódást, regenerálást, rekreációt is nyújtanak egyben. Nem véletlen tehát, hogy olyan sportágak éledtek fel, amelyek hordozzák mindezeket a tulajdonságokat, és nem véletlenül a menedzser-sportok kifejezést kapták. Ide tartozik a tenisz, fallabdázás, vitorlázás és golfozás, hogy csak a legfontosabbakat említsük. 

        Hirdetés

        A vállalatok érdeke is a munkavállalók egészsége

        Izomsérülések: zúzódás, izomszakadás, vérömleny

        Lágyrészzúzódás: a fizikai behatás a csontot nem, csak a bőrt, esetleg az izmot károsítja. Mivel kisebb mértékű sérülésnek tűnő esetekben a sérültek nem mindig fordulnak orvoshoz, ezért például a bőr mechanikai sérülésével járó sérülések csapdát rejthetnek magukban.

        Izomszakadás: az izom folytonossága megszakad. A szakadás lehet teljes vagy részleges. Ilyen esetekben a beteg a sérült végtagot nehezen vagy egyáltalán nem tudja mozgatni. A nagyfokú fájdalom és duzzanat a beteget azonnal orvosi ellátóhelyre juttatja, így ezen esetek felismerése a megfelelő fizikális vizsgálatokkal és képalkotó eljárásokkal nem okoz nehézséget.

        Vérömleny: az izmot felépítő izomrostok között vérzés alakul ki.

        Bővebben az izomsérülésekről a WEBBetegen>>

        Már hazánkban is – ahogyan a fejlett társadalmakban már régóta – terjed azoknak a vállalatoknak a köre, amelyek hangsúlyt fektetnek dolgozóik egészségének, munkaképességének tartós megőrzésére. Sportlehetőségeket kínálnak, vagy anyagi támogatást nyújtanak a szabadidő aktív eltöltésére.

        Rájöttek ugyanis arra a tényre, hogy a rendszeres sportolás hatására javul a betegségekkel szembeni ellenálló-képesség, nő a munka iránti érdeklődés, a teherbíró-képesség nem csak testi, hanem szellemi szinten is. Például a Johnson and Johnsonnál bevezetett fitness program hatására 26 százalékkal csökkent a hiányzások száma.

        A vállalati fitness tréningek egyik lehetséges és hatékony eleme a fallabdázás, amelynek eredete a francia forradalom időszakára tehető. Voltaire egyik írásában említést tesz a labdaházak meglehetősen nagy térhódításáról. A fallabdázás lényegében a tenisszel egy időben indult hódító útjára, őshazájának mégsem Franciaországot, hanem Angliát tartják.

        Az elmúlt több mint 100 évben hullámzó tendenciát mutatott az iránta mutatott kereslet, amely azonban húsz évvel ezelőtt egyértelmű emelkedést, máig tartó népszerűséget alakított ki.

        Hogyan hat egy fallabda edzés?

        Nem véletlenül, hiszen egy félórás fallabdázás hatására jelentős terhelésnek tesszük ki szervezetünk egészét. Egy dinamikus, anaerob állóképességet, gyorsaságot, robbanékonyságot és jó technikai tudást igénylő sportágról van szó, amely igen jelentősen megdolgoztatja a szív-érrendszert és az anyagcserét is. Hatására nagy energiák mozgósodnak, azonban az elvesztett kalória leginkább a szénhidrátokból kerül ki, amely a meglehetősen magas intenzitásnak köszönhető.

        Térdsérülések fajtái és kezelésük

        A legtöbb térdsérülés hobbisportolás közben alakul ki. Leggyakrabban a szalagok és a meniscusok érintettek.
        A térd felépítéséről és a térdsérülések kezeléséről

        A fenti tulajdonságok miatt méltán építhető be az egészségmegőrző mozgásprogramok széles tárházába. Azonban mivel az energiát főként szénhidrátokból nyerjük és elenyésző mennyiségben a zsírraktárainkból, ezért nem alkalmas fogyókúrás programok kiegészítő mozgásprogramjára. Másrészt meglehetősen nagy terhet ró az ízületekre, szalagokra, ezért még a súlyfelesleget nem cipelő, de edzetlenebb egyéneknek is ügyelniük kell a sportsérülések megelőzésére. Mindez a hosszú bemelegítéssel és a fokozatosság elvének szigorú betartásával, hosszú levezetéssel, nyújtással érhető el. Az intenzív tréning alatt számottevő a folyadékveszteség is, ezért ügyelni kell az edzés utáni adekvát folyadékpótlásra.

          Sportágválasztó - Mit ajánl a sportorvos?

        Hogyan hat az úszás a szervezetre? - A sportorvos véleménye Az úszás az egyetlen sportág, amely légzésszabályozásra kényszerít. A ritmusos tempózás, a vízbe merülés, majd kiemelkedés és légvétel váltakozása révén a légzőszerv igen nagy tréningnek van kitéve. De nem csak a légzőrendszer lendül működésbe, hanem szinte az összes izom is. Ellentétben a kerékpározással, az úszás során a felső és alsó testfélre egyforma munka hárul. Alapvetően dinamikus, izotóniás terhelésről van szó, de természetesen ahhoz, hogy a test szépen ráfeküdjön a vízre és ne süllyedjen le bizonyos része, megfelelő izomtónusra, a tartóizmok munkájára van szükség.
        Hogyan hat az úszás a szervezetre? - Bővebben>>

        Kocogás és a futás hatása a szervezetre - A sportorvos véleménye Napjainkban a futás, ill. kocogás népszerűsége növekvő tendenciát mutat, amely főleg praktikusságának köszönhető: szinte semmi felszerelést nem igényel, csak egy jó futócipőt. Bárhol (városban, faluban, tengerparton, focipályán, stb.) végezhető, hiszen majdnem mindenhol találhatunk olyan területet, ahol egy kicsit átmozgathatjuk magunkat egy fél-egyórás kocogással, futással. Nem kötött életkorhoz és nagyon sokféle edzettségi szinten is élvezetes lehet. Vannak, akik soha nem kedvelték a futást, mások 60 éves koruk után kezdték, és azóta nem tudnak nélküle élni. Olyanok is akadnak, akik viszont mindig kedvelt mozgásformaként tekintettek a futásra.
        Kocogás és a futás hatása - Bővebben>>

        (Sportorvos.hu)

        Legutóbb frissült: 2011.12.18 07:35
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Prosztatagyulladás

        Prosztatagyulladás

        BOE - Kulcsár Flóra

        Már az első tünetek jelentkezésekor ajánlott felkeresni egy szakorvost.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk?

        A nyújtás fontosságát senki sem vitatja, mégse csinálja mindenki. Valljuk be őszintén, egy fárasztó edzés után csábító, hogy inkább egyből zuhanyozni menjünk, mintsem elkezdjünk nyújtani, esetleg hengerezni, pedig számos problémát megelőzhetnénk azzal, ha szánnánk erre időt.

        Térdfájdalom: Hogyan előzheti meg a gyakori panaszt?

        A térdízületek egészséges működése elengedhetetlen feltétele a járásnak, a futásnak, a láb nyújtásának, hajlításának, ám sokszor a térdfájás forrását is itt kell keresnünk, hiszen rendkívüli igénybevételnek kitett ízületről van szó, amelyen kopásos elváltozások jöhetnek létre, és számos módon megsérülhet.

        Létezik-e ideális edzésprogram?

        A mozgás lételemünk. Elengedhetetlenül szükséges az idegrendszer egyensúlyának fenntartásához, a testkép, a személyiség kialakulásához.

        Pollenallergiásan szabad sportolni?

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban sportolni vágyó pollenallergiások dolgát. Gyakran felmerül a kérdés, vajon szabad-e a szabadban sportolni pollenallergiásként?

        Problémás testtájak edzése nőknél

        A problémás testrészeket valóban lehet edzeni? Sok nő testének csak bizonyos izomcsoportjait edzi, hogy az olyan problémás területeket, mint a has, a lábak vagy a fenék feszesítse. Ez azonban nem hozza meg a kívánt eredményt. Sokkal hatékonyabb az energiafelhasználás fokozása, ami ez egész izomtömegre és testzsírszázalékra, ezeken keresztül pedig az alakra is hatással van.

        Megtudtuk, miért futnak a nők

        A futás népszerűsége évek óta töretlenül növekszik Magyarországon. Mára sokak számára természetes, hogy a nők szeretnek sportosan és egészségesen élni, számukra a mozgás örömet és pozitív élményeket jelentő hétköznapi tevékenység. A Budapest Sportiroda és a 21 Nő az egészségügyért alapítvány országos kutatása első alkalommal mérte fel azt, hogy miért futnak a nők.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.