• A hosszútávfutás - Veszélyei is vannak?

        Szerző: WEBBeteg - Cs. K. fordító

        Ha a rendszeres testmozgás, mint a kocogás jót tesz az egészségnek, joggal gondolhatjuk, hogy az olyan turbó edzések, mint a maratoni futásra való felkészülés, méginkább.

        Ám egy kutatás során görög orvosok megállapították, hogy a maratoni futóknál a nagy artériák merevsége nőtt, ami arra utal, hogy bizonyos típusú, magas intenzitású testedzések valójában ártanak a szívnek, az artériák keményedéséhez, magas vérnyomáshoz, szívrohamhoz és akár halálhoz is vezethetnek.

        Hirdetés

        A túl intenzív mozgás káros!

         Mit jelent, ha valakinek "sportszíve" van?


        A rendszeres mozgás növeli az állóképességet, segít fiatalságunk megőrzésében és számos súlyos egészségügyi probléma kialakulását megelőzi. Aki sportol, egészséges, vélhetjük mindezek alapján. Miért van szükség mégis a hobbi- és élsportolók rendszeres szűrésére?
        Mit jelent, ha valakinek "sportszíve" van?>>

        „Adataink azt sugallják, hogy a testedzés és az artériák egészsége közötti kapcsolat a következőképp áll: amennyiben nem mozog eleget, megnő a szív-és érrendszeri megbetegedések kockázata, ám  ugyanez a helyzet akkor is, ha túlzásba viszi azt – állítja Dr. Despina Kardara, a kutatás vezetője.

        „ A rendszeres, hosszútávú, állóképesség fejlesztő gyakorlatok általában hasznosak a szív egészségére, ám a szív-és érrendszer úgy tűnik, leginkább egy sportautó működéséhez hasonlítható. Ha nem használják, ellustul, romlásnak indul, de ha túl gyorsan és túl sokáig futtatja, lehet, hogy leég a motor.”

        A kutatás eredményeiről az Amerikai Kardiológusok Kollégiumának atlantai éves tudományos ülésén számoltak be.

        Magasabb vérnyomás, merev artériák

         Mire utal a pulzusszám?


        A pulzus vizsgálata az egyik legrégebben alkalmazott orvos-diagnosztikai módszer, mely a szív hallgatózásával, a vérnyomás mérésével együtt végezve a mai napig nélkülözhetetlen része az általános betegvizsgálatnak. Hogyan érdemes mérni? >>

        A tanulmány, mely a kutatók szerint elsőként vizsgálja az intenzív, állóképesség fejlesztő edzések hosszutávú hatásait a nagy artériák elasztikusságát illetően, azt tapasztalta, hogy a férfi maratoni futók esetében (nőket nem vizsgáltak) jelentősen megnövekedett az aorta (a szívhez vezető fő artéria) merevsége.

        A kutatók 49 maratoni futó vérnyomását és artéria rugalmasságát hasonlította össze 46 olyan kontrollszemély adataival, akik nem űztek állóképességi sportot. 

        A maratoni futóknál átlagosan 11 százalékponttal magasabb volt a szisztolés vérnyomás (felső számérték), és az átlagos vérnyomás értéke is 8 százalékponttal volt magasabb, mint a kontrollcsoport tagjainál.

        A kutatók ebből arra következtetésre jutottak, hogy az intenzívebb testgyakorlás az artériák fokozott merevségéhez vezethet.

         Az izomláz - pihentessük vagy dolgozzunk rá?


        A manapság egyre népszerűbb fitnesz terjedésével joggal kérdezhetjük, hogy vajon nem ártunk-e szervezetünknek az izomlázat okozó erőteljes fizikai terheléssel. Mi áll a kellemetlen tünetcsoport hátterében?
        Az izomláz - pihentessük vagy dolgozzunk rá?>>

        „Ez azért fontos, mert a merev artériák magas vérnyomáshoz vezethetnek, és károsíthatják a szívet, mely így nem tud megfelelően működni” – mondta Kardara. „Összességében, az aorta merevség  szív-és érrendszeri megbetegedésekre, valamint az artériák megkeményedésére utal, és előre jelzi a szívrohamot és az ahhoz kapcsolódó halált.”

        A kutatók szerint több magyarázata is lehet annak, hogy a maratonisták artériái merevebbek. Az egyik szerint az extrém testedzés sorozatos, ismételt stresszt jelent az erek falának, mely hatására azok kimerülnek.

        Az állóképességi sportolóknak jobban oda kellene figyelniük az edzésük mennyiségére és intenzitására, arra, hogy ne merítsék ki magukat. Mindig szorosan együtt kell dolgozniuk az orvosukkal, különösen mielőtt egy olyan intenzív programnak vágnak neki, mint egy maratoni futás – mondta Kardara.

        (WEBBeteg - Cs.K. fordító, Forrás:Healthday; lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos)

        Módosítva: 2015.02.21 18:38, Megjelenés: 2015.02.21 18:38
      • Cikkajánló

        Koronavírus

        Koronavírus

        MTI

        A védekezés alapvető eleme a maszk szigorú és szabályos használata.

        A dohányzás káros hatásai

        A dohányzás káros hatásai

        Dr. Diószegi Judit

        Aki dohányzik, számos káros tényezőnek és betegségnek teszi ki magát.

        Hogyan jógázzunk otthon biztonságosan?

        Egyre nagyobb népszerűségnek örvend a jóga, hiszen nemcsak testileg, hanem mentálisan is feltölti az embert. A rendszeres gyakorlásnak számos jótékony hatása van, azonban vannak olyan mozzanatok, amikre különösen figyelnünk kell, hogy helyesen végezzük. Melyek ezek?

        Tanácsok aktív szabadidős sportolóknak a kijárási korlátozás idejére

        Most még olyanok is elkezdtek mozogni, akik eddig teljesen inaktív életet éltek, de mi a helyzet azokkal, akiknek korábban is szerves részét képezte az életüknek a sportolás? Mit tehet egy aktív szabadidős sportoló, akinek megszűntek a korábbi sportolási lehetőségei?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.