• Víz alatti gyógytorna

        Szerző: Springmed - Dr. Bender Tamás

        A vízben alkalmazott mozgásterápia, a víz alatti gyógytorna ma már igen népszerű, és rendkívül hatékony kezelési módszer. A szárazföldi mozgásnál a gravitáció, valamint a külső ellenállás befolyásolja a mozgáshoz szükséges erőt és az izommunkát. Ezzel szemben a vízben - a víz mélységétől függően - jóval kisebb gravitációs erő érvényesül.

        A vízben történő mozgást alapvetően a víz fizikai tulajdonságai (a felhajtóerő, a hidrosztatikai nyomás, az örvénylések, hullámzások,áramlások, a dörzsölődés, és a víz relatív fajsúlya) befolyásolják. Izomerősítésre, edzésre használhatjuk a víz ellenállását, pl. vízben gyalogláskor, vagy ha a víz felhajtóereje ellenében végeztetjük a mozgást.

        Hirdetés

         Mit jelent, ha valakinek "sportszíve" van?

        A rendszeres mozgás növeli az állóképességet, segít fiatalságunk megőrzésében és számos súlyos egészségügyi probléma kialakulását megelőzi. Aki sportol, egészséges, vélhetjük mindezek alapján. Miért van szükség mégis a hobbi- és élsportolók rendszeres szűrésére?
        Mit jelent, ha valakinek "sportszíve" van?

        A víz hőmérséklete befolyásolja a testünk hőtermelését, és a mozgás szempontjából alapvetően az izomtónusra hat. A vízbe merülő testre, testrészre ható felhajtóerő, az ellazított testet, testrészt a víz felszíne felé mozdítja, tehát akár passzívan is létrehoz elmozdulást, de segíti a felszín felé irányuló aktív mozgásokat is. Ezt a hatást lehet erősíteni olyan lebegtető eszközök használatával (habszivacspad, műanyag úszódeszka, karöv stb.), amelyek könnyebbek, mint a víz.

        Ezeket az eszközöket a mozgás könnyítésére, vagy éppen nehezítésére (pl. ha a vízben lefelé nyomjuk), a vízre való felfekvésre, vagy éppen a lebegés elősegítésre lehet használni.

        A víz alatti gyógytorna alkalmazási köre igen szerteágazó. Szinte minden klinikai területen eredményesen alkalmazható. Használjuk a mozgásterjedelem növelésére, izomerősítésre, a koordináció javítására, a keringés fokozására, erő, állóképesség növelésére, de a légzés szabályozását is segíti.

        Az izomláz - pihentessük vagy dolgozzunk rá?

        A manapság egyre népszerűbb fitnesz terjedésével joggal kérdezhetjük, hogy vajon nem ártunk-e szervezetünknek az izomlázat okozó erőteljes fizikai terheléssel. Mi áll a kellemetlen tünetcsoport hátterében?
        Az izomláz - pihentessük vagy dolgozzunk rá?

        Miért előnyös a víz alatti gyógytorna?

        A víznek, mint közegnek az előnye, hogy a tér minden irányába szabadon lehet mozogni. Nem kell hozzá úszásismeret. Ugyanakkor fontos a megfelelő biztonság megteremtése.

        A vízben történő járás, mozgás mindenképpen jó akkor, ha az alsó végtagokat kevésbé lehet terhelni, vagy tehermentesíteni kell. A kellő mélységű víz minden irányból támasztja a testet, tehát kisebb az elesés, és az ebből adódó sérülés veszélye.

        A víz alatti torna során a tér minden irányában, szinte bármilyen testhelyzetben tudunk akadálymentesen, szabadon mozogni.

        A vízben történő mozgás hat a mozgatórendszer különböző részeire, a keringési és a légzőrendszerre, de az idegrendszerre is. A rehabilitáció minden területén, és minden életkorban használható különböző terápiás célokkal.

        A víz alatti torna célja a gerinc, és az alsó végtagok tehermentesítése, a terhelés csökkentése, a mozgások terjedelmének, az izomerőnek a növelése, a mozgáskoordináció, és az egyensúly fejlesztése.

        Kellő mélységű vízben korán megkezdhető a járástanítás bot, mankó használata nélkül, a víz mélységének tudatos megválasztásával fokozatosan növelhető az alsó végtag terhelése, ezáltal megkönnyítve a teljes terhelésre történő áttérést.

        Dr. Bender Tamás: Gyógyfürdőzés és egyéb fizioterápiás gyógymódok

        Dr. Bender Tamás: Gyógyfürdőzés és egyéb fizioterápiás gyógymódok borítóA kiadvány fülszövege: "Hazánk gyógyvizekben, hévizi forrásokban bővelkedő ország, olyannyira, hogy a világ első öt nagyhatalma közé sorolják e téren.
        Mégis - amellett, hogy számos gyógyfürdőkkel kapcsolatos könyv látott napvilágot, - a gyógyvizek és az ivókúrák hatásairól, illetve arról, hogy mely betegségre milyen típusú gyógyvíz vagy egyéb fizioterápiás gyógymód nyújthat segítséget, a lakosság további tájékoztatása elengedhetetlen.
        Ezt a hiányt kívánja pótolni a szerző, aki e könyvében a fizioterápiás gyógymódokat ismerteti meg az olvasókkal, mindezt fotókkal illusztrálva."

        Dr. Bender Tamás - Gyógyfürdőzés és egyéb fizioterápiás gyógymódok
        © Dr. Bender Tamás, 2008
        © SpringMed Kiadó, 2008
        Szakmai lektor: Dr. Bálint Géza
        A mozgásterápiás fejezetet írta: Dr. Kádas Éva gyógytornász
        SpringMed EGÉSZSÉGTÁR® sorozat
        Látogasson el a kiadó honlapjára és böngésszen a könyvek között
        www.springmed.hu

        A könyvet itt tudja megrendelni

        (Springmed)

        Módosítva: 2014.12.27 03:11, Megjelenés: 2014.12.27 03:11
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Sport

        Sport

        Sándor Judit, erőnléti edző

        Miért kell nyújtani? Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk? Cikkünkből megtudhatja.

        Rett-szindróma

        Rett-szindróma

        Dr. Debreczeni Anikó

        Fejlődési rendellenesség, amely a központi idegrendszert érinti elsődlegesen.

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Izomdiszbalansz - Mozgás, de hogyan?

        A helyes testtartás fontosságáról rengeteget hallhatunk, mégis egyre több embernél figyelhetőek meg azok a tartáshibák, amelyek célzott mozgásterápiával elkerülhetőek lennének. Melyek ezek? Hogyan ismerjük fel és milyen mozgásformát válasszunk, ha keresztezett szindrómával van dolgunk?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.