• Mi történik, ha abbahagyja a rendszeres sportolást?

        Szerző: WEBBeteg - Sándor Judit, erőnléti és korrektív tréner

        Van, akinek edzés tekintetében nem változott sokat az élete a koronavírus kapcsán, és azóta is rendszeresen sportol, de van, akinek gyökeresen megváltoztatta a mindennapjait a járvány. Mi történik akkor, ha Ön leállt a rendszeres testedzéssel?

        Egy Liverpooli Egyetem által végzett tanulmányban azt vizsgálták, hogy hogyan hat a szervezetre ha - a rendszeres sportolás után - két hétig szinte inaktívvá válunk. A tanulmányban 28 olyan embert vizsgáltak, akiknek az átlagéletkora 25 év volt. Lelkes, motivált sportoló fiatalok, akik egészséges BMI-vel rendelkeztek.

        A tanulmány kezdetekor a kutatók felmérték a résztvevők aktuális fizikai állapotát, izomtömegét. A vizsgálat előtt a fiatal felnőttek átlagosan napi 10 000 lépést tettek meg, összesen körülbelül 161 percig. A következő 14 napban az volt a feladatuk, hogy csökkentsék a fizikai aktivitásukat napi körülbelül 1500 lépésre, ami összesen 36 percet jelentett és emellett tartsák az addigi étrendjüket.

        Hirdetés

        Az inaktív periódus következtében a résztvevők testösszetételében jelentős változás mutatkozott, csökkent a vázizom tömege (teljes test átlagos vesztesége 0,36 kg volt, ebből a lábaké 0,21 kg), amellett, hogy a teljes testzsír növekedése volt megfigyelhető, ami nem mellesleg a krónikus betegségek (pl. magas vérnyomás, cukorbetegség, szív- és érrendszeri megbetegedések) kialakulásának egyik fő kockázati tényezője. Továbbá jelentősen csökkent az alanyok teljesítménye, ami abban mutatkozott meg, hogy nem voltak képesek olyan hosszú ideig vagy olyan intenzitással futni, mint korábban.

        Mennyi idő alatt „épül le” teljesen a test?

        Egy neves, élsportolókkal foglalkozó New York-i gyógytornász-edző szintén vizsgálta a két hét sport nélküli lét hatásait. Dr. Scott Weiss szerint 14 nap után már mérhető a változás, nemcsak az izmokban, hanem az agyban is, csökken a teljesítmény, ami az általános közérzetünkre is hatással van és az alvási ciklus is megváltozhat.

        Az emberi szervezet egy nagyon érzékeny rendszer, ami az edzés során bekövetkező élettani változásokra remekül reagál: nagyobb lesz az izomerő, jobb lesz a keringésünk, javul az állóképességünk, ám ha csökken a terhelés és nincs semmi, amihez a testnek alkalmazkodnia kellene, egyszerűen visszatér az „alap állapothoz”. Az, hogy mennyi ideig tudja megőrizni a kondícióját, nagyban függ attól, hogy előtte mennyire volt aktív, hány éves és mellette milyen életmódot folytat.

        2-8 hónap sportmentes időszak elég ahhoz, hogy a szervezet terhelhetősége olyan állapotba kerüljön, mintha előtte soha nem sportolt volna – állapította meg Dr. Scott Weiss. Ne engedje, hogy ez az állapot eljöjjön, tartsa karban a testét, és használja ki a rendszeres sport jótékony hatásait.

        Két hét leállás jelei

        A teljesítménycsökkenés legelső jele szabad szemmel is látható, hiszen csökken az izomtömeg és elkezd nőni a testzsírszázalék. Ha ebben az időszakban nem változtat az étrendjén, akkor sajnos számítania kell a pluszkilók megjelenésére. A látható tényezőkön túl az inaktív időszak rossz hatással van a keringési rendszerre, csökken az izmok rugalmassága és vérellátása, amellett, hogy az anyagcsere- és energiatermelő folyamatokra is negatívan hat. A sovány izomtömeg elkezd zsírosodni, az izomerő és az állóképesség csökken, és az idegrendszer is hozzászokik ahhoz, hogy nem éri edzésinger, így az is „elkényelmesedik”. Weiss felhívta a figyelmet arra, hogy a sebesség, az erő és gyorsaság akár 25-30 százalékkal is csökkenhet két-három hét leforgása alatt.

        Ne hagyja, hogy a hosszú évek alatt megszerzett edzettségét romba döntse ez az időszak. Sportoljon rendszeresen nap mint nap, és ne engedje, hogy a korábban felépített jó kondíció elvesszen.

        Olvasson tovább! Mozogjunk naponta a kijárási korlátozás ideje alatt is! Gyakorlatok egészséges felnőtteknek

        Sándor Judit, erőnléti edző és korrektív trénerForrás: WEBBeteg
        Szerzőnk: Sándor Judit, erőnléti és korrektív tréner

        Módosítva: 2020.04.15 14:35, Megjelenés: 2020.04.15 14:35
      • Cikkajánló

        SARS-CoV-2 koronavírus

        SARS-CoV-2 koronavírus

        Fazekas Erzsébet, újságíró

        Az új típusú koronavírus képes terjedni a levegőben is, ezt bizonyítékok támasztják alá.

        Hőség és terhesség

        Hőség és terhesség

        Balogh Mária, újságíró

        Milyen kihívásokkal kell szembenézniük a kismamáknak nyáron? Hasznos tanácsok.

        Sport és hőség - Mit igyunk?

        Amikor hőségben sportolunk, kulcsfontosságú a folyadékpótlás. Milyen folyadékot célszerű ilyenkor fogyasztani? Mikor és mennyit igyunk? Érdemes speciális sportitalokat inni?

        Hogyan jógázzunk otthon biztonságosan?

        Egyre nagyobb népszerűségnek örvend a jóga, hiszen nemcsak testileg, hanem mentálisan is feltölti az embert. A rendszeres gyakorlásnak számos jótékony hatása van, azonban vannak olyan mozzanatok, amikre különösen figyelnünk kell, hogy helyesen végezzük. Melyek ezek?

        Tanácsok aktív szabadidős sportolóknak a kijárási korlátozás idejére

        Most még olyanok is elkezdtek mozogni, akik eddig teljesen inaktív életet éltek, de mi a helyzet azokkal, akiknek korábban is szerves részét képezte az életüknek a sportolás? Mit tehet egy aktív szabadidős sportoló, akinek megszűntek a korábbi sportolási lehetőségei?

        Létezik-e ideális edzésprogram?

        A mozgás lételemünk. Elengedhetetlenül szükséges az idegrendszer egyensúlyának fenntartásához, a testkép, a személyiség kialakulásához.

        Problémás testtájak edzése nőknél

        A problémás testrészeket valóban lehet edzeni? Sok nő testének csak bizonyos izomcsoportjait edzi, hogy az olyan problémás területeket, mint a has, a lábak vagy a fenék feszesítse. Ez azonban nem hozza meg a kívánt eredményt. Sokkal hatékonyabb az energiafelhasználás fokozása, ami ez egész izomtömegre és testzsírszázalékra, ezeken keresztül pedig az alakra is hatással van.

        Sport harmincas éveinkben

        Harmincas éveinkben felpörög az életünk és egyre több stressz ér bennünket és egyre kevesebb időt tudunk magunkra fordítani. Pedig ebben az életszakaszban is érdemes szánni heti néhány órát magunkra, a sportolásra.

        Milyen sport ideális a munkámhoz?

        Ma már nem kérdés a sport fontossága, mindenki rögtön tud legalább két-három indokot, amiért jelentős a rendszeres mozgás az életünkben. Legyenek ezek a pozitív tények akár élettani hatások, akár a sportos testalkat.

        Mit sportoljon a gyerek?

        A rendszeres testmozgás az egészséges életmód elengedhetetlen része. A testi és lelki egészségünkre gyakorolt kedvező hatása mellett nevelési szerepe sem elhanyagolható, továbbá programot teremthet az egész család számára.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA