• Gyakorlatok az erős hátizmokért és a széles vállakért

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító

        Sokan megfeledkeznek róla, pedig elengedhetetlenül fontos a hát- és vállizmok erősítése. Erre a célra kiválóan alkalmas lehet például a húzódzkodás.


        Sport és egészség a WEBBetegen

        A férfiak többsége főként azoknak a területeknek az edzésére összpontosít, amit a tükörben is lát (bicepsz, mellkas és has). Ezzel azonban azt kockáztatatják, hogy testük izomzatának egyensúlya megbomlik. Ennek következtében tartás-, váll-, nyak-, hát- és légzési problémák jelentkezhetnek. Mindezek elkerülése érekében, illetve az atletikus, természetes és harmonikus megjelenésért elengedhetetlen azoknak az izmoknak, testtájaknak az edzésével is foglalkozni, amelyek a tükörben nem látszanak.

        Ezek az izmok döntő szerepet játszanak a terhelhetőség és sportteljesítmény tekintetében. Ide tartoznak a combhajlító (ischiocruralis) izmok, a farizom (gluteális), a mély- és felületes hátizmok. Emellett valamennyi, a test stabilizálásáért felelős izom - így elsősorban a csípő-, a vállak- és az ágyékcsigolyák környékén található izmok - jelentős szerepet játszik a teljesítőképesség és az egészség megőrzésében.

        Hirdetés
        A vállak stabilitását javító gyakorlatok 

        A klasszikus fekvőtámasz egy nagyon komplex gyakorlat, ami elsősorban a test stabilitását javítja és edzi a törzsizmokat is, több mint százféle változata ismert. A vállak stabilitását javító gyakorlatok 

        Izomerősítés húzódzkodással

        Cikkünkben az említett izomcsoportok edzését szolgáló gyakorlatról, a húzódzkodásról lesz szó, amely fittségi és egészségi szempontból is számos előnyös hatással bír. A húzódzkodás (fitnesz-alapgyakorlat) és változatai hozzátartoznak minden jó edzésprogramhoz.

        A húzódzkodás előnyei

        • javítja a testtartást,
        • erősíti az egész felsőtestet
        • stabilizálja a vállakat,
        • javítja a szorítóerőt
        • hozzájárul a helyes mozgásminta megőrzéséhez, kialakításához.
        • segít megelőzni a hátpanaszokat, illetve meglévő hátpanaszok esetén hozzájárul azok enyhüléséhez, mivel az érintett izmok stabilizálják az ágyékcsigolyákat

        A húzódzkodással kiválóan erősíthetők a felsőtest izmai, ami különösen azok számára fontos, akik a külső megjelenésük miatt edzenek.

        Alig van még egy olyan gyakorlat, ami ilyen jól edzené a széles hátizmot (Musculus latissimus dorsi). Ez nagyban hozzájárul ahhoz, hogy súlyemelésnél nagyobb súlyt tudjon megemelni vagy fekvenyomásnál is jobb teljesítményt érjen el - feltéve, hogy megfelelő technikát alkalmaz. Fekvenyomás közben „próbálja meg kettétörni a rudat”, hogy még nagyobb erőt fejtsen ki. Ez a technika a vállak szempontjából is kedvezőbb, mivel kevésbé terheli meg azokat.

        TIPP Súlyemeléskor a vállait húzza hátra és lefelé, eközben a hátizom megfeszül.

        Fontos a bemelegítés!

        Súlyokkal történő, emelő, nyomó gyakorlatok előtt bemelegítés során ügyeljen a hátizom aktiválására is, ennek érdekében végezzen például pár húzódzkodást is. Azt fogja tapasztalni, hogy a súlyokkal végzett nyomó, emelő gyakorlatokat stabilabban és erősebben tudja kivitelezni.

        Ha rendszeresen végez húzódzkodást, hamarosan nagyobb súlyokat is képes lesz megemelni mind fekvenyomás, mind súlyemelés során és erőnléte is javulni fog.

        Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító; www.trainingsworld.com
        Lektorálta: Magyar Sporttudományi Társaság

        Módosítva: 2017.03.25 17:25, Megjelenés: 2017.03.25 17:25
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Visszérteszt nőknek

        Visszérteszt nőknek

        WEBBeteg

        Töltse ki Ön is tesztünket a visszér kialakulásának kockázatáról!

        Neuropátiára utaló jelek

        Neuropátiára utaló jelek

        Prof. Dr. Barkai László

        Megfelelő odafigyeléssel viszonylag korán felismerhetőek.

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Izomdiszbalansz - Mozgás, de hogyan?

        A helyes testtartás fontosságáról rengeteget hallhatunk, mégis egyre több embernél figyelhetőek meg azok a tartáshibák, amelyek célzott mozgásterápiával elkerülhetőek lennének. Melyek ezek? Hogyan ismerjük fel és milyen mozgásformát válasszunk, ha keresztezett szindrómával van dolgunk?

        Erősítő gyakorlatok az egyenes testtartáshoz

        Erősítse a hátát, és előzze meg a hátfájást! Az állandó számítógép előtt való ülés sokaknál a hát egészséges működésének rovására megy, és fájdalom kialakulásához vezet. Fontos, de nem elegendő csupán az egyenes tartásra odafigyelni, a hátat célzottan erősíteni is kell, és ezáltal a helyes testtartás és annak helyreállítása, javítása is elérhető.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA