• A törzsstabilitás szerepe a sérülések megelőzésében

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító

        Ha a törzs izomzata nem elég erős, az sérülések kialakulásához vezethet. Egy amerikai tanulmány a törzsstabilitás és az elszenvedett sérülések összefüggéseit vizsgálta. Ennek eredményéből többek között kiderült, hogy a core izmok erőparaméterei és a sérülések kockázata közt összefüggés van.


        Sport és egészség a WEBBetegen

        A gyenge aktivitású és ebből következően nem elég stabil törzsizmok feltehetően ok-okozati összefüggésben állnak az alsó végtagok sérüléseivel, elsősorban nőknél. Az amerikai tanulmány ezért a nők és férfiak törzsizomzata stabilitásának összehasonlításával foglalkozott, továbbá az adott szezonban sérülést elszenvedett atléták törzsizomzatának stabilitását összevetették a sérülésmentes társaik értékeivel. Egy vagy több olyan erőparamétert kerestek, amelyek az említett sérülések kialakulásában kockázati tényezőként szóba jöhettek.

        Hirdetés
        A leggyakoribb sportsérülések: Mit kell tudni róluk?

        Izomhúzódás, csonttörés, egyéb sérülések: a sport egészségtelen is lehet, az örömöt gyorsan felválthatja a fájdalom. A sérülésveszély nem egyforma mértékben áll fenn a különböző sportágaknál, ilyen szempontból a csapatsportok a legkockázatosabbak a gyakori testi kontaktus miatt. A leggyakoribb sportsérülések: Mit kell tudni róluk?>>

        A tanulmányról

        80 nőt (életkoruk 19,1 ± 1,37 év, testtömegük 65,1 ± 10 kg) és 60 férfit (életkoruk 19 ± 0,9 év, testtömegük 78,8 ± 13,3 kg) teszteltek versenyszezonjuk előtt, akik kosárlabdáztak, illetve a könnyű atlétikai számokban versenyeztek. Vizsgálták  a csípő abdukciójának és kifelé rotációjának az erejét és a hasi (abdominális) izomműködést, illetve a hátfeszítőizom, valamint a négyszögű ágyékizom (Musculus quadratus lumborum) kitartását. A férfiak jelentősen jobb eredményeket mutattak, mint a nők a csípőabdukció (férfiak: 32,6 ± 7,3 %, nők: 29,2 ± 6,1 %), csípő kifelé rotáció (férfiak: 21,6 ± 4,3 %, nők: 18,4 ± 4,1 %) és a M. quadratus lumborum kitartásának idejét (férfiak: 84,3 ± 32,5 s, nők: 58,9 ± 26,0 s) tekintve. A sérülésmentes sportolóknál jelentősen erősebb csípőabdukciót (férfiak: 31,6 ± 7,1 %, nők: 28,6 ± 5,5 %) és csípő külső rotációt (férfiak: 20,6 ± 4,2 %, nők: 17,9 ± 4,4 %) mértek.

        A nők kisebb erővel rendelkeztek

        Az eredmények azt mutatták, hogy csak a csípő kifelé rotációjában résztvevő izmok erő értékei jelentenek megbízható adatot a sérülések kockázatbecslése szempontjából, illetve ezen izmok kisebb ereje komoly rizikófaktort jelent.

        Összefoglalva elmondható, hogy a törzsstabilitás egy döntő tényező a sérülések megelőzése szempontjából. További tanulmányokra van szükség azonban annak megállapítására, hogy ezen a területen miért rendelkeznek rosszabb értékekkel a nők, ami miatt gyakrabban szenvednek sérülést. Ezért szükséges a személyre szabott edzésprogram  és a hatékony megelőzést szolgáló intézkedések kidolgozása.

        (WEBBeteg – B. M.; Forrás: www.trainingsworld.com; Magyar Sporttudományi Társaság)

         
        Módosítva: 2015.05.27 05:21, Megjelenés: 2015.05.27 05:21
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Tenziós fejfájás

        Tenziós fejfájás

        Dr. Ertsey Csaba PhD, Med. Habil

        Önálló fejfájás, messze a leggyakoribb fejfájástípus. Mik a jellemzői?

        Mozgásszervi betegségek

        Mozgásszervi betegségek

        Feövenyessy Krisztina

        Megelőzhető-e a mozgásszervi betegségek kialakulása? Mit tehetünk?

        A rendszeres edzés jelentősége huszonéves korban

        A huszonévesek leginkább a kinézetük miatt kezdik el az edzést, és az esztétikát tartják szem előtt, bele sem gondolva abba, hogy a fiatalkori edzéssel megalapozhatják izomzatukat, hiszen nem mindegy, hogy még 50 éves korukban is képesek lesznek-e sétálni egyet fájdalmak nélkül, és erőlködés nélkül haza tudják-e vinni a szatyrokat a bevásárlásból.

        Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk?

        A nyújtás fontosságát senki sem vitatja, mégse csinálja mindenki. Valljuk be őszintén, egy fárasztó edzés után csábító, hogy inkább egyből zuhanyozni menjünk, mintsem elkezdjünk nyújtani, esetleg hengerezni, pedig számos problémát megelőzhetnénk azzal, ha szánnánk erre időt.

        Hogyan sportoljunk a nyári melegben?

        Nagyobb örömet jelent a szabadban sportolni, ha odakint süt a Nap, ilyenkor még az edzőteremben is nagyobb a lelkesedésünk. Azonban ha túlságosan meleg van, számos probléma merülhet fel. Mire kell figyelnünk, ha a nyári melegben sportolunk?

        Sport: Így érdemes elkezdeni!

        A jó idő sokunkban kelti fel a sportolás iránti vágyat - olyanokban is, akik eddig nem mozogtak rendszeresen vagy már régen abbahagyták azt. A sportolás elkezdése, illetve az újrakezdése a legnehezebb, és ne gondoljuk, hogy a fogadalom megtartása, miszerint holnaptól rendszeresen sportolunk, egyszerű lesz.

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Izomdiszbalansz - Mozgás, de hogyan?

        A helyes testtartás fontosságáról rengeteget hallhatunk, mégis egyre több embernél figyelhetőek meg azok a tartáshibák, amelyek célzott mozgásterápiával elkerülhetőek lennének. Melyek ezek? Hogyan ismerjük fel és milyen mozgásformát válasszunk, ha keresztezett szindrómával van dolgunk?

        Problémás testtájak edzése nőknél

        A problémás testrészeket valóban lehet edzeni? Sok nő testének csak bizonyos izomcsoportjait edzi, hogy az olyan problémás területeket, mint a has, a lábak vagy a fenék feszesítse. Ez azonban nem hozza meg a kívánt eredményt. Sokkal hatékonyabb az energiafelhasználás fokozása, ami ez egész izomtömegre és testzsírszázalékra, ezeken keresztül pedig az alakra is hatással van.

        Hatékony zsírégetés, tartósan kisebb testzsírszázalék

        A kiadós étkezések és a csekély testi aktivitás eredménye a mérlegen is megmutatkozik. Hogyan lehet hatékonyan megszabadulni a hasi zsírpárnáktól?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA