• Edzésterv kezdő sportolóknak

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító

        Cikkünkben mindenki megtalálja a számára ideális edzéstervet, mely céljainak és időbeosztásának is megfelel.


        Sport és egészség a WEBBetegen

        Ha folyton időhiánnyal küzd, bizonyára nehezen tudja elképzelni, hogy a rendszeresen mozogás mindennapjai részévé válhat. Ebben az esetben konkrét tervre és időbeosztásra van szüksége. Ha előre eltervezi, melyik napszakban, mikor szakít időt a sportra, sokkal könnyebben tudja majd tartani magát elhatározásához.

        Rendkívül fontos, hogy ne követeljen túl sokat magától. Ellenkező esetben úgy érezheti, hogy eredménytelenek erőfeszítései, és emiatt elmehet a kedve a sporttól. Ha valami nem pont úgy alakul, ahogy tervezte, akkor se adja fel, ne feledje, hogy minden kezdet nehéz!

        Hirdetés

        Ne Gyújts Rá! Világnap, 2012. november 15.


        A Ne Gyújts Rá! Világnapon közel 4 évtizede arra kérjük a dohányosokat, hogy ezen a napon ne gyújtsanak rá, és ha ez sikerült, akkor másnap és később se nyúljanak ismét a cigarettához. Ne Gyújts Rá! Világnap.

        Első lépés: Tűzzön ki egy célt maga elé! Azt is döntse el, mikorra akarja megvalósítani, egy hét múlva, egy hónap múlva, stb.

        Második lépés: Nagyon fontos a fokozatosság, kezdő sportolóként ne várjon el magától élsportolói teljesítményeket!

        Harmadik lépés: Döntse el, mennyi időt tud a sportra szánni! Hetente legalább kétszer sportoljon. Minél többet edz, annál jobb!

        Maximális szívfrekvencia: a pulzusát legpontosabban egy pulzusmérő segítségével ellenőrizheti. Általános szabály, hogy a legmagasabb pulzusszám percenként nem lehet több mint 220 mínusz az években számított életkora. Ha például Ön 30 éves, maximális szívfrekvenciája 220 - 30, azaz 190 lehet.

        Nagyon fontos, hogy ha valamilyen betegségben szenved, mielőtt elkezdene sportolni, kérje ki orvosa véleményét!

        Veszélyes lehet a hirtelen kezdett testedzés


        Azoknak az embereknek, akik csupán egyféle mozgásformához - például a televízió távirányítójának felemeléséhez - szoktak hozzá, kellően elővigyázatosnak kell lenniük, ha aktívan edzeni kezdenek. Amerikában végzett tanulmány szerint az inaktív, mozgásszegény életmódot folytató emberek esetében, a hirtelen elkezdett testi megerőltetés 30-szorosára emeli a szívinfarktus kialakulásának kockázatát. Emellett sokkal nagyobb a sportsérülések veszélye, például ízületi szalag szakadása, izomszakadások, rándulások. Veszélyes lehet a hirtelen kezdett testedzés>>

        A következőkben sorra vesszük azt a három okot, amiért a legtöbben elkezdenek sportolni. Megtudhatja, hogy az Ön céljainak, milyen mozgásforma felel meg.

        1-es típus: Mozogjon egy kicsivel többet!

        Célkitűzés: Egyszerűen jobban akarom érezni magam a bőrömben, energikusabb szeretnék lenni!

        A megoldás: Sok mozgás a szabad levegőn. Ideális sportágak: futás, úszás, tenisz, tollaslabda, Pilates, Thai-chi, minigolf, tánc, jóga, frizbi, túrázás, séta, biciklizés.

        2-es típus: Fokozza erőnlétét!

        Célkitűzés: Feltétlenül meg akarok szabadulni pár fölösleges kilótól, újra jó formában akarok kerülni!

        A megoldás: Kombinálja az állóképesség-javító és erősítő gyakorlatokat! Ezek kiválóan alkalmasak zsírégetésre és izomépítésre. A hason, a combokon és a fenék környékén lerakódott zsírpárnáktól így gyorsan megszabadulhat. Arra figyeljen, hogy az erősítő gyakorlatokat csak fokozatosan vezesse be edzésprogramjába, fitnesztermekben erre remek lehetőség nyílik. Az állóképesség javítására kiválóan alkalmas a séta, a futás vagy a kocogás.

        3-as típus: Szabaduljon meg a betegségtől!

        Célkitűzés: A magas vérnyomásom szeretném csökkenteni gyógyszerszedés nélkül, miközben élvezem a mozgás örömét.

        A megoldás: Kitartást igénylő sportok.

        A szervezet a terhelésre a vérnyomás emelkedésével reagál. A rendszeres edzés javítja a szív- és érrendszer alkalmazkodóképességét. Azaz megterhelés hatására csekélyebb mértékű vérnyomás-emelkedés lesz tapasztalható a nyugalmi értékekhez viszonyítva. Megfelelő választást jelentenek az olyan dinamikus sportágak, amelyek számos izomcsoportot megdolgoztatnak. Természetesen ne hagyja abba a gyógyszerszedést saját felelősségére, amint elkezd sportolni! Ha vérnyomásproblémáit gyógyszeres kezeléssel tartották kordában, beszéljen előbb orvosával, aki eldönti, hogy elég-e a dózison változtatni, másik szerre kell-e átállni, esetleg abbahagyható-e a gyógyszeres kezelés.

        (WEBBeteg - B. M., Forrás: apotheken-umschau.de)

         
        Módosítva: 2014.09.16 17:25, Megjelenés: 2014.09.16 17:25
      • Cikkajánló

        COVID-19 - Új szigorítások

        COVID-19 - Új szigorítások

        portfolio.hu

        Hétfőtől még több helyen terjesztik ki a maszkhasználat kötelezettségét.

        Receptek a sorstársaknak

        Receptek a sorstársaknak

        Moharos Melinda, dietetikus

        Megjelent Arató Györgyi dietetikus Konyhanyelven a mellrákról c. könyve.

        A bokatájéki sérülések

        A leggyakoribb sportsérülések a bokatájék sérülései. A nagy szám oka a felső ugróízület anatómiájában keresendő. Az ízületet a sípcsont és a szárkapocscsont végei által képzett bokavilla (ez az ízületi vápa) és az ugrócsont feje (ízületi fej) alkotja, külső és belső szalagrendszer stabilizálja.

        Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk?

        A nyújtás fontosságát senki sem vitatja, mégse csinálja mindenki. Valljuk be őszintén, egy fárasztó edzés után csábító, hogy inkább egyből zuhanyozni menjünk, mintsem elkezdjünk nyújtani, esetleg hengerezni, pedig számos problémát megelőzhetnénk azzal, ha szánnánk erre időt.

        A 10 legjobb sport fogyáshoz

        10 olyan zsírégető sportágat gyűjtöttünk össze, amelyekkel könnyebben megy a fogyás. A fogyás mértéke egyénenként változó, és befolyásolja a nem, az életkor, a testsúly, az edzettségi állapot és az edzés intenzitása is.

        A rendszeres edzés jelentősége huszonéves korban

        A huszonévesek leginkább a kinézetük miatt kezdik el az edzést, és az esztétikát tartják szem előtt, bele sem gondolva abba, hogy a fiatalkori edzéssel megalapozhatják izomzatukat, hiszen nem mindegy, hogy még 50 éves korukban is képesek lesznek-e sétálni egyet fájdalmak nélkül, és erőlködés nélkül haza tudják-e vinni a szatyrokat a bevásárlásból.

        10 őszi sporttipp

        Megérkezett az ősz, és vele együtt az esős, ködös idő, ami lehangolóan hathat kedélyállapotunkra. Ha rendszeresen sportolunk, könnyebben legyőzhetjük a rosszkedvet. Mindegy, hogy a kocogást, a gyaloglást vagy a görkorcsolyázást választjuk, a lényeg, hogy örömünket leljük benne! Adunk 10 tippet, hogy ősszel is fitt maradjon.

        Hogyan jógázzunk otthon biztonságosan?

        Egyre nagyobb népszerűségnek örvend a jóga, hiszen nemcsak testileg, hanem mentálisan is feltölti az embert. A rendszeres gyakorlásnak számos jótékony hatása van, azonban vannak olyan mozzanatok, amikre különösen figyelnünk kell, hogy helyesen végezzük. Melyek ezek?

        Tanácsok aktív szabadidős sportolóknak a kijárási korlátozás idejére

        Most még olyanok is elkezdtek mozogni, akik eddig teljesen inaktív életet éltek, de mi a helyzet azokkal, akiknek korábban is szerves részét képezte az életüknek a sportolás? Mit tehet egy aktív szabadidős sportoló, akinek megszűntek a korábbi sportolási lehetőségei?

        Létezik-e ideális edzésprogram?

        A mozgás lételemünk. Elengedhetetlenül szükséges az idegrendszer egyensúlyának fenntartásához, a testkép, a személyiség kialakulásához.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.