• Vízfogyasztás és anyagcsere

        Szerző: WEBBeteg

        A víz nemcsak szomjoltó, hanem aktiválja az anyagcserét is.

        Miért fontos a folyadékpótlás, a megfelelő hidratáció?

        A szervezetünknek szüksége van megfelelő, bőséges mennyiségű folyadékbevitelre a vérkeringés, a vér összetételének biztosításához, a vérnyomás szabályozásához, valamint a tápanyagok oldásához, felszívódásához és szállításához, továbbá a salakanyagok szállításához, illetve a szervezet állandó, belső hőmérsékletének biztosításához.

        A kiegyensúlyozott táplálkozásnak a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékfogyasztás is részét képezi.

        A bevitt folyadékmennyiség csökkenése a vér mennyiségének, ezzel pedig az összes szervünk oxigénellátottságának csökkenését okozza, ezért a folyadékhiány és ezzel együtt az elektrolitok hiánya az egész szervezetet kórosan érinti.

        A folyadék- és elektrolit-háztartás zavarai kellemetlen, esetenként súlyos következményekkel járhatnak.

        Ez a cikk is érdekelheti Önt! A kiszáradás - Vigyázat, csökkenhet a szomjúságérzet!

        Egy felnőttnek az átlagos napi vízfelvétele 2-3 liter, melyből 1-2 liternyi a folyadék formájában felvett víz, a maradékot a táplálékkal, valamint oxidáció során visszük be. A folyadékbevitel alapját a tiszta víz, ásványvíz kell, hogy jelentse. Ezt változatossá tehetjük olykor egyéb italok, pl. gyümölcstea, tej, gyümölcslevek, turmixok fogyasztásával figyelembe véve, hogy ez utóbbiaknak kalóriatartalmuk is van, így étrendünk összeállításánál ezzel számolni kell.

        Tiszta víz: Az egészségmegőrzéshez elengedhetetlen, és a testsúly szempontjából sem elhanyagolható!

        Mindent, amit megeszünk, szervezetünknek fel kell dolgoznia, a hasznos anyagoknak el kell jutniuk testünk minden egyes sejtjébe, míg a szükségtelen anyagoknak a lehető leggyorsabban el kell távozniuk. Ezeket a folyamatokat anyagcserének nevezzük.

        Csak a tiszta víz segítségével tudja testünk minden egyes sejtje a legmegfelelőbben betölteni feladatát. A víz segítségével tudja szervezetünk az anyagcsere-folyamatokból származó mérgeket és egyéb káros környezeti anyagokat kiválasztani. A szervezetünknek állandóan vízre van szüksége ahhoz, hogy minden rendben működjön.

        Vannak, akiknek az anyagcseréje nehézkesen működik, lassú, gyorsan meghíznak, és minden fogyási kísérletük hiábavaló próbálkozásnak tűnik. Azt is tudni kell azonban, hogy nemcsak a lassú anyagcsere lehet az oka az elhízásnak, vagy annak, ha nem tud fogyni. Életmódbeli tényezők mellett bizonyos betegségek is állhatnak a háttérben.

        Elegendő mennyiségű víz fogyasztása segít megelőzni a fölösleges kilók lerakódását, az elhízást. Már azzal is sokat tehet egészségének megőrzése és vonalai érdekében, ha a napi folyadékigényét ásványvíz vagy csapvíz formájában fedezi.

        A napi szükséges vízmennyiség függ a táplálkozási szokásaitól és életmódjától. Minél több kedvezőtlen élelmiszert és italt fogyaszt, annál több tiszta vizet kell innia. Amennyiben a jövőben csak vizet iszik, és semmilyen egyéb eredetű italt (pl.: cukrozott italok, kávé, fekete tea, alkohol stb.) nem, és ha sok magas víztartalmú salátát és zöldség-, illetve gyümölcsturmixot fogyaszt, akkor napi két liter tiszta víz elfogyasztása már nagyszerű eredményeket hozhat.

        A főétkezések között ajánlott meginni egy pohár vizet.

        A cikkünkben megfogalmazott folyadékfogyasztási ajánlások nem vonatkoznak a szív-, az anyagcsere- és a vesebetegségben szenvedőkre. Számukra ugyanis kezelőorvosuk szigorúan meghatározott mennyiségű folyadékbevitelt ír elő, az említett betegségek esetében a túlzásba vitt folyadékbevitel káros is lehet!

        Ha Ön teljesen egészséges, akkor is tartsa magát az ajánlott napi vízmennyiség elfogyasztásához: télen másfél, nyáron két-három liter folyadék fogyasztása ajánlott. Egyrészt mert az anyagcsere nem fokozható a végtelenségig, másrészt fontos tudni, hogy ha túllépi a határt, vagyis ha a kelleténél több vizet iszik, vízmérgezés is kialakulhat.

        WEBBetegForrás: WEBBeteg

        Módosítva: 2019.05.17 16:03, Megjelenés: 2018.04.06 12:22
      • Cikkajánló

        Percentilis görbék

        Percentilis görbék

        Dr. Árki Ildikó

        A gyermekek súly- és hosszfejlődésének nyomon követését szolgálják.

        Fáradékonyság

        Fáradékonyság

        Dr. Antalffy Katalin Anita

        A fáradékonyság hátterében különböző okok állhatnak. Mik lehetnek ezek?

        Kisgyerekek: a második leggyakoribb halálok

        Ötnaponta hal meg egy gyerek a hordozható medencékben a nyári időszak alatt - állítja egy tanulmány.

        Hogyan mérje helyesen a vérnyomását otthon?

        A vérnyomás több tényezőtől függ, így a testhelyzettől, a napszaktól, az érzelmi állapottól, a fizikai aktivitástól. A mérést befolyásolja a kar vastagsága és a mandzsetta mérete.

        Fagyási sérülés - Mit tegyen és mit ne?

        Száraz hidegben, amikor a hőmérséklet 0 Celsius-fok körüli, különösen gyakoriak a fagyási sérülések.

        Tények és tévhitek a vízfogyasztásról

        Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy mennyire fontos egészségünk megőrzése szempontjából az, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű tiszta vizet fogyasszunk el a mindennapok során. Az ajánlások különböznek egészséges és beteg emberek esetén, illetve kisgyermekek és idősek számára is más-más mennyiség javasolt. Néhány tévhitet azonban nem árt eloszlatni a helyes vízfogyasztással kapcsolatban.

        Vizek és üdítőitalok - Ezeket rosszul tudta

        Nem lehet elégszer hangsúlyozni a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás fontosságát. Egészségünk megőrzésében, a betegségek meggyógyításában kiemelt szerepe van szervezetünk kiegyensúlyozott vízháztartásának.

        Húsz pohár folyadék naponta? Ön mennyit iszik?

        Naponta 2-2,5 liter folyadék bevitelét ajánlja Györki Niké dietetikus, utalva az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal (EFSA) ajánlására. Ebből a mennyiségből 1-1,5 liter (5-7 pohár) a konkrétan bevitt folyadék, a legjobb esetben csapvíz és ásványvíz. Ön mennyi folyadékot iszik naponta?

        Figyeljen gyermeke folyadékfogyasztására!

        Az utóbbi években egyre több helyről lehet hallani, hogy naponta legalább 2-3 liter folyadékot kellene fogyasztani, de a magyar lakosság folyadékfogyasztási szokásai még mindig alulmúlják ezt az értéket. Ez nemcsak a felnőttek, de a gyerekek esetében is igaz, hiszen ők szüleik példáját követik. (x)

        Ügyeljen a megfelelő folyadékbevitelre!

        Ha az egészséges életmódról beszélünk, akkor legelőször a táplálkozás és a rendszeres mozgás jut eszünkbe, azonban fontos tudni, hogy a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás is fontos szerepet tölt be az egészség megőrzésében.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.