• A böjtölés szabályai - Mikor tilos?

        Szerző: orvostkeresek.hu

        Tavasz közeledtével sokan foglalkoznak a méregtelenítés, a böjt gondolatával, és talán nem is véletlenül. Hiszen az évszakváltásokkor, különösen tél végén már évszázadok óta szokás egyfajta nagyböjtöt tartani – amely feltölti energiaraktárainkat hasznos anyagokkal, sok felesleges salakanyagot eltávolít és megtisztít.

        Azonban sosem szabad felelőtlenül, felkészülés nélkül belevágni semmiféle kúrába, sőt, adott esetben érdemes szakember tanácsát is kérni.

        Hirdetés

        A részletekről dr. Vass Éva, gasztroenterológus beszélt.

        A modern életvitel problémái

        Azt hogy mozgásszegényen élünk és helytelenül táplálkozunk, már sokszor hallhattuk, de vajon tényleg ilyen nagy jelentősége van mindennek?

        Tünetellenőrző
        Mire utalnak a szervezetében tapasztalt tünetek? Tünetellenőrző>>

        Igen, ugyanis az emésztés, a bélrendszer úgy működik, mint a fa gyökérzete: ha ez egészségtelen, maga a fa és a lombok is azok lesznek.

        Tehát mindenképpen érdemes odafigyelnünk a táplálkozásunkra, és időnként nem árt válogatott élelmiszerekkel megkímélni magunkat.

        Melyek a legnagyobb problémák?

        • Túlzott energia- és zsírbevitel.
        • Túlzott fehérje- és szénhidrátfogyasztás.
        • Nagy mértékű alkohol és NaCl (konyhasó) fogyasztása.
        • Alacsony esszenciális (telítetlen) zsírsavbevitel, a telített zsírsavak javára.
        • Kevés rost és élő táplálék fogyasztása.

        Tévhitek az egészséges táplálkozásról


        Napjainkban egyre többen odafigyelnek az egészségesen táplálkozásra. Sajnos sokszor csak azt hisszük, hogy egészségesen táplálkozunk, valójában gyakran egészségtelen ételeket fogyasztunk, ha nem figyelünk a részletekre.
        A saját és családunk egészségének megőrzése érdekében a legtöbb, amit tehetünk, a tudatos vásárlás. Az összetevőket kötelező a dobozokon feltüntetni, ezt mindig érdemes elolvasni.
        Tévhitek az egészséges táplálkozásról>>

        Mire valók a tisztítókúrák?

        A fő cél az anyagcsere tehermentesítése, a szervezetben felhalmozott salakanyagok kiválasztásának elősegítése bőséges folyadékfogyasztással egybekötve. Fontos, hogy folyadék alatt ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag ásványvizet, gyógyteákat, gyümölcs- és zöldséglevet, és főként tiszta vizet értünk, akár napi 2,5-3 liter mennyiségben is.

        A rákellenes táplálkozás alapszabályai


        Kevés só, alkohol és cukor, annál több zöldség és gyümölcs. A gyorsétkezdéket pedig felejtsük el! Maradjon annyira vékony, amennyire lehet, de ne vigye túlzásba: a testtömegindex 21 és 23 között ideális. A túlsúly "előszobája" lehet bizonyos daganatos betegségeknek.
        A rákellenes táplálkozás alapszabályai>>

        Tisztító hatású teakeveréket készíthetünk kamillából, édesköménymagból, csipkebogyóból, borsmentából, gyermekláncfűből, nyírfalevélből és aranyvesszőfűből. Aki nem szeretne ezzel pepecselni, jó hatású, ha csak vesetisztító csalánteát, vagy gyógynövényboltban beszerzett kész keveréket kortyolgat.

        A program alatt mindvégig fontos a testmozgás, ami védi az izmokat a kúra alatti lebontástól.

        Jó hatású, ha Kneipp-módszereket is alkalmazunk az immunrendszer és a keringés stabilizálására, amilyen például a hideg-meleg váltózuhany, a száraz testledörzsölés, amit zuhanyozás követ, illetve ha megoldható, a hideg vízben, esetleg köveken járás.

        Tudni kell, hogy a tisztulás akkor lesz a legjobb hatású, ha nem csak testileg, de lelkileg is igyekszünk feltöltődni, kerüljünk a stresszhatásokat, relaxálunk, meditálunk.

        Szükséges az előzetes kivizsgálás?

        Ha bármiféle krónikus betegségünk van, mindenképpen érdemes a tisztítás előtt ellenőriztetni a vérnyomásunkat, a szívfrekvenciát, laborvizsgálaton és általános fizikális vizsgálaton átesni, és kikérni a kezelőorvosunk tanácsát. – mondja dr. Vass Éva, az Oxygen Medical gasztroenterológusa. 

        Egyáltalán nem szabad belekezdeni ilyen jellegű kúrákba az alábbi esetekben:

        Óvatosan kell bánni a méregtelenítéssel pubertás kor előtt és idős korban, ilyenkor csak 1-2 napos, enyhébb kúrákba ajánlatos belevágni. Mivel a böjtök alatt átmenetileg emelkedhet a húgysavszint és a ketonkoncentráció, köszvényeseknek csakis a sav-bázis egyensúly korrigálásával szabad ilyesmibe kezdeni.

        A böjtök menete

        Mielőtt drasztikus változtatásokat vezetnénk be az életünkben, tartanunk kell néhány bevezető, tehermentesítő napot. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy kevesebbet eszünk, többet iszunk, kerüljük a húst, a nehéz ételeket, és este 6 óra után már semmit nem fogyasztunk.

        Táplálkozás és béldaganatok - Milyen ételeket együnk?


        Milyen hatással lehetnek a zsír és vörös húsok, a könnyen felszívódó szénhidrátok, a zöldségek és gyümölcsök a bélrendszeri daganatok kialakulására? Táplálkozási szokásaink, hogyan befolyásolják a bél daganatainak rizikóját?
        Táplálkozás és béldaganatok - Milyen ételeket együnk?>>

        Klasszikus böjtnek nevezzük például a léböjtöt, a teaböjtöt, a tejsavóböjtöt és a nyákböjtöt. Akik járatlanok ebben a műfajban, mindenképpen érdemes szakértő tanácsát kikérniük, vagy egy vezetett böjtön részt venniük. Ha elég erősnek és elszántnak érezzük magunkat, belevághatunk olyan, néhány napos kúrákba, amely során csakis zöldséget, gyümölcsöt és gabonát fogyasztunk többször kis mennyiséget, és kerüljük az úgynevezett élvezeti szereket (alkohol, dohányzás, koffein, fehér cukor, fehér liszt és só).

        A 3-4 napos, vagy legfeljebb egy hetes kúrák után a bevezető napokhoz hasonlóan felépítő napokat kell tartani, nem szabad azonnal visszatérnünk a korábbi táplálkozásra – és a továbbiakban is érdemes megfontolni, minden elemét érdemes-e visszavenni.

        Nagyon fontos, hogy egy hétnél hosszabb kúra csak abban jártas orvos felügyelete mellett javasolt, különösen betegeknek. Néha csakis intézeti körülmények közt kivitelezhető a méregtelenítés.

        A méregtelenítés hatásai

        A szakszerűen és óvatosan végrehajtott tisztítókúra hatására aktiválódnak az anyagcsere-folyamatok, aminek következtében enyhülhetnek a kötőszöveti betegségek, normalizálódhat a vérzsírok és a vércukor szintje.

        További hasznos tippek


        Sok felesleges salakanyag és víz kiürül – így kiürülhetnek az ödémák is, csökkenthet a vérnyomás.

        Az emésztőfolyamatok javulása által regenerálódhat a nyálkahártya, a bélmozgások fokozódhatnak. A bőr letisztul, a kúra alatti átmeneti rosszabbodás után javulhat az ekcéma, a pikkelysömör állapota.

        A kúra végére csökkennek a gyulladások, és az ideiglenes leromlás után erősödik az immunrendszer is. 

        (www.oxygenmedical.hu)

        Módosítva: 2015.02.19 16:07, Megjelenés: 2015.02.19 16:07
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Szájszárazság

        Szájszárazság

        Dr. Ujj Zsófia Ágnes

        Mi hajlamosít szájnyálkahártya-gyulladásra, és mi okozhat szájszárazságot?

        Éjszakai ágybavizelés

        Éjszakai ágybavizelés

        Dr. Sándor György

        Sok a tévhit, a félrevezető vélekedés és szinte mindenkinek van véleménye.

        A méregtelenítés technikái

        A szervezetünk méregtelenítésére számtalan tippet találunk az interneten, reklámokban és különféle magazinokban, de legyünk körültekintőek, mielőtt bármelyik tisztítókúrát elkezdjük. Van közöttük valóban hasznos diétás tanács, de a drasztikus és szigorú étrendi megszorítások akár még veszélyesek is lehetnek számunkra.

        Méregtelenítés - Mire is mondjuk tulajdonképpen?

        A tavasz a testi és lelki megújulás és megtisztulás, a böjt időszaka sok ember számára. Sokan különböző tisztítókúrákat, divatdiétákat tartanak. A céljuk az, hogy eltávolítsák a szervezetükből a felhalmozódott salakanyagokat és méreganyagokat, fittebbek, energikusabbak legyenek, vagy leadjanak néhány kilogrammot. De valójában milyen anyagok is ezek a mérgek? Szükséges-e egyáltalán méregteleníteni a szervezetünket?

        Mennyi folyadékra van szüksége naponta egy felnőttnek?

        Mintegy három liter folyadékra van szüksége egy átlagos súlyú felnőttnek naponta; a pontos mennyiséget a testsúly határozza meg.

        Megtévesztőek lehetnek a mentes élelmiszerek

        Egyre többen keresik a megváltoztatott összetételű, mentes élelmiszereket, de ezek megtévesztőek lehetnek - mondta Miháldy Kinga dietetikus az M1 aktuális csatornán pénteken.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.