• Tavaszi fáradtság - A túl sok alvás kábulttá tesz

        Dr. Kónya Judit
        Szerző: WEBBeteg - Dr. Kónya Judit, családorvos

        Mindannyiunk ismeri az érzést: tavasz közeledtével szellemünk alig várja a felfrissülést és a természet éledését, testünk mégsem képes a környezettel együtt megújulni, és üdén, frissen belépni a tavasz körforgásába.

        Tavasszal ólmos fáradtság, meglassultság vesz rajtunk erőt, a természet nyílását melankolikus nyugalommal vesszük tudomásul, és szeretnénk mindezt a paplan alól végignézni. Kedélyállapotunk inkább hasonlít a depresszióhoz, alvászavaraink támadnak. Gyakrabban betegszünk meg, mely a kisgyermekekre is igaz: a szülők nagyon jól ismerik a kora tavasszal érkező megfázáshullámot, mikor gyermekeink minden második héten vírusos, esetleg lázas, náthás állapoton esnek át.

        Hirdetés

        Mi ennek az oka? Miért alakul így a tavaszi első napsugarak megjelenésének időszaka? A jelenség neve tavaszi fáradtság, létét mára a tudomány is elismeri.

        A tavaszi fáradtság minden bizonnyal a hosszú téli hónapok hatásának köszönhető, felfogható hiánybetegségnek is. De a tél mely "áldásos" hatásainak tudható be testünk és szellemünk tavaszi meglassultsága, mélázása?

        Tesztelje magát!

        A természet mellett szokásaink is megváltoznak

        Okolhatjuk a napsütéses órák számának csökkenését, a hőmérséklet alacsony voltát, a testmozgás hiányát, táplálkozásunk megváltozását, mely hatások szervezetünk tartalékainak kimerülését okozzák.

        Ahogy közeledik a tél, úgy csökken a napsütés mennyisége: a napsugarak ereje és a nappali természetes fény mennyisége. Ez kedélyállapotunk romlását (és a D-vitamin hiányát) okozza, mely megfelelő kompenzációk hiányában tavasszal igen nehezen száműzhető. Tudományos tény, hogy az északi népeknél a depresszió előfordulása gyakoribb, mint például a mediterrán országokban, melyet a napsütés kevesebb mennyiségével is magyaráznak.

        Az idő hidegre fordul, a nappalok szürkülnek, melyek összességében azt eredményezik, hogy nem szívesen megyünk ki a szabadba, inkább töltjük időnket bezárva a négy fal közé, a melegben.

        Télen megfigyelhetően többet alszunk. Az alvás mennyiségének nagyfokú növekedése paradox módon viszont nem okoz kipihentséget és frissességet, éppen ellenkezőleg: a túl sok alvás lassúvá, kábulttá tesz, mely fokozza tavaszi melankóliánkat.

        A hideg téli hónapokban táplálkozásunk is megváltozik. Ennek evolúciós okai vannak: az ősember megjelenése óta az emberi szervezetnek volt ideje megtanulni, hogy - természetesen még a modern fogyasztói társadalmak megjelenése előtt - a tél a nélkülözés, az éhezés és a hideg időszaka, melyek ellen a szervezet lassuló anyagcserével, tartalékolásra való átállással válaszol, biztosítva ezzel a faj túlélését. Így a hideg időjárás miatt ösztönösen az energiadúsabb ételeket választjuk: a friss salátákat tápláló krémlevesekre cseréljük, melyek élettani hatása merőben eltérő, mint a könnyebb ételeké.

        Nem utolsósorban Magyarország éghajlati adottságai télen nem kedveznek a friss, ízletes zöldségek és gyümölcsök termésének: az üvegházi illetve a külföldről importált gyümölcs- és zöldségfélék bár igen mutatósak, ízviláguk és vitamintartalmuk messze elmarad a nyáron kapható szabad földön megtermeltekétől.

        Végezetül tél végén, tavasz elején az időjárás hirtelen váltakozik: gondoljunk csak a szeszélyes áprilisi időre, mikor egyik percben süt a nap, másik percben esik az eső. Az időjárási viszonyok ilyen hirtelen megváltozása még az egyébként frontra nem érzékeny embereket is megviselik, így tovább fokozva a tavaszi fáradtságot.

        Mit tehetünk a tavaszi fáradtság ellen?

        A legfontosabb természetesen a megelőzés. A napfény hiányát úgy pótoljuk, hogy mikor lehetőségünk van, tartózkodjunk sokat szabad levegőn, sétáljunk nagyokat, a sportolást sem kell feladnunk, csak válasszunk megfelelő ruházatot (a szabad levegőn végzett testmozgás áldásos hatását nem pótolhatja az edzőtermi futópad használata).

        Számos sportformát országunkban kizárólag télen űzhetünk, például a sielést, a szánkózást, legtöbb helyen a korcsolyázást. Fedezzük fel a sportok nyújtotta örömöket! Ha nincs rá lehetőségünk, akkor mindenképpen válasszunk valamilyen zárt térben végezhető sportot, hogy a testmozgást rossz idő esetén se kelljen nélkülöznünk.

        Ne feledkezzünk meg a helyes, kiegyensúlyozott táplálkozásról! Válasszunk vitaminban gazdag ételeket. Ne engedjünk a csábításnak, táplálkozásunk továbbra is könnyű, egészséges ételekből álljon, melyek fogyasztása hozzájárul szervezetünk ellustulásának elkerüléséhez, az anyagcsere továbbra is magas fordulatszámon dolgozhat. Bár a természetes vitaminformákat a különböző multivitamin készítmények nem pótolhatják, érdemes a téli hónapokban egy kis kiegészítést is beiktatni a táplálkozásunkba.

        A tavasz közeledtével érdemes tisztítókúrát vagy egy rövid böjtöt beiktatni, ám ezek alkalmazása előtt mindenképpen kérjük ki orvosunk tanácsát, mivel egy rosszul megválasztott tisztítókúra vagy egy idejében nem felfedezett betegség jelenléte nagy károkat okozhat egészségünkben.

        Dr. Kónya Judit
        Forrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Kónya Judit, családorvos

        Módosítva: 2019.04.28 11:36, Megjelenés: 2018.03.29 11:25
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Az arc zsibbadása

        Az arc zsibbadása

        Dr. Kerekes Éva

        Érdemes neurológushoz fordulni, aki kideríti a zsibbadás okát.

        Helyes lázmérés

        Helyes lázmérés

        Cs. K., fordító

        Cikkünkből többet megtudhat a modern lázmérési módszerekről.

        Ezért fázékonyabbak a nők, mint a férfiak

        A lakásban hosszú melegítőben és pulóverben lévő hölgy mellett kényelmesen megfér a pólós és rövid nadrágos férfi. Ha ismerős a kép, nem meglepő, már tudományos magyarázat is van arra, hogy miért fáznak jobban a nők.

        A kézmosás fontos: Hogyan mossuk helyesen?

        A rendszeres kézmosással csökkenthetjük az olyan fertőző betegségek esélyét, mint amilyen a nátha, az influenza és a hasmenés. Nem elég azonban a rendszeres kézmosás. Nagyon sokan nem használnak szappant, vagy túl rövid ideg mossák a kezüket.

        Tavaszi fáradtság vagy kortizolhiány?

        A tavasz kezdetén sokan panaszkodnak enyhe depresszióra, fáradtságra. Azonban, ha a probléma tartósan fennáll, érdemes kortizolhiányra is gyanakodni, mely napjainkban egyre több embert érint.

        A tavaszi fáradtság okai és megelőzése

        A tavasz közeledtével éreznünk kellene, amint az ébredő természet feltölt energiával, mégis ezekben a kora tavaszi napokban sokan bágyadtak, aluszékonyak, az emberek fejfájásról, szédülésről, ingerlékenységről panaszkodnak.

        5+1 tipp a tavaszi fáradtság ellen

        A nem megfelelő táplálkozás, a túl kevés alvás és a változékony, egyre melegebb időjárás mind hozzájárulhat a tavasz érkezésével elhatalmasodó tompultság érzéséhez. Dr. Vida Zsuzsanna, neurológus, szomnológus tanácsai a tavaszi fáradtság leküzdéséhez.

        Nehezen múló tavaszi fáradtság

        A melegebb hónapok beköszöntével sokan küzdenek a tavaszi fáradtság tüneteivel. A huzamosabb időn át jelentkező kimerültségérzés hátterében számos probléma is állhat.

        Fitten és aktívan tavasszal

        A Nap simogató melege kicsal minket a természetbe, lassan megkezdjük a szabadidős sporttevékenységeket, kirándulunk, túrázunk. A téli hónapok alatt azonban szervezetünk elszokik a rendszeres mozgástól, sokan fáradtnak és levertnek érzik magukat. Ne keressen kifogásokat, mert ezek ellen lehet tenni!

        Tavaszi láz vagy tavaszi fáradtság?

        A tavaszi láz kifejezést különféle fizikai és pszichikai tünetekre alkalmazzuk, melyek a tavasz beköszöntével jelennek meg. Általában arra az állapotra utal, amikor energiáink visszatérnek, egészségesebbnek érezzük magunkat és megnövekszik szexuális étvágyunk is.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.