• Szükség van-e étrend-kiegészítőre nyáron?

        Szerző: Dr. Hegedűs György, Chilopass Egészségközpont

        Nyár van, végre elérhetők a friss zöldségek, gyümölcsök, ilyenkor felmerülhet a kérdés, szükség van-e étrend-kiegészítőre a vitaminban gazdag, kiegyensúlyozott táplálkozás mellett?

        Étrend-kiegészítők

        Az étrend-kiegészítők nem tudják kivédeni a helytelen szokások, a dohányzás, a mozgásszegény életmód következményeit. Alkalmazásuk nem helyettesíti az orvosi kivizsgálást, az esetleg szükséges kezelést, a nem megfelelő adagolás pedig gátolhatja egyéb anyagok felszívódását.

        A kérdésre válaszolva: attól függ. Pontosabban nem adható egyértelmű válasz, mivel az egyén vitaminnal, egyéb nyomelemekkel, antioxidánsokkal való ellátottsága sok tényező függvénye.

        Mi az étrend-kiegészítő?

        Az étrend-kiegészítő (vagy táplálékkiegészítő) az a mikrotápanyago(ka)t tartalmazó készítmény, ami kiegészíti a napi étkezés és a szükséglet közötti különbséget. Mikrotápanyag lehet vitamin, ásványi anyag, nyomelem és antioxidáns.

        Mi okozhatja a mikrotápanyagok hiányát?

        A mikrotápanyagok hiányának két típusát különböztetjük meg:

        1. abszolút, azaz helytelen, egyoldalú táplálkozásból adódó, beviteli hiány;
        2. relatív, ha valamilyen kedvezőtlen folyamat, külső vagy belső ok megnöveli az adott mikrotápanyag szükségletét, így a normálisnál nagyobb dózisra van szükség.

        Az abszolút mikrotápanyag-hiány felismeréséhez ismerni kell az egyén jelenlegi táplálkozási szokásait és a legtöbbször fogyasztott ételek mikrotápanyag-tartalmát. Ez nagyon nehéz, mivel a táplálkozás folyamatosan változik, évszaktól függ, mit fogyasztunk. Számít, hogy az adott gyümölcsnek vagy zöldségnek van-e szezonja (tehát friss-e vagy tartósított, fagyasztott). A déli gyümölcsök jó részét például éretlenül szedik le, majd kezelik különböző vegyszerekkel (pl. gombaölővel, érésgátlóval). Sok múlik a termények tárolásán, elkészítési módján, és azon, hogy ezek miként illeszkednek a napi étrendünkbe.

        Hirdetés

        Relatív mikrotápanyag-hiány több életmódbeli sajátosság és tényező során léphet fel:

        • Életkor – más mennyiségre van szüksége egy fejlődő gyermeknek (pl. kalcium, vas), másra egy felnőttnek és öregnek.
        • Nem – nőknek más terhességben, szoptatáskor vagy a változó korban a szükséglet.
        • Az aktív sport megemeli a szükségletet. Egy olimpiai sportolónak lehet 4x nagyobb a szükséglete, de egy amatőr/hobbi sportolónak is megnövekedhet 2-szeresére.
        • Dohányzás – megemeli a C-vitamin és más antioxidánsok szükségletét.
        • Kávé – C-vitamin és vas szintet csökkenti.
        • Lázas, gyulladásos állapot – antioxidánsokra, C- és e-vitaminra és Omega 3 zsírsavakra van több szükség
        • Általában a betegségek (pl. cukor-, keringési betegségek) több mikrotápanyag bevitelét igénylik.
        • Nagyvárosi vagy szennyezett körülmény, levegő – sok szabadgyök kerül be, ami emeli az antioxidánsok igényét.
        • Stressz – az omega 3 zsírsavak és B-vitaminok szükségletét emeli.
        • Napozás – C- és E-vitamin és karotinoid antioxidánsok igényét növeli.

        A fentiekből látszik, nehéz megítélni az egyén tápanyagszükségletét és azt, hogy szükséges-e étrend-kiegészítők alkalmazása, szerencsére ma már elérhető olyan teszt, ami az abszolút és relatív mikrotápanyag-hiányt kalkulálja a táplálkozás és a szükséglet függvényében.

        Nyáron könnyebb

        Nyáron egy, a táplálkozására odafigyelő embernél – ha naponta többször fogyaszt friss, szezonális zöldséget és gyümölcsöt – feltételezhetően nincs abszolút mikrotápanyag-hiány. A sok napfény, a napozás és az ebből adódó UV-sugárzás azonban megterheli a bőrt, így szervezetünknek több antioxidánsra van szüksége (főleg C-vitaminra és karotinoidokra), leégés esetén pedig fokozni kell az E-vitamin bevitelét.

        Nyári hónapokban megnő a szembe jutó UV sugárzás is, ami rizikótényezője oka a leggyakoribb időskori látásproblémának, a macula degenerációnak, más néven sárgatest sorvadásnak. Ennek elkerüléséhez a jó UV-szűrős napszemüvegen kívül szinte kötelező a karotinoidok (alfa-, beta karotin, lutein, zeaxantin) bevitele.

        A nyárhoz hozzátartoznak a rovarcsípések, a kalciumfogyasztásnak is megnő a szerepe. Az alkoholfogyasztás és a dohányzás is gyakoribb a fesztiválszezonban, ilyenkor az antioxidánsok segítenek a regenerálódásban.

        Ne feledjük a bő folyadékfogyasztást!

        Ha napközben és este szúrós szagú, erősen sárga a vizeletünk (koncentrált), azt jelzi, hogy kevés folyadékot fogyasztottunk. Nyári hőségben nem biztos, hogy elég 3 liter folyadék naponta, 4-6 liter is szükséges lehet.

        (Dr. Hegedűs György, Chilopass Egészségközpont)

        Módosítva: 2015.06.15 11:25, Megjelenés: 2015.06.15 11:25
      • Cikkajánló

        Koronavírus

        Koronavírus

        WEBBeteg.hu

        Az Alkaloida szerint már gyártásra kész a hidroxi-klorokin-szulfátos gyógyszer.

        Herpesz

        Herpesz

        Szponzorált tartalom

        Hogyan terjed a herpesz? Hogyan előzhetjük meg a kialakulását?

        Táplálkozási tanácsok otthoni karantén idejére

        Nagyot fordult velünk a világ a koronavírus mostani megjelenésével. Az eddigi szokásaink, napi rutinunk egyik napról a másikra a múlté lett. Szeretteink, embertársaink és saját magunk védelme érdekében sokat tartózkodunk otthonunkban, a lehetőségeinkhez mérten igyekszünk minél kevesebbet kimozdulni. Az eddigi, akár naponta többszöri vásárlásainkat most vissza kell szorítani - heti, kétheti bevásárlásokra, rendelésre, házhoz szállításra.

        Stockholm-diéta

        Az elmúlt évben a 10 legkeresettebb étrend között a Stockholm-diéta is szerepelt. Cikkünkben részletezzük, hogyan épül fel ez a diéta, valamint hogy mennyire sikeres.

        Beteges egészség - Az egészségmánia

        Egészségmániássá tesz a sok vitamin - ez derült ki a táplálkozási szakértők legutóbbi kutatásából. Magyarországon is egyre többen kerülnek a pszichiátriákra, mert úgy érzik, a sok táplálék-kiegészítő ellenére egészségtelenül élnek.

        Kurkuma, mint étrend-kiegészítő

        Jelen cikksorozatunkkal az étrend-kiegészítők útvesztőjében igyekszünk támpontokat adni olvasóinknak, hogy mi alapján tudnak helyes készítményt választani. Sajnos a laikus gyógyulni vágyó könnyen a marketing csapdájába esve gazdaságtalan és sokszor hatástalan terméket vásárol. Bízunk benne, hogy ezt sikerül elkerülniük e cikkek olvasóinak.

        Étrend-kiegészítés holisztikus szemlélettel

        Ember legyen a talpán, aki eligazodik a hatalmas étrend-kiegészítő piacon, ahol szinte minden elérhető. De vajon melyek a legfontosabb szabályai az étrend kiegészítésének, és hogyan készíthetjük fel a szervezetünket a hasznos anyagok befogadására? A kérdésről az Oxygen Medical táplálék-kiegészítés specialistája, dr. Bakanek György beszélt.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA