• Mennyi nátriumot fogyasszunk? - Egészségügyi kockázatok

        Szerző: Medipress

        A túl sok nátriumfogyasztás következtében, számos komoly betegség kialakulásának kockázata is megnő, ezért mindenkinek érdemes tudnia, hogyan juttat a szervezetébe öntudatlanul sokkal több nátriumot, mint kellene.

        Ma már számos vizsgálat kimutatta, hogy a túl sok nátriumot tartalmazó étrend, több egészségügyi problémát okozhat, legfőképpen a szív- és érrendszeri panaszok kockázatát növeli meg a szervezetbe vitt túl sok nátrium. Sőt, ilyen esetekben a magasvérnyomás betegség kezelésére felírt egyes gyógyszerek hatása is korlátozottá válik.

        Ajánlott nátriumfogyasztás az egészségi állapot függvényében

        A ma érvényben lévő általános egészségügyi ajánlás alapján, naponta 2300 milligramm nátriumot ajánlott fogyasztania egy egészséges felnőttnek - ez nagyjából egy teáskanálnyi adag -, ám amennyiben cukorbeteg, magasvérnyomás betegséggel diagnosztizált vagy vesepanaszokkal küzdő személyről van szó, az ajánlott nátriumbevitel máris 1500 milligrammra csökken.

        Hirdetés

        Az ajánlott határérték természetesen az összbevitelre vonatkozik, vagyis az élelmiszerekben eredetileg megtalálható, az élelmiszeripari eljárások során hozzáadott és a fogyasztás előtt felhasznált nátriummennyiségre.

        Rejtett nátriumforrások

        A Cincinatti Egyetemen dolgozó Rachel Wagner dietetikus, táplálkozás-szakértő szerint, azonban roppant nehéz követni, valójában mennyi nátriumot viszünk a szervezetünkbe nap, mint nap, és ilyenformán a nátriumszegény étrend betartása elképesztően nehéz az arra szorulók számára. A szakember szerint jó, ha mindenki tisztába kerül azzal, milyen rejtett nátriumforrásokkal találkozhatunk mindennapjainkban.

        Ön tudta?


        A sóbevitel legnagyobb része azon ételekben található, amelyeket készen megvásárolunk: például a kenyérben, a készételekben, konzervekben, felvágottakban.Bővebben a sószegény étrend érvédő hatásairól >>

        A leggyakoribb ilyen élelmiszerek között megtalálhatók a salátaöntetek, a paradicsomkonzervek, a sajtok, a különböző szárított kenyérfélék, az ízesítők, a hússzószok és bármilyen meglepő, de a gabona- és zabpelyhek is.

        Más élelmiszeradalékok, főleg a fűszerek, általában helyesen magas nátriumtartalmú forrásokként ismertek, de azt kevesen tudják, milyen mértékben tartalmaznak ezek valójában nátriumot. Például egyetlen evőkanálnyi, szójaszósz 1800 milligrammnyi nátriumot is tartalmazhat. Ráadásul a boltban kapható fűszerek jelentős része már eleve só és fűszerek keveréke.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt!
        Kóser vagy tengeri - a szervezet számára só

        Fontos a szakember szerint felhívni a figyelmet arra is, hogy hiába kóser, vagy tengeri a felhasznált só, attól az még csak só a szervezet számára.

        Amellett, hogy érdemes az élelmiszerek csomagolásán olvasható tájékoztatókon feltüntetett értékekről alaposabban tájékozódni - pl. figyelembe venni, hogy milyen adagokra vonatkoznak az értékek -, Rachel Wagner szerint a túlzott nátriumbevitel elkerülhető úgy is, ha egészségesebb élelmiszereket fogyasztunk.

        Az amerikai dietetikus szerint a legjobb, ha a konzervek helyett inkább friss élelmiszereket vásárolunk, azaz friss húskészítményeket, baromfit vagy halat, illetve zöldségeket.

        (Medipress)

        Módosítva: 2011.02.27 05:35, Megjelenés: 2011.02.27 05:35
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Éjszakai bepisilés

        Éjszakai bepisilés

        Dr. Sándor György

        Kezelésével megelőzhetők a betegség következményei. Hogyan gyógyítható?

        Onkológiai kezelés

        Onkológiai kezelés

        Dr. Ujj Zsófia Ágnes

        A terápia egyik mellékhatása szájnyálkahártya-gyulladás lehet. Hogyan előzze meg?

        Mennyi folyadékra van szüksége naponta egy felnőttnek?

        Mintegy három liter folyadékra van szüksége egy átlagos súlyú felnőttnek naponta; a pontos mennyiséget a testsúly határozza meg.

        Megtévesztőek lehetnek a mentes élelmiszerek

        Egyre többen keresik a megváltoztatott összetételű, mentes élelmiszereket, de ezek megtévesztőek lehetnek - mondta Miháldy Kinga dietetikus az M1 aktuális csatornán pénteken.

        Elsődleges és másodlagos hipertónia - A magas vérnyomás okai

        A kezelés és a kivizsgálás szempontjából is fontos, hogy felderítsük a magasvérnyomás-betegség okát. Ez alapján a hipertóniát két nagy csoportra osztjuk, primer és szekunder eredetűre.

        Zoli világbajnok lett a vesetranszplantáció után

        Kóka Zoltánnal, a 25 esztendős vesetranszplantáción átesett szimpatikus, derűs, fiatalemberrel egy kellemes cukrászdába beszéltük meg a randevút, ahol élete sorsfordító helyzeteiről kérdeztem. Zoli a legtermészetesebb módon beszélt mindarról, amit eddig megélt, és elért az életben. Egy pillanatra sem volt bánatos, vagy szomorú. Önsajnálatnak nyoma sincs a viselkedésében. Azt vallja, hogy a betegsége tette erőssé, még lelkesebbé, kitartóbbá és optimistábbá.

        Tévhitek és tények a sóbevitelről - Napi 5 gramm az ajánlott?

        A nátriumból és kloridból álló só kis mennyiségben elengedhetetlen a folyadék- és ásványianyag-egyensúly fenntartásához. Az ajánlások szerint egy felnőtt napi sóbevitele 5 gramm, durván 1 teáskanálnyi mennyiség. Ebben benne van az összes étkezés, beleértve a félkész és kész termékek sótartalmát, illetve a külön sózást is.

        Nátrium: Mit érdemes tudnunk róla?

        A nátrium a szervezetben számtalan folyamatban vesz részt: folyadékháztartás szabályozása, izomműködés, idegrendszerben az ingerület átviteli folyamatok, sav-bázis egyensúly fenntartása, szénhidrát-és fehérje anyagcsere, ozmotikus nyomás fenntartása.

        Nátriumion

        A szérumból meghatározott nátriumion-koncentráció fontos információt szolgáltat a szervezet folyadék-, és sóháztartásáról.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA