• Hogyan kommunikáljuk aggályainkat túlsúlyos szeretteinknek?

        Szerző: Suskó Eszter, orvostanhallgató, Semmelweis Egyetem, Lektorálta: dr. Babusa Bernadett, klinikai szakpszichológus

        A világon a felnőtt lakosság 39 százaléka túlsúlyos, közülük 13 százalék elhízott. Mivel sajnos 2018 második fele óta Magyarország hivatalosan is Európa legkövérebb nemzete lett, valószínűleg mindenki ismer olyan embereket a környezetében, akiknek életmódváltásra lenne szüksége.

        Az orvos-beteg kommunikációban nagy szerepet tölt be, hogy milyen módon beszélünk az érintettekkel. Ám az ekkor használ kommunikációs trükköket a hétköznapi életben is használhatjuk, ha aggódunk szeretteink egészségéért.

        Ennek jelentősége abban rejlik, hogy a nem megfelelő életmód számos betegség okozója és súlyosbítója. Viszont, ha tisztában vagyunk ennek veszélyeivel, ám ezt nem megfelelő módon, bántóan hozzuk az érintett tudtára, pl. „Fogyjál már le!”, „Sportolj rendszeresen!”, ez szinte teljesen hatástalan. Sőt, még az is előfordulhat, hogy megerősítjük ellenállását az életmódváltással szemben, mert ilyenkor elkezdi magában az érveket gyűjteni, hogy miért is nem tesz az egészsége érdekében.

        Hirdetés

        Az 5R-módszer

        Amennyiben a személy, akin segíteni szeretnénk még nem motivált, esetleg vegyes érzelmei vannak a változással kapcsolatban, az ún. 5R- módszert alkalmazhatjuk. (Az 5 lépésnek megfelelő angol szavak kezdőbetűjét jelölik.)

        • Relevance/Fontosság: Ki kell deríteni először is, hogy miért lenne fontos az adott személynek a súlyvesztés. Keressünk egyéni motivációkat! Saját motivációk feltárására használhatjuk a visszatekintés eszközét, pl. „Mi előtt súlyfelesleged lett volna, miben volt más az életed?”. Vagy használhatunk előre tekintést, pl. „Mit gondolsz, mi fog történni, ha így folytatod?”, „Mi változna meg, ha lefogynál?” Egyéni motiváció nagyon sokféle lehet: egészségért való aggodalom, közelgő esküvő, teherbeesés valószínűségének növelése stb.
        • Risks /Veszélyek: A helytelen életmód kockázatainak középpontba állítása a következő lépés. Azok a kockázatok a legfontosabbak ilyenkor, amelyek az adott családtagot/barátot személyesen érinti. (A családban már előfordult betegségek.) Pl. szív-és érrendszeri megbetegedések, kettes típusú diabétesz, daganatos megbetegedések, amelyek valószínűsége életmódváltással csökkenhet.
        • Rewards/Jutalmak: A megfelelő táplálkozás és a rendszeres mozgás előnyeinek hangsúlyozása. Ekkor hatásosabb, ha segítő kérdéssel hagyjuk, hogy saját szavaikkal, saját célokat nevezzenek meg, pl. „Milyen előnyökkel járna számodra a súlyvesztés?” Akár mi is mondhatunk példákat, hogy a fent említett betegségek kockázata csökken, jobb lesz a közérzetük, a testmozgás köztudottan endorfint szabadít fel a szervezetben, ami boldogságérzetet kelt, nő az állóképesség stb.
        • Roadblocks/Akadályok: A változás útjában álló akadályok, nehezítő tényezők feltárása, ezekre megoldások keresése. Próbáljuk a kifogásokat kivédeni, merjünk tanácsot adni. Fontos a fokozatosság és hogy ne éhezéssel próbáljanak leadni súlyukból. A legokosabb egy dietetikus tanácsát kérni, aki személyre szabott étrendet készít a hozzáfordulóknak.
        • Repetition/Ismétlés: A beszélgetés végén meg lehet kérdezni, hogy van-e fogyási szándéka barátunknak. Ha a válasz igen, támogassuk, esetleg ajánljuk fel a közös sportolást és főzést, ami már a társaság miatt is sokkal motiválóbb lehet. Ha a válasz nem, mondhatjuk, hogy megértjük, milyen nehéz az életében változásokat indítani, de ha mégis úgy dönt változtana, ránk számíthat.

        Olvasson tovább! Miért kell kezelni az elhízást? A túlsúly következményei

        Az 5R-módszer nem egyszeri beszélgetés, javasolt újra és újra megismételni, mert a motiváció kialakulása elhúzódhat. A módszer használható dohányosok esetében is, használata bizonyítottan növeli azoknak az arányát, akik leteszik a cigarettát.

        Forrás

        Pilling János: Orvosi kommunikáció a gyakorlatban. Budapest, Medicina Kiadó; 2018

        (Suskó Eszter, orvostanhallgató, Semmelweis Egyetem, Lektorálta: dr. Babusa Bernadett, klinikai szakpszichológus)

        Módosítva: 2020.05.11 20:36, Megjelenés: 2019.05.10 09:36
      • Cikkajánló

        Allodynia

        Allodynia

        Cs. K., fordító

        Az allodyniának három típusa létezik. Melyek ezek? Mit lehet tenni?

        Urológiai vizsgálatok

        Urológiai vizsgálatok

        Dr. Merth Gábor

        Milyen időközönként ajánlott az urológiai vizsgálat férfiaknak bizonyos életkorokban?

        Az elhízás betegség, az elhízottakat nem szabad stigmatizálni

        Az elhízottak stigmatizálása ellen emelte fel szavát a Magyar Elhízástudományi Társaság, amely arra is fel akarja hívni a közvélemény és az egészségügyben dolgozók figyelmét, hogy az elhízás betegség, amely diszkrimináció mentes terápiát igényel.

        Összefogtak az Elhízás Világnapja alkalmából

        2025-re a világ összes országát érintheti az elhízás betegség, ezért a világ elhízástudományi szervezetei 2020. március 4-én, az Elhízás Világnapján összefogtak, hogy közös megoldásokat, kezelési stratégiát alakítsanak ki, és jó gyakorlatokat osszanak meg egymás között a világméretű elhízás megfékezésére. Az azonnali cselekvésben a kormányzati szereplők aktív részvételét is várják.

        A falánkság mint betegség - Prader-Willi-szindróma

        A Prader-Willi-szindrómaként emlegetett betegség egy az egész szervezetet érintő öröklődő kórkép. A pontos kialakulása még nem ismert, de azt tudni lehet, hogy a problémát a 15. kromoszóma apától örökölt felének hibája okozza.

        Hat ritkán emlegetett ok az elhízás hátterében

        Az elhízás nem egyenlő azzal az egyszerű képlettel, hogy sok evés és kevés mozgás, bár a genetikai faktorok mellett ez a két fő rizikótényező a betegség kialakulásában, de maga az elhízáshoz vezető út ettől sokkal bonyolultabb tényezőkből áll össze.

        Túlsúly: Vízzel megőrizhető a karcsúság

        Elegendő mennyiségű víz fogyasztása segít fitten tartani a szervezetet, és megelőzni a fölösleges kilók lerakódását, az elhízást.

        Ha már nassol, figyeljen oda arra, hogy mit!

        Sokan a napi három főétkezés között éhségüket nassolással, édességekkel csillapítják, ahelyett, hogy egészséges ételeket tartalmazó tízórait és uzsonnát fogyasztanának. Azonban egyre szélesebb körben válik ismertté, hogy az egészséges táplálkozás milyen fontos szerepet tölt be az egészség megőrzésében.

        Éhség ellen elég a sport?

        Aki sokat sportol, annál kevésbé jelentkezik éhségérzet. A vékonyabb nők esetében találóbb az előző kijelentés, a súlyfelesleggel küzdők viszont a sportolás ellenére is érzékelik az éhséget - állítják amerikai tudósok a fitforfun.de internetes portálon megjelent cikkben.

        A csípőtáji túlsúly összefügghet a memóriaproblémákkal

        Egy tanulmány szerint kapcsolat van az emlékezetkiesés, és a túlsúlyos nők zsírfeleslegének lerakódási helye között.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • Hirdetések
      • Partnereink hírei
        Hirdetések
        A tüdő vitaminja
        A folyamatos, tudatos vitaminpótlással sokat tehetünk egészségünkért.
        Füstmentes jövő?
        Az ártalomcsökkentés a társadalom, és így végső soron mindannyiunk érdeke. (x)
        Új - Távkonzultáció
        Válasszon szakterületet, foglaljon percek alatt az otthonából, kényelmesen!
      • Orvos válaszol
      • Infografika és videó
      • Hirdetés
      • Szavazás

        Korábbi szavazások