• Dohányzás - káros szenvedély, de hogyan mondjunk le róla?

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító

        A legtöbb ember a dohányzással vagy szivarozással a bizonytalanságot, a magány érzését vagy az unalmat igyekszik kompenzálni. Mígnem az újabb és újabb rágyújtás káros szenvedéllyé válik.

        A dohányosok „pályafutása” többnyire már fiatalkorban elkezdődik, s mint jól tudjuk, a dohányzás árt az egészségnek. A nikotin egy nagyon erős méreg. A teljes ér- és idegrendszerre káros hatással van. A nikotinfogyasztás többek között gyorsítja a szívműködést, szűkíti az ereket, ezáltal megzavarja a vérkeringést. Az erős dohányzás legsúlyosabb egészségügyi következményei közé tartozik a krónikus bronchitis, azaz a COPD, az arterioszklerózis (érelmeszesedés) és a tüdőrák.

        Hirdetés

        A dohányzás régóta jól ismert következményei

        • Gyakori nyákos köhögés
        • Fizikai megerőltetés esetén fellépő légzési nehézségek
        • Lábakban jelentkező fájdalom séta közben (perifériás artériás betegség)
        • Megerőltetéskor fellépő szúró érzés vagy fájdalom a szívben

        Dohányfüst, egy mérgező keverék

        A dohányfüstben a nikotin és a kátrányszármazékok mellett még szén-monoxid és több mint 4000 további kémiai anyag található. Közülük sok rákot okoz. Ezeknek az anyagoknak 20-80%-a mélyen a tüdőbe jut, és egyéntől függően raktározódik vagy felszívódik. Egy dohányos személy tüdején az élete folyamán tipikus fekete foltok jelennek meg a kátrányszármazékoktól.

        Segítség a dohányzásról való leszokáshoz

        Soha nem késő abbahagyni a dohányzást. Alább olvasható néhány tipp és tanács:

        • Gondolja át, hogyan tudna leszokni: lépésenként vagy hirtelen
        • Jegyezze le indokait, amelyek miatt abba akarja hagyni a dohányzást
        • Jegyezze fel, mikor és mennyit dohányzik
        • Keressen embereket (család, barátok, orvos), akik támogatják tervében
        • Kerülje az unalmat
        • Végezzen megnyugtató, kiegyensúlyozó tevékenységeket; tartózkodjon gyakran friss levegőn, és lehetőleg mozogjon sokat!

        (WEBBeteg - B. M.; Forrás: NetDoktor, Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos)

        Módosítva: 2015.01.31 07:38, Megjelenés: 2015.01.31 07:38
      • Cikkajánló

        A köszvény

        A köszvény

        Dr. Zsuga Judit

        A köszvényes roham szinte mindig hirtelen, főleg éjszaka kezdődik.

        A hangulatjavítók

        A hangulatjavítók

        Dr. Muszil Dóra

        Nemcsak testi tüneteket okoznak, hatással vannak az érzelmi életre is.

        A tartós alváshiány komoly betegségeket okozhat

        Tapasztalták-e már, hogy ha egy-két napig álmatlanul forgolódnak, s csak pár órát alszanak éjjel, akkor a közérzetük, a hangulatuk nappal szinte elviselhetetlen? Nehezíti a kialvatlansággal terhelt napokat, ha gyötrő fejfájással, szédüléssel, koncentrációzavarral, hányingerrel társul a közérzetük. Ilyenkor a pirulák sem segítenek, csakis az alvás, a pihenés, az agysejtek regenerálódása. Figyelemért, egyenesen orvosi tanácsért kiált, ha valaki napokon át vagy annál hosszabb ideig sem képes pihentetően aludni, s ezzel párhuzamosan romlik az egészségi állapota is.

        Először csökkent világszerte a dohányos férfiak száma a WHO elemzése szerint

        Több évtizednyi dohányzásellenes kampány után először csökkent világszerte a dohányos férfiak száma az Egészségügyi Világszervezet (WHO) elemzése szerint.

        Dohányzás és nikotinfüggőség - Így alakul ki a függőség

        Magyarországon a 13-16 éves korosztály 70 százaléka már legalább egyszer szívott cigarettát, és körülbelül a harmaduk dohányzik különböző rendszerességgel. Sajnálatos módon az is előfordul, hogy már 8-9 éves korban megtörténik az első próbálkozás.

        Dohányzás: módszerek a leszokáshoz - Egyedül nem megy

        A dohányosok nagy része annak tudatában is tovább dohányzik, hogy tisztában van annak veszélyeivel. Ennek legfőbb oka, hogy a dohányzás az egyik legsúlyosabb - a kemény drogokra jellemző mértékű - függőséget képes létrehozni.

        10 tipp a dohányzásról való leszokáshoz

        Abbahagyom a dohányzást - bizonyára sokaknak ismerősen hangzik ez a fogadkozás. Cikkünkben olvashat néhány tanácsot, melyek megkönnyítik búcsúját a cigarettától.

        Leszokás a dohányzásról - Milyen szerek segíthetnek?

        A cigarettázás bizonyos szempontból szenvedélybetegségnek tekinthető. Vannak helyzetek, amikor a dohányzás, illetve annak hiánya kellemetlen lehet a dohányos számára, és az is lehetséges, hogy a pöfékelő jelent kellemetlenséget a környezete számára.

        Dohányzás - A tüdő állapota leszokás után

        Egy évtizednyi dohányzás után mennyire tudnak a tüdőszövetek regenerálódni? A dohányzás nyomai teljesen eltűnnek vagy később még okozhatnak problémát? - Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.

        Miért olyan nehéz leszokni a dohányzásról?

        A dohányzók közül nagyon sokan úgy indulnak neki a boldog újévnek, hogy megfogadják, idén megszabadulnak egészségtelen szenvedélyüktől. Nagyrészüknek nem fog sikerülni, a tudósok tudni vélik, hogy miért.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA