Kalcium a hosszabb élet titka?

Medipress
megjelent:

Bár sok kutató vizsgálta már a kalcium és magnéziumbevitel, valamint a krónikus betegségek kockázatát; de keveset tudtak arról, hogy milyen összefüggésben áll ezen tápanyagok fogyasztása a halálozással.

Svéd kutatók felfedezték, hogy a több kalciumot fogyasztó férfiaknak 25 %-kal csökkent az esélye arra, hogy meghalnak a következő évtizedben, mint azok, akik a legkevesebbet vették magukhoz a táplálékkal.

Bár sok kutató vizsgálta már a kalcium és magnéziumbevitel, valamint a krónikus betegségek kockázatát; de keveset tudtak arról, hogy milyen összefüggésben áll ezen tápanyagok fogyasztása a halálozással.

A tanulmány adatgyűjtése során Dr. Joanna Kaluza a stockholmi Karolinska Intézet munkatársa kollégáival több mint 23 000 svéd férfit (45-79 év közöttiek) követett nyomon tíz éven át. Mindegyiküknek felmérték a táplálkozási szokásait a tanulmány kezdetén. Az utánkövetési időszakban 2 358-an haltak meg.

Akik a legtöbb kalciumot fogyasztották, 25 %-kal kisebb eséllyel haltak meg bármilyen okból, a szívbetegségek kialakulására pedig 23 %-kal csökkent az esélyük azokhoz képest, akik a legkevesebbet vitték be a szervezetükbe ebből a tápanyagból.

Egyik résztvevő sem szedett kalciumpótló készítményt. Az eredmények egybevágnak a korábbi kutatások felfedezésével, melyek a magasabb kalciumbevitelt összefüggésbe hozták az alacsonyabb mortalitással, mind a férfiak, mind a nők esetében, derül ki az American Journal of Epidemiology cikkéből.

Amit tudni kell a csontritkulásról
Az oszteoporózis alattomos betegség, kezdetben semmilyen klinikai tünetet nem okoz. Első jele egy kisebb baleset, például egyszerű elesés miatti csonttörés lehet, előrehaladott formájában azonban már a mindennapi élet biztonságát is veszélyezteti. Bővebben a csontritkulásról

A kalciumfogyasztás nem befolyásolta jelentősen a rák kialakulásának kockázatát.

A felső harmadba eső férfiak közel 2 000 mg kalciumot fogyasztottak egy nap átlagosan, míg az alsó harmadban szereplők csupán 1 000 mg-ot.

Mennyi a javasolt napi mennyiség?

A javasolt napi mennyiség (RDA) a 19-50 év közötti férfiaknak 1 000 mg naponta, az 50 éven felülieknek pedig 1 200 mg.

„A napi javasolt érték feletti kalciumfogyasztás csökkenti a halálozás mértékét.” – vonta le a következtetést Kaluza és csapata. A kalcium több módon is befolyásolja a halálozást, jegyezték meg. Többek közt csökkenti a vérnyomást, a koleszterinszintet, és a vércukorszintet.

A tanulmányban szereplő férfiak a kalcium nagy részét tej, tejtermék és gabonapelyhek formájában vették magukhoz.

Kalcium és székrekedés
Székrekedés kialakulása esetén fogyasszon több folyadékot és próbáljon meg rostdúsabb étrendre áttérni! Nézze meg azt is, milyen kalcium készítményt használ, mivel a kalcium foszfát és a kalcium citrát kevésbé okoz székrekedést, mint a többi kalcium-só.

A kalciummal ellentétben nem találtak kapcsolatot a magnézium és a halálozás, a rákos megbetegedésből és szívbetegségekből származó halálesetek között. A tanulmány résztvevőinek magnéziumbevitele 400-525 mg között alakult napi szinten. A magnézium RDA-ja 420 mg a 31 éven felüli férfiak számára.

A kutatók szerint ez az elemzés azért nem találhatott semmit a magnéziummal kapcsolatban, mert a tanulmányban szereplő férfiak eleget fogyasztottak belőle. „További kutatások szükségesek kevesebb magnéziumot fogyasztó csoportok körében, hogy megvizsgálhassuk ezt a kérdést.” – mondták.

A jövőbeni kutatásoknak meg kell nézniük az ivóvízből származó magnézium és kalcium szerepének, mert ez egy jelentős forrása lehet ennek a két ásványi anyagnak.

Amit tudni kell a kalciumról

A kalcium rendkívül fontos ásványi anyag, azt is mondhatnánk, hogy nélküle nincs élet, ugyanis minden sejtnek, szövetnek szüksége van rá. A kalciumnak a csontok szilárdságának biztosításán kívül meghatározó szerepe van az idegek és izmok ingerelhetőségében, az izom-összehúzódásban, sőt még a véralvadásban is.
Hogy a mennyisége állandó maradjon, hormonok és vitaminok szabályozzák a felszívódás és kiürülés, valamint a csontba való beépülés vagy felszabadulás egyensúlyát is.

A kalcium szerepe | Kalciumpótlás, kalciumbevitel

(Medipress)

Cikkajánló

Kalciumszükséglet
Kalciumszükséglet

Milyen természetes forrásai vannak?

Magzatmozgások
Magzatmozgások

Mikor és mennyi a normális?

WEBBeteg - Dr. Zsuga Judit, klinikai farmakológus
WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
WEBBeteg - Dr. Kovács Anikó, gyógyszerész
WEBBeteg - Dr. Kónya Judit, családorvos
WEBBeteg - Dr. Mélypatakiné Dr. Áfra Júlia, szakgyógyszerész
WEBBeteg - Bak Marianna, biológus szakfordító
Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.