• Őssejtet találtak a herében

Szerző: WEBBeteg - stern.de

Német tudósok találtak egy új alternatívát a vitatott őssejt-kutatásra: megállapították, hogy az emberi herében található őssejtek ugyanolyan változóképesek, mint az embrionális őssejtek. A kutatók remélik, ezzel a felfedezéssel sikerülhet eredményesen kezelni az olyan - ma még gyógyíthatatlan - betegségeket, mint a Parkinson-kór vagy a cukorbetegség.

Egy német kutatócsoportnak sikerült először pluripotens őssejteket kinyerni az emberi heréből. Ezek a sejtek hasonló tulajdonságokkal rendelkeznek, mint az embrionális őssejtek, azaz képesek speciális szövetsejtekké alakulni, így például vér-, bőr- vagy akár májsejtekké.

Pluripotens őssejt

Csökkent potenciával rendelkező őssejt, mely nem képes extraembrionális szövet létrehozására, de mindhárom csíralemez kialakítására és ivarsejtek képzésére is alkalmas.

A most felfedezett őssejt-típusok változóképességének köszönhetően talán olyan betegségek lesznek gyógyíthatók a jövőben, mint a Parkinson-kór, a cukorbetegség vagy éppen a különböző gerincelváltozások, -sérülések.

"Ezeknek a sejteknek az az előnye az embrionális őssejtekhez képest, hogy nem vetnek fel etikai kérdést, de ugyanolyan természetesek" - mondta a tanulmány egyik fő szerzője Thomas Skutella professzor, a Tübingeni Egyetem Regeneratív Orvostudományi Centrumának munkatársa.

"Őssejt-előállítás" géntechnológia nélkül

A heréből kinyert őssejt nem az egyetlen sokat ígérő módszer, hogy elkerüljük az embrionális őssejt-kutatást. Már folynak kísérletek arra, hogy a normális testi sejteket génmanipuláció segítségével őssejtté programozzák át. A sejtekben bizonyos fejlődési folyamatokat aktivizáltak, hogy az embrionális állapothoz hasonló állapotot érjenek el.

Az újonnan felfedezett őssejt-típusok ezzel szemben genetikai beavatkozás nélkül is átprogramozhatók, így sikerült a két nagy erkölcsi akadályt legyőzni: nincs szükség géntechnológiára és embrióra sem az őssejt "előállításra", ugyanis egy egyszerű biopsziás beavatkozással a hereszövetből kinyerhetők a sejtek - nyilatkozta Thomas Skutella a Nature című tudományos folyóiratnak.

Az embrionális őssejt-kutatás erősen vitatott tudományos kutatás, hiszen az embrió elpusztul, miután kinyerték belőle az őssejteket.

(WEBBeteg, forrás: stern.de)

Módosítva: 2008.10.13 09:59, Megjelenés: 2008.10.13 09:59

Hematológia

Dr. Soltész Annamária

Esszenciális trombocitémiában a vérlemezkeszám nagyon megnő. Tünetek és kezelés.

Bioritmus

Dr. Kónya Judit

A nem megfelelő bioritmus számos betegség forrása lehet, szívbetegséghez is vezethet.

A hererák és tünetei

Bár a hererák a férfiak összes rosszindulatú daganatos betegségének csupán 1-2 százalékát teszi ki, mégis kiemelt jelentőséggel bír, hiszen a here daganatos megbetegedése elsősorban fiatalfelnőtt-korban - 16 és 35 év között - fordul elő. A heredaganat fiatalfelnőtt-korban az egyik leggyakoribb malignus, rosszindulatú daganat.

Férfi meddőség - Mikor és hogyan történik a sebészi spermiumnyerés?

Az elmúlt évtizedekben lehetősége nyílt az ondómintában spermiummal nem rendelkező férfiaknak is arra, hogy biológiai szülők lehessenek a spermiumnyerési technikáknak és a modern asszisztált reprodukciós eljárásoknak (pl. intracitoplazmatikus spermium injektálás (ICSI)) köszönhetően.

Herevízsérv - Okok, tünetek és kezelés

A herevízsérv (hydrocele) a herét körülvevő burkok között jelen lévő folyadék kóros felhalmozódása. Keletkezése után többnyire lassan, folyamatosan növekszik, és zavaró méreteivel okoz panaszokat. Cikkünkben a herevízsérv okairól, tüneteiről és kezelési lehetőségeiről olvashat.

Herevisszér-tágulat - Okok, tünetek és kezelés

Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a herevisszér-tágulattal (varicocele) kapcsolatban.

A herecsavarodás kialakulása, tünetei és kezelése

A herecsavarodásról minden fiatal férfinek vagy fiúgyermek szülőjének érdemes tudnia. Legfőképpen azért, mert a kórkép időben történő felismerésével és kezelésével megelőzhetőek a szövődmények. De mi is az a herecsavarodás?

A húgycső, a herék és a hímvessző sérülései

A férfi nemi szervek sérülése (harapás, szúrás, ütés), kékes elszíneződése, a heves fájdalom, duzzanat sok esetben szakértői segítséget kíván megmentésük érdekben.