Kerékpározás és légszennyezettség - Milyen veszélyt jelent?
frissítve:
A kerékpározás az egyik leginkább javasolható és az egészségmegőrzés szempontjából hasznos sportág, azonban a városi biciklistáknak számolniuk kell a légszennyezettségből adódó veszélyekkel.
A légzőszervrendszerre gyakorolt káros hatások
A kipufogógáz nagyon kisméretű részecskéket tartalmaz, melyek belélegezve mélyebbre jutnak, mint a nagyobb részecskék. Egy autóban, vagy tömegközlekedési eszközön utazó emberhez képest egyes kutatások szerint ötször annyi káros anyag jut a szervezetünkbe nagyvárosi kerékpározás közben.
A fokozott terhelés döntően annak a következménye, hogy kerékpározás közben a fizikai tevékenység hatására növekszik a szervezet oxigénigénye és mélyebben lélegzünk. Az autók között tekerve némiképp közelebb is vannak a biciklisek a szennyezés forrásaihoz, a kipufogókhoz, mint a járdán gyaloglók. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a nagyvárosi kerékpárutak többsége a nagyobb szmog terheléssel járó buszsávok mellett található.
A London School of Medicine munkatársai köpetmintákat gyűjtöttek nem dohányzó, egészséges önkéntesektől, akik Londonban gyalog vagy kerékpárral járnak munkába. A minták elemzéséből az derült ki, hogy a biciklisek légúti sejtjeiben 2,3-szor több korom volt, mint a gyalogosokéban.
A légszennyezésből származó anyagok, köztük a kén-dioxid, a szén-monoxid, a nitrogén-dioxid és az ózon mind káros hatást gyakorolnak a tüdőre: a légutak begyulladnak és összeszűkülnek, légúti irritációt váltanak ki, csökkentik a vér oxigénszintjét és rontják a tüdőfunkciókat. Az eleve légzésproblémákkal küszködő emberek számára ez rövid távon is komoly légúti irritációt és légzési nehézséget okozhat.
Növekvő infarktushajlam, káros vérgázösszetevők
A problémára egy, a 2000-es években megjelent német tanulmány hívta fel a figyelmet, amely szerint a kerékpárosok gyakrabban kapnak szívinfarktust, mint a tömegközlekedők.
Ennek nyomán egy kanadai munkacsoport vizsgálta a városi kerékpározás hatásait a főútvonalakon, illetve mellékutcákban közlekedők, illetve a szobakerékpározók kardiológiai értékeit egészséges, nemdohányzó felnőttek körében. Megállapításaik szerint a sűrű forgalomban biciklizők körében a kerékpározás után órákkal is kóros volt a vérgázérték.
Mérték a résztvevők szívfrekvencia-variabilitását is, mivel ennek csökkenése a szív autonóm szabályozásának gyengülésére utal, és összefüggésbe hozható a szívinfarktus megnövekedett kockázatával. A nagy forgalmú úton történő kerékpározás kimutathatóan, akár három órán át is jelentősen csökkentette a szívfrekvencia-variabilitás mértékét, ami kedvezőtlen élettani válaszreakciónak tekinthető.
Tanácsok a káros hatások minimalizálásáért
A témát vizsgáló orvosok megállapítása szerint a belvárosi, nagy forgalmú utak mentén kerékpározni nem egészséges.
- A kerékpáros, ha teheti, a nagyforgalmú, sok kereszteződéssel megszakított útvonalak helyett alternatív útvonalon, kisforgalmú utcákon igyekezzen eljutni a célhoz.
- A piros lámpáknál ne álljanak be a buszok és az autók mögé, hanem álljanak fel a sor elejére, hogy ne közvetlen közelről lélegezzék be a káros gázokat.
- Ha tehetik, közlekedésre válasszák a kisebb forgalmú időszakokat, és kerüljék a csúcsforgalmat.
- Ajánlott a légszűrő maszk használata, ami a szennyező anyagok döntő részét képesek kiszűrni.
Kapcsolódó A kerékpározás előnyeiről
(WEBBeteg hírösszeállítás - Medipress, MTI)