• A fáradtság tíz lehetséges oka

        Szerző: WEBBeteg - N.A

        Gyakran érzi úgy, hogy teljesen kimerült? Nincs ereje semmihez, folyton álmos és nem tudja, mi lehet az oka? Gondolta volna, hogy az esetek nagy részében az életmódod a bűnös? Íme, tíz gyakori ok, amely fáradtságot okozhat.

        Miért vagyunk fáradtak?

        Az állandó fáradtságérzet az egyik leggyakoribb probléma a népesség körében, melyet befolyásolhat az életvitel. Előfordulhat, hogy valaki egészséges életmódot folytat és nincsen egészségügyi problémája sem, mégis rátelepszik egy kellemetlen érzés: az állandó kimerültség.

        A fáradékonyság lehetséges okai

        A fáradékonyság az egyik leggyakoribb ok, amivel a betegek az orvoshoz fordulnak. Minden ötödik ember szokatlan mértékben érzi magát fáradtnak, és minden tizedik ember szenved krónikus fáradtságban. Bármelyik korosztályt érintheti, bár gyermek- és időskorban kevésbé gyakori. A fáradékonyság lehetséges okai

        Jó tudni, hogy esetenként a panaszokat vírusos vagy bakteriális fertőzés, esetleg egy komolyabb betegség is kiválthatja, de legtöbbször szerencsére egyszerűen megoldható, életmódból fakadó okai vannak a kimerültségnek.

        Lássuk azt a 10 okot, ami az esetek zömében fáradtságot okoz:

        1. A fizikai aktivitás hiánya

        Talán nem gondolunk rá, hogy a testedzéstől nem fáradttá, hanem éppen energikusabbá válhatunk, pedig így van. Edzés közben számos olyan anyag termelődik a testünkben, melyek segítenek a frissességünket megőrizni vagy elérni. Tehát az az energia, amit a mozgásra fordítunk, többszörösen térül meg.

        Hirdetés

        2. Rossz alvási szokások

        Alváshiány

        A legtöbb embernek hét-nyolc óra alvásra van szüksége naponta. Ha csupán egy órácskával kevesebbet alszunk éjszakánként, máris érezhetővé válik hogyan romlik koncentráló képességünk és a hangulatunk. Elhízás, szívbetegség, cukorbetegség … a kockázatok listája hosszú. Az alváshiány egészségügyi kockázatai

        Az álmosság ugyan nem azonos a fáradtsággal, de gyakran a kialvatlanság okozza a kimerültséget. Érdekesség, hogy a túl kevés, illetve rendszertelen alvás mellett esetenként a túl sok alvás is állandó fáradtsághoz vezethet. A leghatékonyabb, ha rendszeresen, minden nap azonos időben fekszünk le aludni, és csak annyit alszunk, amennyire tényleg szükségünk van. Ha kialakul egy egészséges alvási rutin, meglepően frissnek és energikusnak fogjuk érezni magunkat nem csak ébredéskor, hanem egész nap, ezért ez kulcsfontosságú kérdés!

        3. Testsúlyproblémák

        Amellett, hogy a csontozatot és az egész szervrendszert megterheli a túlsúly, az elhízás alvászavarhoz is vezethet. Ezek közül a leggyakrabban az alvási apnoé jelentkezhet, melynek jellegzetes tünete az éjszakai légzéskimaradás, ami akár többszáz alkalommal is előfordulhat egyetlen éjszaka folyamán. Ez az alvászavar szívproblémákhoz is vezethet. Ha az alvási apnoe tüneteit észleli, forduljon orvoshoz kivizsgálás céljából!

        Hirdetés

        4. A terhesség első jele lehet

        Terhesség esetén az egyik legelső, és legkönnyebben észrevehető változás az alvási ritmus összezavarodása és a fáradtság érzete. Az első trimeszterben a testben hatalmas változások zajlanak le, ezért ilyenkor jellemző az általános kimerültség a nőkre. Figyelmeztető jel lehet, ha az alvási rutinunktól teljesen eltérő, korábbi időpontban fáradunk el ok nélkül.

        5. Elégtelen folyadékfogyasztás

        A folyadékháztartás felborulásának egyik első tünete a szájszárazság és a bőr kiszáradása mellett a fáradékonyság. A szervezetünk normális működéséhez, ezáltal a jó közérzethet is elengedhetetlen a kellő mennyiségű folyadékbevitel, amely felnőttek esetén 2-2,5 liter naponta, melyet az elfogyasztott ételekből és folyadékokból nyerünk ki. Nagyon fontos, hogy ne csak a hőséggel járó nyári időszakban, hanem a többi évszakban is fokozottan figyeljünk a folyadékpótlásra, és ne csak akkor igyunk, ha megszomjazunk.

        Infografika A kiszáradás veszélyes is lehet!

        6. Reggeli nélkül indítja a napot

        Nem véletlenül hallhattuk gyermekkorunk óta, hogy a reggeli a legfontosabb étkezés. Ennek ellenére sokan kihagyják a napindító étkezést, esetleg nem megfelelő élelmiszereket fogyasztanak reggelire. Pedig az egészséges reggeli beindítja az anyagcserét és energiával lát el, hiányában viszont könnyen fáradttá, lassúvá válhatunk. Jó választás reggelire a tojás, a sovány tejtermékek, a teljes kiőrlésű péksütemények vagy a zabpehely.

        7. Vashiány, vérszegénység

        Gyakori oka a kimerültségnek a vashiányos étrend, illetve maga a vashiány. A nők különösen hajlamosak a vashiányra (vashiányos vérszegénységre), főleg ha erős a menstruációs vérzésük. 

        Bővebben Mi vezethet vashiányhoz?

        8. A depresszió tünete is lehet

        Depressziós vagyok?

        Nem mindenki depressziós, akiről azt mondják, illetve aki annak érzi magát, és ez fordítva is igaz: sok olyan depressziós beteg van, aki nem is gondolja ezt magáról. Mikor ajánlott orvoshoz fordulni? Depressziós vagyok, vagy csak rossz a kedvem?

        A kimerültség a depresszió ugyanolyan jellemző tünete, mint az étvágytalanság, testsúlygyarapodás vagy fogyás, szorongás és a libidó elvesztése. Ha úgy érzi, ezek a tünetek Önre illenek, forduljon tanácsért szakemberhez!

        9. Cukorbetegségre is utalhat

        A szakértők szerint a cukorbetegség jellemző tünete a súlyos kimerültség. A kettes típusú diabétesznek viszont sokaknál nincsenek ilyen tünetei. Javasolt a rendszeres vércukorvizsgálat, illetve egyéb társuló tünetek (pl. bőrviszketés, szájszárazság, gyakori vizelési inger, látásromlás) esetén az orvosi vizsgálat.

        10. Gyógyszerszedés

        Bizonyos orvosságok gyakori mellékhatása a fáradtság. Legtöbbször a vérnyomáscsökkentő gyógyszerek, a altatók, szorongásoldók és sz antidepresszív szerek okozhatnak fáradékonyságot. Amikor egy új gyógyszert kezd szedni, a szervezetének idő kell, amíg hozzászokik. Ha azonban hetek múltán is fáradtságot érez, ideje orvoshoz fordulni.

        Hogyan őrizzük meg egészséges frissességünket?

        A legegyszerűbb és legfontosabb dolgok, amiket megtehetünk, hogy frissek és egészségesek maradjunk:

        • táplálkozzunk egészségesen,
        • figyeljünk oda a minőségi alvásra,
        • kerüljük az alkoholfogyasztást,
        • vezessük be a rendszeres testmozgást,
        • töltsünk minél több időt friss levegőn
        • próbáljuk kerülni a stresszt.

        (WEBBeteg - N.A., fordító)

        Legutóbb frissült: 2012.03.24 19:14
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        A tenziós fejfájás

        A tenziós fejfájás

        Dr. Zsuga Judit

        Számos ok lehet felelős a kialakulásáért, azonban két formáját különíthetjük el.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        A túlsúly szülés utáni depresszióhoz vezet?

        Szív-érrendszeri megbetegedések fokozott hajlama, mozgásszervi panaszok, cukorbetegség, kóros anyagcsere-eltérések, magas vérzsírszint... Sorolhatnánk még azokat a betegségeket, panaszokat, amelyek közvetlenül vagy közvetve a túlsúlyhoz köthetők.

        Az inkontinencia, a cukorbetegség és a túlsúly kapcsolata

        Az inkontinencia kialakulásában szerepe van a túlsúlynak és a kettes típusú cukorbetegségnek. Az inkontinencia magasabb arányban fordul elő kettes típusú diabéteszben és túlsúlyban szenvedő nők esetében, és egy tanulmány szerint a diabétesz egyéb szövődményeihez képest a gyakorisága nagyobb.

        Egészséges pajzsmirigy - Mit tehetünk érte?

        Hazánkban a pajzsmirigyproblémák - elsősorban nők körében - népbetegségnek számítanak. Kevesek előtt ismert, hogy a betegség kialakulása helyes életmód és rendszeres vizsgálatok segítségével megelőzhető.

        A metabolikus szindróma kialakulása

        Rendszeres, szükségleten felüli táplálkozás esetén annyi glükóz keletkezik a szervezetben, amennyire a sejteknek már nincs szüksége. A glükózzal telített sejtek kevésbé reagálnak az inzulinra, vagyis inzulinrezisztencia alakul ki, ennek szövődményeként pedig a cukorbetegség mellé magas vérnyomás, infarktus, stroke is társul.

        Ezért fontos figyelnie a túlzottan alacsony vércukorszintre!

        Elsősorban az inzulinnal kezelt betegeknél jelentkezhet hipoglikémiás állapot, bár előfordulhat más gyógyszerrel kezelt cukorbetegeknél is. Fontos figyelnie a változásra, mert súlyosabb esetben csökken az agy cukorellátottsága, amely szédülést, koncentrációs zavart, látászavart, epilepsziás rohamot vagy akár kómát okozhat. Dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa osztja meg a legfontosabbakat.

        Tartós fáradtság: ne halogassuk az orvosi kezelést!

        A krónikus fáradtságot gyakran mi okozzuk az életmódunkkal, de van, amikor ez az állapot betegséget jelez. Ha az alábbi tanácsokat megfogadva három hónap után sem érezzük magunkat frissebbnek, akkor érdemes utánajárni, mi okozza a tartós energiahiányt a szervezetben.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.