• Ételt csak okosan vigyen a gyerek az iskolába!

        Szerző: Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih)

        Az új tanév kezdetén a számos teendő között arra is érdemes odafigyelni, hogy tízóraira és uzsonnára mit és hogyan visznek a gyerekek az iskolába. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal összegyűjtötte a legfontosabb szempontokat, hogy a gyerekek a főétkezések között is jót, s jól ehessenek.

        Rostban szegény a magyar gyermekek táplálkozása!

        Teljes értékű gabonák – gabonapelyhek, pékáruk, zöldségek és gyümölcsök: ezek a rostok legfontosabb forrásai, mégis a magyar gyerekek egyharmada kritikusan alacsony mennyiséget fogyaszt belőle, derült ki egy friss kutatásból. Rostban szegény a magyar gyermekek táplálkozása!

        Mindenekelőtt egy jó tanács: soha ne engedjük reggeli nélkül iskolába a gyerekeket! Rátérve az iskolába csomagolt elemózsiára: szánjunk rá időt, és reggelente frissen készítsük el a tízóraira és/vagy uzsonnára szánt ételt a korábban beszerezett alapanyagokból! A csomagolás előre tervezést, szervezést igényel.

        Oda kell figyelni az élelmiszer higiéniára!

        Az általános élelmiszerbiztonsági szabályok betartása az uzsonna elkésztésekor is elengedhetetlen: mielőtt hozzáfogunk, alaposan mossunk kezet, használjunk tiszta eszközöket és legyen külön vágódeszkánk a hozzávalók előkészítéséhez.

        A gyermekeknek gyakori és változatos táplálkozásra van szükségük, az iskolai kisétkezésekhez azonban élelmiszerbiztonsági szempontból biztonságos ételeket csomagoljunk! Ilyenek például a nem édes péksütemények/kenyerek, a melléjük csomagolt, jól átsült hússzeletek, a hűtést nem igénylő húskészítmények, a balesetmentesen nyitható konzervek, a kemény sajtfélék és müzliszeletek.

        Hirdetés

        Mi kerüljön a csomagba?

        Kerüljük az édességet, cukorkát, csokoládét, édes kekszeket, és édes süteményeket, helyette a szezonális gyümölcsöket részesítsük előnyben. A zöldségek és gyümölcsök közül jól bírja a szállítást például az alma, a körte, a szilva, a szőlő, illetve a megtisztított pálcikákra vágott répa és a karalábé.

        Már az általánosban fogyókúráznak a gyerekek

        A fiatalok csaknem fele elégedetlen a testével, már az általános iskolában a gyerekek 25 százaléka, legalább egyszer fogyókúrázott, a középiskolásoknál ez az arány több mint 40 százalék. Már az általánosban fogyókúráznak a gyerekek

        A gyorsan romló pástétomok, halas krémek, halszeletek elcsomagolása nem javasolt, mert ezek hűvösen tartása nem garantált, hiszen nem tudhatjuk, hogy mikor (melyik szünetben) lesz lehetősége a gyereknek elfogyasztani.

        Fontos a megfelelő folyadékbevitel, ezért csomagoljunk italt is az étel mellé. Legjobb szomjoltó az ivóvíz, kerüljük a cukros, szénsavas italokat, üdítőket. A jól záródó, könnyű palackba csomagolt, alaposan lehűtött ital a tízórai mellé csomagolva annak hűvösen tartásában is segítség lehet.

        A kisétkezésekre szánt élelmiszerek kiválasztásakor érdemes megnézni, hogy mi lesz az aznapi ebéd és annak megfelelő, azt kiegészítő ételt és gyümölcsöt csomagolni. A gyermekkel is beszéljük át, hogy az otthonról vitt ételek közül mit, mikor egyen meg: mi az, amit eltehet délutánig, s mit célszerű elfogyasztania még a délelőtt folyamán. A biztonság kedvéért tegyünk a gyermek táskájába nedves törlőkendőt is, hogy étkezés előtt mindenképp legyen lehetősége megtisztítani a kezét.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Mindent külön csomagoljunk be: például a szendvicset szalvétába, majd nejlonzacskóba vagy alufóliába, a gyümölcs darabokat vagy olajos magvakat külön dobozba, vagy kis zacskóba. A gyümölcsöt, zöldséget alaposan mossuk meg és csepegtessük le, mielőtt becsomagolnánk. Kisebb gyermekek esetében az almát, körtét szeletelve csomagoljuk be. Gyerekeknek érdemes jégakkut, vagy jól behűtött palackot tenni az uzsonnás zacskójába/dobozába, hogy hűvösen tartsa fogyasztásig az élelmiszert. E nélkül csak olyan élelmiszert csomagoljunk, amely nem tartalmaz romlandó alapanyagokat!

        Fontos, hogy olyan uzsonnás dobozt és palackot válasszunk, ami könnyen tisztítható és hűthető, nincsenek olyan részei, ahol beragadhatnak az ételmaradékok és megtelepedhetnek a baktériumok. Nem utolsó szempont a doboz mérete, alakja, és súlya sem. Ügyeljünk a jó záródásra, és a könnyű nyithatóságra. A dobozokat minden használat után mossuk el. A maradékot és a csomagoló anyagokat dobjuk ki, mert fertőzést okozhatnak.

        A témában további hasznos tanácsok olvashatók a NÉBIH Ételt csak okosan kampányának oldalán.

        (Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal)

        Módosítva: 2016.09.01 20:45, Megjelenés: 2016.09.01 20:45
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Hasmenés ellen

        Hasmenés ellen

        WEBBeteg - Szponzorált tartalom

        A hasmenésnek számtalan oka lehet. Ne hagyja figyelmen kívül, van megoldás! (x)

        Gyermekkori ágybavizelés

        Gyermekkori ágybavizelés

        WEBBeteg

        A gyermek már elérte az 5 éves kort, de a szobatisztaságnak még a jeleit sem mutatja?

        Étel okozta megbetegedések

        Minden évben 23 milliónál is több európai betegszik meg a kétes, bizonytalan eredetű, egészségre ártalmas (nem feltétlenül a megromlott) élelmiszerek fogyasztása miatt - ez azonban csak a jéghegy csúcsa, írja a legfrissebb adatokat tartalmazó, Koppenhágában keltezett Európai Uniós jelentés (címe: Az élelmiszerek közvetítette betegségek terhe a WHO európai régiójában). Az összeállítást a Biztonságos Élelmiszerek (első) Világnapjára (június 7.) hozták nyilvánosságra, nem véletlenül a téma szempontjából amúgy különösen kritikus nyári idényre időzítve.

        Iskolát vált a gyermekem - Hogyan vészeljük át?

        Nemcsak az iskolakezdés jelenthet nehézséget egy gyermek életében, hanem az iskolaváltás is. Ezt nagyban meghatározza, hogy milyen okból és mikor kerül rá sor.

        Problémás iskolakezdés - Rengeteg gyermek szorong

        Az új tanév indulása a kisiskolásoknak okozza a legkomolyabb kihívást. Ez az időszak az új élmények iránti olthatatlan kíváncsiság mellett szorongással is együtt járhat.

        Oviból suliba - Készüljünk fel az iskolakezdésre!

        Az óvodalátogatás nemcsak a képességek fejlesztésében és a szocializációs folyamatokban játszik nagy szerepet, hanem az iskolás éveket is előkészíti. Az iskolakezdés mégis okozhat nehézséget a kicsik számára, hiszen egy teljesen új világba csöppennek, amikor első osztályosokká válnak. Ez az időszak nem csupán fizikailag és szellemileg jelenthet plusz kihívást a gyerekeknek, hanem pszichésen is megterhelő lehet. Hogyan könnyíthető meg az átmenet? Mit tehet a szülő? A WEBBeteg gyermekpszichológusának összefoglalója az iskolakezdéssel járó lelki megpróbáltatásokról.

        Fehér liszt és fehércukor - Mi az igazság a fogyasztásukkal kapcsolatban?

        A 21. században egyre inkább ellenzik a finomított búzaliszt és kristálycukor fogyasztását a szakemberek. Köszönhető ez annak, hogy túlságos feldolgozottságuk miatt kevés értékes tápanyagot tartalmaznak, ellenben magas a kalóriatartalmuk, kis mennyiség fogyasztásával is nagy energiabevitelt érünk el. Ennek következtében könnyen alakul ki túlsúly, elhízás, szövődményként pedig különböző anyagcsere-, szív- és érrendszeri megbetegedések sújtanak minket.

        Mikor milyen édesítőszert válasszunk?

        Az ételeink édesítésére a legelterjedtebb természetes édesítő manapság a kristálycukor (szacharóz, répacukor) és a méz használata, ugyanakkor már nagyon sokféle édesítőszer közül választhatunk a boltok polcairól. Nem kell aggódnunk, ha az édesítőszerek mellett döntünk, semmilyen egészségügyi kockázattal nem kell számolnunk az általánosan fogyasztható mennyiségen belül.

        Középiskolába megy a gyerek - Amikor kezdetét veszi a nagybetűs kamaszkor

        Amikor gyermekünk középiskolás lesz - ez többnyire 14-15 évesen következik be -, akkor általában már túl van a család a serdülés első hullámán. Az önállósodás ilyenkor hatványozott formában jelenik meg. Nehéz megtalálni szülőként az egyensúlyt: mennyire engedjük ezt az önállósodási folyamatot, és hol húzzuk meg a határokat?

        Táplálkozzon okosan, hogy okos legyen!

        "Mondd meg mit eszel, megmondom ki vagy." Ez a mondás egy francia, Epikürosz tanait követő filozófustól származik. Vajon bizonyos ételek fogyasztása tényleg okosabbá, boldogabbá vagy stressztűrőbbé tesz bennünket? Az igénytelen étkezés hosszú távon okozhat problémákat?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.