• Fagyasztott vagy friss: melyiket válasszam?

        Irinyi-Barta Tünde
        Szerző: WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Mindannyiunknak jól esik egy frissítő gyümölcs- vagy zöldségturmix, saláta vagy leves. A megannyi finom ételt a legjobb, ha frissen készítjük el, ám gondolni kell a hidegebb napokra is, ezért lehet kiváló megoldás a gyorsfagyasztás.

        Idénynek megfelelően válasszunk alapanyagot!

        Minden évszakban más és más gyümölcs és zöldség idényszerű, amelyeket érdemes mindig annak megfelelően vásárolni. Télen inkább a citrusfélék és déli gyümölcsök kaphatóak, míg a nyár közeledtével kiszélesedik a skála. Mára már a különböző érlelőknek köszönhetően akár télen is fogyaszthatunk szőlőt, és nyáron is kaphatunk narancsot. Mégis inkább igyekezzünk ezeket évszaknak megfelelően megvásárolni.

        A nagy áruházakban kapható gyümölcsök és zöldségek nagy része a tengerentúlról, vagy üvegházakból érkezik, hetekkel korábban, féléretten takarítják be azokat, és különböző vegyszerekkel gyorsítják meg az érési folyamatokat. Ennek eredményeképpen, bár külsőre kívánatos növényeket látunk, beltartalmi értékük messze elmarad a frissen leszedettekétől, és a mirelit termékekétől.

        Hirdetés

        A teljesen érett gyümölcsökben és zöldségekben a legmagasabb a vitamin-, ásványianyag-, nyomelem- és antioxidánstartalom. Az ajánlásoknak megfelelően érdemes ezekből a nyári hónapokban (is) naponta ötször fogyasztani egészségünk megőrzése érdekében. Ilyenkor ez könnyen kivitelezhető, hiszen jobb esetben lemegyünk a kertbe, és frissen felszedjük, leszedjük a fáról vagy bokorról, de a piacon is olcsóbban kínálják az árusok portékájukat.

        A fagyasztás jó megoldás

        A gyorsfagyasztással tartósított zöldségek és gyümölcsök – a tévhittel ellentétben – szintén jó választást jelentenek, hiszen az eljárás során a növényeket a legmagasabb érettségi fokon gyűjtik be, amikor is legnagyobb a vitamin- és ásványi anyag-tartalmuk. Konyhakész, megmosott, aprított, esetleg 2-3 percig előfőzött (blansírozott), majd hirtelen fagyasztott formában kerül a zacskóba az áru, ennek köszönhetően nem, vagy a főzés miatt (minimális mértékben) csökken a mikroelemek mennyisége.

        Gyorsfagyasztás során a növényi sejtekben csak kisméretű jégkristályok keletkeznek, amelyek nem sértik fel a sejtfalat, és kiolvasztáskor a sejtek hasznos anyagai nem vesznek kárba, az élelmiszer nem veszít élvezeti értékéből. A növényi táplálékok íze, zamata, illata, külleme is alig változik. Vásárlás során azonban figyeljünk arra, hogy a mirelit zöldség ne legyen összefagyva a csomagon belül, mert az azt jelzi, hogy a szállítás vagy tárolás során egyszer már kiolvadt a termék.

        Érdemes nyáron gondoskodni a téli ellátmányról és tartósítani a finom gyümölcsöket, zöldség- és főzelékféléket. Erre a leggyorsabb és legkíméletesebb megoldás szintén a gyorsfagyasztás. Ezzel az eljárással – szemben a befőzéssel – időt és energiát takarítunk meg.

        Mit érdemes lefagyasztani?

        Teljesen érett zöldségeket és gyümölcsöket, hiszen a fagyasztás alatt nem történik utóérés. Zöldségek közül a hagyma, a salátafélék, a retek és az egész burgonya kivételével mindent tartósíthatunk ilyen módon. A növényeket megtisztítva, felszeletelve, aprítva, főzésre kész állapotban érdemes és kell is eltenni, hiszen így meggátolhatjuk a baktériumok szaporodását.

        Gyümölcsök esetén (a puha, túlérett kivételével) mindent lehet fagyasztani, szintén megmosott, esetleg feldarabolt, kimagvazott állapotban. Az előkészületek (tisztítás, aprítás, mosás, blansírozás, szárítás és csomagolás) után a fagyasztást azonnal meg kell kezdeni: egyből a fagyasztó rekeszbe vagy fagyasztószekrénybe kell helyezni a csomagokat, és felhasználásig folyamatosan ugyanazon a hőmérsékleten kell tárolni. Érdemes egy nagy tároló doboz helyett több kisebb fogyasztási egységbe csomagolni, így elkerüljük a többszöri kiolvasztást.

        C-vitamin-tartalom-változás 6 hónapos fagyasztás (-18°C) esetén:(Forrás: Rodler I.: Új tápanyagtáblázat, Medicina Könyvkiadó Rt., Budapest, 2005)

        Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Forrás: WEBBeteg 
        Szakértőnk: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Módosítva: 2017.07.13 02:51, Megjelenés: 2017.07.13 02:51
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        A prosztata egészsége

        A prosztata egészsége

        Cs. K., fordító

        Egészséges táplálkozással és életmóddal bizonyítottan sokat tehet prosztatája védelméért.

        Alvási apnoe

        Alvási apnoe

        Dr. Vincze Dóra

        Miért alakul ki magas vérnyomás az alvási apnoe során?

        Hasznos tippek az ételmérgezés elkerüléséhez

        Nyaranta jelentősen megugrik az életmérgezések, ételfertőzések száma, és nem csak a hírhedt szalmonella állhat a háttérben. A nagy melegben nem is kell különösebben nagy hanyagság ahhoz, hogy romlott, fertőzött élelmiszert fogyasszunk, éppen ezért még fokozottabban kell ügyelnünk a konyhai higiéniára.

        Tápérték, biológiai érték és élvezeti érték

        Szervezetünk a működéséhez, növekedéséhez és megújulásához szükséges energiát az élelmiszerekben lévő tápanyagokból nyeri.

        Fehér liszt és fehércukor - Mi az igazság a fogyasztásukkal kapcsolatban?

        A 21. században egyre inkább ellenzik a finomított búzaliszt és kristálycukor fogyasztását a szakemberek. Köszönhető ez annak, hogy túlságos feldolgozottságuk miatt kevés értékes tápanyagot tartalmaznak, ellenben magas a kalóriatartalmuk, kis mennyiség fogyasztásával is nagy energiabevitelt érünk el. Ennek következtében könnyen alakul ki túlsúly, elhízás, szövődményként pedig különböző anyagcsere-, szív- és érrendszeri megbetegedések sújtanak minket.

        Mikor milyen édesítőszert válasszunk?

        Az ételeink édesítésére a legelterjedtebb természetes édesítő manapság a kristálycukor (szacharóz, répacukor) és a méz használata, ugyanakkor már nagyon sokféle édesítőszer közül választhatunk a boltok polcairól. Nem kell aggódnunk, ha az édesítőszerek mellett döntünk, semmilyen egészségügyi kockázattal nem kell számolnunk az általánosan fogyasztható mennyiségen belül.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.