• Fagyasztott vagy friss: melyiket válasszam?

        WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Szerző: WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Mindannyiunknak jól esik egy frissítő gyümölcs- vagy zöldségturmix, saláta vagy leves. A megannyi finom ételt a legjobb, ha frissen készítjük el, ám gondolni kell a hidegebb napokra is, ezért lehet kiváló megoldás a gyorsfagyasztás.

        Idénynek megfelelően válasszunk alapanyagot!

        Minden évszakban más és más gyümölcs és zöldség idényszerű, amelyeket érdemes mindig annak megfelelően vásárolni. Télen inkább a citrusfélék és déli gyümölcsök kaphatóak, míg a nyár közeledtével kiszélesedik a skála. Mára már a különböző érlelőknek köszönhetően akár télen is fogyaszthatunk szőlőt, és nyáron is kaphatunk narancsot. Mégis inkább igyekezzünk ezeket évszaknak megfelelően megvásárolni.

        A nagy áruházakban kapható gyümölcsök és zöldségek nagy része a tengerentúlról, vagy üvegházakból érkezik, hetekkel korábban, féléretten takarítják be azokat, és különböző vegyszerekkel gyorsítják meg az érési folyamatokat. Ennek eredményeképpen, bár külsőre kívánatos növényeket látunk, beltartalmi értékük messze elmarad a frissen leszedettekétől, és a mirelit termékekétől.

        Hirdetés

        A teljesen érett gyümölcsökben és zöldségekben a legmagasabb a vitamin-, ásványianyag-, nyomelem- és antioxidánstartalom. Az ajánlásoknak megfelelően érdemes ezekből a nyári hónapokban (is) naponta ötször fogyasztani egészségünk megőrzése érdekében. Ilyenkor ez könnyen kivitelezhető, hiszen jobb esetben lemegyünk a kertbe, és frissen felszedjük, leszedjük a fáról vagy bokorról, de a piacon is olcsóbban kínálják az árusok portékájukat.

        A fagyasztás jó megoldás

        A gyorsfagyasztással tartósított zöldségek és gyümölcsök – a tévhittel ellentétben – szintén jó választást jelentenek, hiszen az eljárás során a növényeket a legmagasabb érettségi fokon gyűjtik be, amikor is legnagyobb a vitamin- és ásványi anyag-tartalmuk. Konyhakész, megmosott, aprított, esetleg 2-3 percig előfőzött (blansírozott), majd hirtelen fagyasztott formában kerül a zacskóba az áru, ennek köszönhetően nem, vagy a főzés miatt (minimális mértékben) csökken a mikroelemek mennyisége.

        Gyorsfagyasztás során a növényi sejtekben csak kisméretű jégkristályok keletkeznek, amelyek nem sértik fel a sejtfalat, és kiolvasztáskor a sejtek hasznos anyagai nem vesznek kárba, az élelmiszer nem veszít élvezeti értékéből. A növényi táplálékok íze, zamata, illata, külleme is alig változik. Vásárlás során azonban figyeljünk arra, hogy a mirelit zöldség ne legyen összefagyva a csomagon belül, mert az azt jelzi, hogy a szállítás vagy tárolás során egyszer már kiolvadt a termék.

        Érdemes nyáron gondoskodni a téli ellátmányról és tartósítani a finom gyümölcsöket, zöldség- és főzelékféléket. Erre a leggyorsabb és legkíméletesebb megoldás szintén a gyorsfagyasztás. Ezzel az eljárással – szemben a befőzéssel – időt és energiát takarítunk meg.

        Mit érdemes lefagyasztani?

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Teljesen érett zöldségeket és gyümölcsöket, hiszen a fagyasztás alatt nem történik utóérés. Zöldségek közül a hagyma, a salátafélék, a retek és az egész burgonya kivételével mindent tartósíthatunk ilyen módon. A növényeket megtisztítva, felszeletelve, aprítva, főzésre kész állapotban érdemes és kell is eltenni, hiszen így meggátolhatjuk a baktériumok szaporodását.

        Gyümölcsök esetén (a puha, túlérett kivételével) mindent lehet fagyasztani, szintén megmosott, esetleg feldarabolt, kimagvazott állapotban. Az előkészületek (tisztítás, aprítás, mosás, blansírozás, szárítás és csomagolás) után a fagyasztást azonnal meg kell kezdeni: egyből a fagyasztó rekeszbe vagy fagyasztószekrénybe kell helyezni a csomagokat, és felhasználásig folyamatosan ugyanazon a hőmérsékleten kell tárolni. Érdemes egy nagy tároló doboz helyett több kisebb fogyasztási egységbe csomagolni, így elkerüljük a többszöri kiolvasztást.

        C-vitamin-tartalom-változás 6 hónapos fagyasztás (-18°C) esetén:(Forrás: Rodler I.: Új tápanyagtáblázat, Medicina Könyvkiadó Rt., Budapest, 2005)

        Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Forrás: WEBBeteg 
        Szakértőnk: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Módosítva: 2017.07.13 02:51, Megjelenés: 2017.07.13 02:51
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        A babaúszás

        A babaúszás

        Dr. Soltész Annamária

        Vannak, akik ellenzik, mások pedig dicshimnuszokat zengenek róla.

        Hasmenés ellen

        Hasmenés ellen

        WEBBeteg - Szponzorált tartalom

        A hasmenésnek számtalan oka lehet. Ne hagyja figyelmen kívül, van megoldás! (x)

        Tápérték, biológiai érték és élvezeti érték

        Szervezetünk a működéséhez, növekedéséhez és megújulásához szükséges energiát az élelmiszerekben lévő tápanyagokból nyeri.

        Fehér liszt és fehércukor - Mi az igazság a fogyasztásukkal kapcsolatban?

        A 21. században egyre inkább ellenzik a finomított búzaliszt és kristálycukor fogyasztását a szakemberek. Köszönhető ez annak, hogy túlságos feldolgozottságuk miatt kevés értékes tápanyagot tartalmaznak, ellenben magas a kalóriatartalmuk, kis mennyiség fogyasztásával is nagy energiabevitelt érünk el. Ennek következtében könnyen alakul ki túlsúly, elhízás, szövődményként pedig különböző anyagcsere-, szív- és érrendszeri megbetegedések sújtanak minket.

        Mikor milyen édesítőszert válasszunk?

        Az ételeink édesítésére a legelterjedtebb természetes édesítő manapság a kristálycukor (szacharóz, répacukor) és a méz használata, ugyanakkor már nagyon sokféle édesítőszer közül választhatunk a boltok polcairól. Nem kell aggódnunk, ha az édesítőszerek mellett döntünk, semmilyen egészségügyi kockázattal nem kell számolnunk az általánosan fogyasztható mennyiségen belül.

        Hasznos tippek az ételmérgezés elkerüléséhez - Jó tudni!

        Nyaranta jelentősen megugrik az életmérgezések, ételfertőzések száma, és nem csak a hírhedt szalmonella állhat a háttérben. A nagy melegben nem is kell különösebben nagy hanyagság ahhoz, hogy romlott, fertőzött élelmiszert fogyasszunk, éppen ezért még fokozottabban kell ügyelnünk a konyhai higiéniára.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.