• Szénhidrátok és a glikémiás index - Egyénenként eltérő a hatásuk?

        Szerző: WEBBeteg

        Azt szeretném tudni,hogy a különböző glikémiás indexű szénhidrátok mikor vannak csúcson a vérben és mikorra csengenek le, illetve,hogy függnek-e ezek az adatok az egyéntől is. Ha igen,akkor mi befolyásolja az egyes emberekben? Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.

        Tisztelt Kérdező!

        A felszívódó szénhidrátok  általában egy óra múlva vannak csúcsértéken. A különböző glikémiás indexű szénhidrátok különböző vércukor csúcsértéket érnek el.

        Hirdetés

        A lecsengési idő különböző, pontosan azért, mert a lassabban felszívódóak hosszabb ideig, egyenletesen (szinte csúcsérték nélkül) biztosítják a szénhidrátot. Persze vannak egyéni eltérések, azonban erre szabályszerűséget nehéz mondani. 

        Az a fontos, hogy pontos megfigyelés történjen, az egyes emberekben a különböző szénhidrátok hogyan befolyásolják a vércukoremelkedést. Ennek alapján lehet és szükséges változtatni a diétát és a kezelést.

        (Dr. Laczkó Andrea, diabetológus)

        Mit kell tudni a glikémiás indexről?

         Mit mutat meg a GI?


        A GI-ből arra tudunk következtetni, hogy milyen gyorsan szívódik fel az adott ételekből a szénhidrát. A vizsgált élelmiszer 50 g szénhidrátot tartalmazó mennyiségének elfogyasztását követő vércukorszint-emelkedést egy referenciához viszonyítják, s az érték 0 és 100 közé esik. Pontosan megítélni a GI alapján azt, hogy időben mikor van a csúcson a vércukorérték nem lehet, csak az adott ételekt kategóriákba lehet besorolni, hogy gyorsan, közepesen vagy lassan éri el a vércukor a csúcsot.
        (Dr. Csuth Ágnes - Vital Balance Életmódközpont)

        A glikémiás index egy számérték, mely a táplálékok besorolását jelenti egy 0-100 terjedő skálán, a vércukorszintre gyakorolt hatásuk alapján. Eredetileg a cukorbetegek vércukorszintjének ellenőrzésére fejlesztették ki.
         
        A glikémiás index megmutatja, hogy az adott élelmiszerben lévő szénhidrát milyen gyorsan szívódik fel a szervezetben, arról azonban nem tájékoztat, hogy mennyi szénhidrát van egy adott élelmiszerben. Az alacsony glikémiás indexű ételek lassan felszívódó szénhidrátokat tartalmaznak és ezáltal hosszabb ideig tartó teltségérzést okoznak.

        Minél alacsonyabb egy élelmiszer glikémiás indexe, a felszívódása során annál kevesebb glükózt juttat a szervezetünkbe és ennek köszönhetően a hasnyálmirigyben lévő Langerhans szigetek ß-sejtjeinek is kevesebb inzulint kell elválasztaniuk ahhoz, hogy a glükóz eljusson a sejtekbe. Ezzel együtt a zsír raktározása is minimális szinten marad.

        Milyen élelmiszereket válasszunk?

         A cukorbetegség figyelmeztető jelei


        Becslések szerint minden cukor-betegre legalább egy ember jut, akinél már kialakult a betegség, de nincsenek tünetei, ezért nem is tud róla. A legjellemzőbb tünetek >>

        Az élelmiszereket magas GI (60-100), közepes GI (40-59) és alacsony GI (40 alatt) kategóriákba soroljuk.

        Az egészségünk megőrzése illetve a megfelelő testsúly elérése és megtartása érdekében mellőzzük a magas glikémiás indexű ételeket. Korlátozott mennyiségben válogassunk a közepes glikémiás indexű csoportból. Az alacsony GI-ű élelmiszereket rendszeresen fogyaszthatjuk.

        Így a szervezetünk egyenletes vércukor szintet képes biztosítani, amely kedvező hatásait mindennapjainkban élvezhetünk: nagy fizikai aktivitás, fokozott szellemi képesség, erős immunrendszer.

        Alacsony GI (40 alatt)

        Közepes GI (40-59)

        Magas GI (60-100)

        Zöldségek: zöld zöldségek, hagyma, fokhagyma, paradicsom, retek, földimogyoró, bab, lencse, vadrizs, csicseriborsó

        Zöldségek: héjában főtt krumpli, kukorica, fehérrépa, zöldbab, tök, cékla

        sült krumpli, krumplipüré, palacsinta,

        Gyümölcsök: alma, körte, cseresznye, narancs, kiwi, zöld szőlő, grapefruit, sárgabarack

        Gyümölcsök: banán, mango, ananász, sárgadinnye, füge, mazsola

        Gyümölcsök: érett banán, aszalt szilva, datolya, görögdinnye

        Tejtermékek: zsírszegény tej, joghurt

        pizza, gríz, tortilla, édesítetlen müzli

        édesített tejtermékek

        Kész élelmiszerek: teljes kiőrlésű tésztafélék, teljes kiőrlésű kenyér, zabpehely

        háztartási keksz, fagyi, lekvár, méz

        puffasztott rizs, fehér rizs

        keserű csoki, gyümölcscukor

         

        cukor, édesített müzli, sütemények, szörpök, gyümölcslevek

        (WEBBeteg)

        Módosítva: 2011.11.29 09:39, Megjelenés: 2011.11.29 09:39
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Tudásteszt

        Tudásteszt

        WEBBeteg

        Ön mennyit tud a vitaminhiány tüneteiről? Tesztelje tudását!

        Szürkehályog-műtét

        Szürkehályog-műtét

        Szponzorált tartalom

        Fájdalommentesen kezelhető a szürke hályog és visszaállítható a látásélesség. (x)

        Milyen változásokat okoz az étrend a belekben és ez hogyan vezet inzulinrezisztenciához?

        Egy új kutatás azokat a mechanizmusokat vizsgálja, amelyek a belekben lévő környezet által hozzájárulnak az inzulinrezisztencia kialakulásához. A kutatók szerint az étrend kulcsfontosságú ebben.

        Cukorbetegeknél a szívinfarktust nem mindig jelzik tünetek

        A cukorbeteg férfiak körében az egészséges emberekhez képest 2-4-szer nagyobb a szívinfarktus kockázata. A cukorbeteg nőknél pedig hatszorosa, és ez a rizikó a menopauza után még tovább nő. Az állandóan magas vércukorszint ugyanis idővel károsítja az ereket. Azonban a cukorbetegek a szívinfarktusra utaló figyelmeztető jeleket gyakran nem észlelik.

        Cukorbeteg a kismama - Milyen veszélyt jelent a magzatra?

        Jelenleg a terhességek kb. 4 százalékánál jelentkeznek a cukorbetegség tünetei - 1000 fogamzóképes nőből 3 szenved cukorbajban már a terhessége előtt, a többieknél a várandósság alatt alakul ki cukoranyagcsere-zavar. Hogyan hat a betegség a magzatra?

        Diétás szabályok cukorbetegség esetén

        A cukorbetegek diétájának összeállítását alapvetően a cukorbetegség fajtája (1-es vagy 2-es típus), valamint az egyéni adottságok (testsúly, életkor, társbetegségek) befolyásolják.

        Mi a cukorbetegség? A diabétesz típusai

        Jelenleg még nem teljesen tisztázott, hogy miért alakul ki 2-es típusú cukorbetegség (diabétesz) bizonyos embereknél, ám a fő rizikótényezők egyértelműek. Mi a különbség az 1-es és a 2-es típusú diabétesz között?

        Metabolikus szindróma - Kezelés és megelőzés

        Kisebb táplálékbevitel és több mozgás: ezzel a metabolikus szindróma összes tünete egyszerre javítható, illetve megszüntethető.

        A radikális fogyókúrából hízókúra lesz?

        A radikális jellegű (azaz a vég nélküli koplaláson alapuló) fogyókúrák többsége alapvetően kudarcra van ítélve. Hogy miért? A tilosnak számító evés következtében stresszhelyzet jön létre, amely a vércukor-szintet növeli. Utóbbi pedig – ha tetszik, ha nem – még nagyobb étvágyat gerjeszt, s máris a további hízásnál tartunk…

        Glükóz (vércukor)

        A vizsgálatot elsősorban a cukorbetegség megállapítása, illetve követése céljából végzik.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.