• A rendszeres kávézás - Milyen a hatása?

        Szerző:
        WEBBeteg

        A kávé élénkítő hatással van agyunkra és idegrendszerünkre is. Tévedés azonban, hogy a mindennapos kávéfogyasztás hosszú távon is emelheti teljesítményünket - állítják a Bristoli Egyetem kutatói.

        Mindegy, hogy eszpresszóról, latte macchiato-ról vagy az automatából származó, instant porból készülő kávéról van szó, mindenki a koffeinbomba pozitív hatását keresi benne, s a legtöbben a munka előtti időszakban.

        Hirdetések

        Pedig az extra energia csak az illúzió, nem valóság – állapította meg a Bristoli Egyetem kutatógárdája Peter Rogers táplálkozáspszichológus vezetésével. A koffeintartalmú italok rendszeres fogyasztása nem jár teljesítményfokozó hatással; csupán azok esetében tapasztalható teljesítménynövekedés, akiknek szervezete nem szokott hozzá a rendszeres koffein-bevitelhez.

        "Rosszul lettem az energiaitaltól! Miért?" - Az orvos válaszol
        "Nemrég elfogyasztottam egy energiaitalt és pár órán belül rosszul lettem (remegett a kezem, nem bírtam menni, le kellett feküdnöm). Mi okozhatta a rosszullétemet?" - Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.>>

        A kávé élénkítő hatása köztudott és nem is vitatott. A koffein stimulálólag hat a központi idegrendszerre, és emeli mind a pulzusszámot és a vérnyomást is. A fogyasztók kevésbé érzik magukat fáradtnak egy-egy csésze kávé felhörpintése után.

        Rogers 379 résztvevővel lefolytatott kutatásában azonban jelentős különbségek mutatkoztak meg az érzékelt éberségi szint és a tényleges teljesítőképesség között. A két csoportba osztott közreműködők egyik fele koffeintartalmú tablettákat kapott, a másik csoport tagjainak viszont placebo-készítményeket osztottak ki a tudósok. A két társaság abban megegyezett, hogy a tabletták beszedését megelőző 16 órában egyik csapat sem fogyasztott koffeint.

        Azon résztvevők számára, akik soha, vagy csak ritkán fogyasztottak kávét vagy teát, nem jelentett problémát, ha placebot kaptak. A rendszeresen koffeinhez jutók esetében viszont annál negatívabb jelek mutatkoztak meg, amint megszakadt a koffeinbevitel rendszeressége: gyakrabban panaszkodtak fáradtságra, s sokak esetében lépett fel fejfájás.

        Koffein teából, kávéból, energiaitalból, gyógyszerből, guaranából

        Koffeinhez számtalan forrásból juthatunk. Egy átlagos csésze kávé 70-180 mg koffeint tartalmaz, attól függően, hogyan és miből készült. Az instant kávé kevesebb, míg a kávébabbból frissen darált kávé több koffeint tartalmaz.
        Egy csésze zöldtea átlagosan 25-40mg koffeinnel pörget fel, a fekete 40-70mg, míg egyes gyógyszerek akár több, mint 100mg koffeint is tartalmazhatnak tabblettánként. Egyes üdítőitalokban (pl. Coca Cola vagy Pepsi), valamint az energiaitalokban is nagy mennyiségben található.
        A guarana a Poullinia cupana var sorbilis növény magjából készül, és természetes koffein tartalma 5 százalék körüli. Általában ginsenggel kombinálják, így növelve a hatást.

        Hogyan hat a koffein a rendszeres koffein-fogyasztókra?

        Akik viszont tabletta formájában hozzájutottak adagjukhoz, a folyamatosság miatt kevesebb negatív tünetet éreztek. A jelek és a kutatók értelmezése szerint szervezetük akkor működött megfelelően, ha a megszokott koffeinhez hozzájutott.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Az emlékezőképességet és figyelmet tesztelő számítógépes feladatok megoldásakor azonban az is megmutatkozott, hogy a rendszeres koffeinbevitel teljesítményfokozó hatása óriási tévedés: a rendszeresen kávézók a koffeintartalmú tabletta lenyelése után nem teljesítettek jobban (és rosszabbul sem), mint a nem kávézók, vagy alkalmi fogyasztók a placebo-csapatból.

        „Tanulmányunk igazolja, hogy a hosszú távon rendszeres koffeinfogyasztás nem jelent teljesítménybéli előnyöket – még akkor sem, ha a fogyasztás után élénkebbnek érzékeljük magunkat” – összegzi a megállapítást Peter Rogers.

        A tanulmány a koffein stimuláló hatása mellett kitért annak idegessé, félelmeket erősítő hatására is. „Számos embernek van genetikai hajlama arra, hogy kávézás után ilyen tüneteket produkáljon” – írja Rogers a Journal of Neuropsychopharmacology című szaklapban megjelent cikkben.

        A résztvevők által megoldott tesztek kiértékelése során a kutatók ugyanis azt állapították meg, hogy várakozásokkal ellentétben a bizonyos génvariációval szervezetükben élők hajlamosak valamennyivel több koffeint fogyasztani, mint a többi közreműködő, s erre nem fokozottabb éberséggel reagálnak, hanem fokozódó félelmekkel.

        (WEBBeteg - K.J., fordító, lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos)

        Legutóbb frissült:
        Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
        • WEBBeteg.hu
      • Legfrissebb cikkek
      • Önök ajánlották
      • Kerékpározás

        A legfontosabb egészségügyi vonatkozás, hogy kiválóan edzi a szív- és vérkeringési rendszert.

        Stressz és őszülés

        Valóban van összefüggés a harag, a stressz és az őszülés között vagy ez csak riogatás?

        Élelmiszereink víztartalma

        Az élelmiszereink víztartalma befolyásolja szervezetünk hidratáltságát. Az élelmiszereink víztartalma széles skálán ingadozik.

        Tévhitek az oltóanyagok összetevőiről

        Milyen gyakori tévhitek keringenek a köztudatban az oltóanyagok összetevőivel kapcsolatban?

      •  





        Hozzászólások (7)
        Írta: feherati
        Csak a cikkre reagálva: itt nem a "kávéról", hanem a coffein (stb), valami MEGVONÁSÁNAK hatásáról van szó. A kávé (tea, alkohol, dohány, egyebek a szintetikus drogokat, 'gyógyszereket'kivéve), mint olyan, egyfajta élvezeti cikk is lehet, de a sok százéves használata mégis egyfajta szükségességére, hasznosságára utal amit bizony tudatosan kell(ene) figyelembe vennünk és így élni velük. Egyébként embere válogatja.

        Írta: Pierce
        Javaslom az olvasóknak kávé helyett a koffeinmentes Cikória kávét, amely jó hatással van a bélműködés helyreállítására, számos jótékony hatása van, egyik a béltartalom kiürítése!

        Írta: Margitka
        Kb : úgy 19-20 éves korom óta kávézok napi rendszerességgel most 60 vagyok . Orvosom Tanácsára kezdtem el a kávézást ,mert akkoriban sokat fájt a fejem mindjárt reggel amint fel keltem . Migrén szerűen ! Senkinek nem kívánom azt a fájdalmat . A kórházi kivizsgálások és a rengeteg gyógyszer után azt mondta az orvosom próbáljuk ki a kávét ( ha használ ) mint a sok gyógyszert , mert túl fiatal vagyok még . Mit ne mondjak be vált . Először napi 1 kávéval majd az évek múlásával emelkedett . Most napi 1 dupla az-az 2 kávé mindjárt ahogy fel ébredek . De minden képen D.e 9ig meg kell innom mert ha el kezd fájni a fejem akkor gyógyszerhez kel folyamodni . A reggeli kávé be indítja a vérkeringésem a bél működést .Így jól telik a napom . Ritkán kell nap közben egy újabb kávé után nyúlni . Nem tudom hogy egészséges-e és mi az a mennyiség ami meg engedhető 1 nap csak azt érzem hogy nekem JÓ és használ a fej fájás ellen . A férjem is ki próbálta és neki is használ . Ha elkezd fájni a feje jöhet a kávé és ritkán kell a gyógyszer után nyúlnia .Neki még a fél adag is elég . ( őrölt babkávé )

        Lapozzon a hozzászólások között!