• A rendszeres kávézás - Milyen a hatása?

        Szerző:
        WEBBeteg

        A kávé élénkítő hatással van agyunkra és idegrendszerünkre is. Tévedés azonban, hogy a mindennapos kávéfogyasztás hosszú távon is emelheti teljesítményünket - állítják a Bristoli Egyetem kutatói.

        Mindegy, hogy eszpresszóról, latte macchiato-ról vagy az automatából származó, instant porból készülő kávéról van szó, mindenki a koffeinbomba pozitív hatását keresi benne, s a legtöbben a munka előtti időszakban.

        Hirdetések

        Pedig az extra energia csak az illúzió, nem valóság – állapította meg a Bristoli Egyetem kutatógárdája Peter Rogers táplálkozáspszichológus vezetésével. A koffeintartalmú italok rendszeres fogyasztása nem jár teljesítményfokozó hatással; csupán azok esetében tapasztalható teljesítménynövekedés, akiknek szervezete nem szokott hozzá a rendszeres koffein-bevitelhez.

        "Rosszul lettem az energiaitaltól! Miért?" - Az orvos válaszol
        "Nemrég elfogyasztottam egy energiaitalt és pár órán belül rosszul lettem (remegett a kezem, nem bírtam menni, le kellett feküdnöm). Mi okozhatta a rosszullétemet?" - Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.>>

        A kávé élénkítő hatása köztudott és nem is vitatott. A koffein stimulálólag hat a központi idegrendszerre, és emeli mind a pulzusszámot és a vérnyomást is. A fogyasztók kevésbé érzik magukat fáradtnak egy-egy csésze kávé felhörpintése után.

        Rogers 379 résztvevővel lefolytatott kutatásában azonban jelentős különbségek mutatkoztak meg az érzékelt éberségi szint és a tényleges teljesítőképesség között. A két csoportba osztott közreműködők egyik fele koffeintartalmú tablettákat kapott, a másik csoport tagjainak viszont placebo-készítményeket osztottak ki a tudósok. A két társaság abban megegyezett, hogy a tabletták beszedését megelőző 16 órában egyik csapat sem fogyasztott koffeint.

        Azon résztvevők számára, akik soha, vagy csak ritkán fogyasztottak kávét vagy teát, nem jelentett problémát, ha placebot kaptak. A rendszeresen koffeinhez jutók esetében viszont annál negatívabb jelek mutatkoztak meg, amint megszakadt a koffeinbevitel rendszeressége: gyakrabban panaszkodtak fáradtságra, s sokak esetében lépett fel fejfájás.

        Koffein teából, kávéból, energiaitalból, gyógyszerből, guaranából

        Koffeinhez számtalan forrásból juthatunk. Egy átlagos csésze kávé 70-180 mg koffeint tartalmaz, attól függően, hogyan és miből készült. Az instant kávé kevesebb, míg a kávébabbból frissen darált kávé több koffeint tartalmaz.
        Egy csésze zöldtea átlagosan 25-40mg koffeinnel pörget fel, a fekete 40-70mg, míg egyes gyógyszerek akár több, mint 100mg koffeint is tartalmazhatnak tabblettánként. Egyes üdítőitalokban (pl. Coca Cola vagy Pepsi), valamint az energiaitalokban is nagy mennyiségben található.
        A guarana a Poullinia cupana var sorbilis növény magjából készül, és természetes koffein tartalma 5 százalék körüli. Általában ginsenggel kombinálják, így növelve a hatást.

        Hogyan hat a koffein a rendszeres koffein-fogyasztókra?

        Akik viszont tabletta formájában hozzájutottak adagjukhoz, a folyamatosság miatt kevesebb negatív tünetet éreztek. A jelek és a kutatók értelmezése szerint szervezetük akkor működött megfelelően, ha a megszokott koffeinhez hozzájutott.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Az emlékezőképességet és figyelmet tesztelő számítógépes feladatok megoldásakor azonban az is megmutatkozott, hogy a rendszeres koffeinbevitel teljesítményfokozó hatása óriási tévedés: a rendszeresen kávézók a koffeintartalmú tabletta lenyelése után nem teljesítettek jobban (és rosszabbul sem), mint a nem kávézók, vagy alkalmi fogyasztók a placebo-csapatból.

        „Tanulmányunk igazolja, hogy a hosszú távon rendszeres koffeinfogyasztás nem jelent teljesítménybéli előnyöket – még akkor sem, ha a fogyasztás után élénkebbnek érzékeljük magunkat” – összegzi a megállapítást Peter Rogers.

        A tanulmány a koffein stimuláló hatása mellett kitért annak idegessé, félelmeket erősítő hatására is. „Számos embernek van genetikai hajlama arra, hogy kávézás után ilyen tüneteket produkáljon” – írja Rogers a Journal of Neuropsychopharmacology című szaklapban megjelent cikkben.

        A résztvevők által megoldott tesztek kiértékelése során a kutatók ugyanis azt állapították meg, hogy várakozásokkal ellentétben a bizonyos génvariációval szervezetükben élők hajlamosak valamennyivel több koffeint fogyasztani, mint a többi közreműködő, s erre nem fokozottabb éberséggel reagálnak, hanem fokozódó félelmekkel.

        (WEBBeteg - K.J., fordító, lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos)

        Legutóbb frissült:
        Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
        • WEBBeteg.hu
      • Legfrissebb cikkek
      • Önök ajánlották
      • Mozgásszervi panaszok

        Praktikus tanácsok, konkrét tornagyakorlatok derékfájás, hátfájás és mozgásszervi panaszok ellen.

        Alzheimer-kór

        Összefüggést találtak az alkoholfogyasztás, illetve a dohányzás, valamint az Alzheimer-kór kialakulása között.

        Az ótvar tünetei és kezelése

        Az ótvar fertőző megbetegedés, gennykeltő baktériumok okozta bőrfertőzés.

        Lyme-pozitív = Lyme-kór? Nem biztos!

        Becsléseink szerint hazánkban évente 10000 friss Lyme-kóros megbetegedés fordul elő.

      •  





        Hozzászólások (7)
        Írta: feherati
        Csak a cikkre reagálva: itt nem a "kávéról", hanem a coffein (stb), valami MEGVONÁSÁNAK hatásáról van szó. A kávé (tea, alkohol, dohány, egyebek a szintetikus drogokat, 'gyógyszereket'kivéve), mint olyan, egyfajta élvezeti cikk is lehet, de a sok százéves használata mégis egyfajta szükségességére, hasznosságára utal amit bizony tudatosan kell(ene) figyelembe vennünk és így élni velük. Egyébként embere válogatja.

        Írta: Pierce
        Javaslom az olvasóknak kávé helyett a koffeinmentes Cikória kávét, amely jó hatással van a bélműködés helyreállítására, számos jótékony hatása van, egyik a béltartalom kiürítése!

        Írta: Margitka
        Kb : úgy 19-20 éves korom óta kávézok napi rendszerességgel most 60 vagyok . Orvosom Tanácsára kezdtem el a kávézást ,mert akkoriban sokat fájt a fejem mindjárt reggel amint fel keltem . Migrén szerűen ! Senkinek nem kívánom azt a fájdalmat . A kórházi kivizsgálások és a rengeteg gyógyszer után azt mondta az orvosom próbáljuk ki a kávét ( ha használ ) mint a sok gyógyszert , mert túl fiatal vagyok még . Mit ne mondjak be vált . Először napi 1 kávéval majd az évek múlásával emelkedett . Most napi 1 dupla az-az 2 kávé mindjárt ahogy fel ébredek . De minden képen D.e 9ig meg kell innom mert ha el kezd fájni a fejem akkor gyógyszerhez kel folyamodni . A reggeli kávé be indítja a vérkeringésem a bél működést .Így jól telik a napom . Ritkán kell nap közben egy újabb kávé után nyúlni . Nem tudom hogy egészséges-e és mi az a mennyiség ami meg engedhető 1 nap csak azt érzem hogy nekem JÓ és használ a fej fájás ellen . A férjem is ki próbálta és neki is használ . Ha elkezd fájni a feje jöhet a kávé és ritkán kell a gyógyszer után nyúlnia .Neki még a fél adag is elég . ( őrölt babkávé )

        Lapozzon a hozzászólások között!