• Snowboard: Fontos tanácsok a kezdőknek

        Kálmánczhey Emőke
        Szerző: WEBBeteg - Kálmánczhey Emőke, fitness edző

        A téli sportok gazdag palettája várja az évszak szerelmeseit az első hó megérkeztével. Mindenféle emberrel lehet ilyenkor találkozni: gyerekek, akik lelkesen próbálgatják a szánkózást, síelők, akik két léccel elegánsan vágnak neki a lejtőnek és snowboardosok, akik a vagány stílusukkal hívják fel magukra a figyelmet.

        Ötven éve indult hódító útjára a snowboard

        A fentiek közül a legfiatalabb sportág a snowboard, mely mindössze 50 éves múltra tekint vissza. Az Egyesült Államokból indult el ez az irányzat az 1960as években, ami mára meghódította az egész világot. Sherman Poppen nevéhez fűződik a deszka ötlete és az első típusok elkészítése, aki a gyerekeinek szeretett volna valami új játékot készíteni a hóval borított lejtőkhöz. Technikáját tekintve leginkább a gördeszkázásra hasonlít, de a síelés és a szörfözés is nagyban hozzájárult ennek az új szenvedélynek a kialakulásához.

          Sportoldal a WEBBetegen


        A különböző sportágak, edzésformák egészségügyi vonatkozásairól, élettani hatásairól, a sportsérülések ellátásáról bővebben olvashat a WEBBeteg sportoldalán.>>

        Előnye, hogy mindössze egy léccel kell tudni bánni, így kisebb az esélye a lábak összegabalyodásának. Az alapokat akár 3 nap alatt meg lehet tanulni, természetesen egy jó oktató segítségével hatékonyabb, de egy 2 hetes üdülés alatt akár saját magunktól is elsajátíthatjuk a snowboard használatát, igaz, sokkal több nehézség árán. Fel kell készülnünk arra is, hogy az első pár napban biztos sokszor fogunk fenékre esni, azonban a fájdalmaktól megkímélhetjük magunkat egy jól megválasztott felszereléssel. A protektoros nadrág, valamint a csuklóvédővel ellátott kesztyű mára szinte kötelező felszerelésnek számit ebben a sportban, így a legsérülékenyebb testrészeink, mint a csukló és a farcsont épsége egyaránt megóvható.

        Snowboard - Miért fontos a bemelegítés?

        Mielőtt elindulnánk meghódítani a havas lejtőket, érdemes alaposan és körültekintően bemelegíteni, felkészíteni szervezetünket a várhatóan nagyobb intenzitású mozgásra. Az izmok a bemelegítéssel sokkal rugalmasabbakká válnak, valamint azok hőmérséklete is megemelkedik. Ezzel elkerülhetjük a hideg, merev izmokra jellemző sérüléseket, mint az izomrostok szakadása. Ezzel egyidejűleg az idegpályák is bejáratódnak, melynek hatására az izomkoordináció is magasabb szinten működik.

        Végiggondolva, milyen izomcsoportokat használunk jellemzően a snowboardozás alatt, arra a következtetésre jutunk, hogy a nyakizmoktól a térdízületekig minden porcikánk keményen dolgozik, így a bemelegítésnél érdemes mindent alaposan átmozgatni.

        • Nyaki izmok: fejkörzések, a fej óvatos oldalra forgatása, valamint előre – hátra döntése
        • Vállizmok: vállkörzések végzése páros és váltott karral előre, valamint hátra
        • Csípőizmok: törzshajlítások, törzsdöntések és törzskörzések
        • Térdízületek: térdkörzések párosan jobb és bal irányba

        Érdemes elindulás előtt a pulzust is felpörgetni intenzívebb mozgásokkal, ilyenek a helyben futás, magas térdemelések, sarokemelések, ezzel is figyelmeztetjük a szervezetünket arra, hogy sportolni fogunk. Használhatjuk a bemelegítés részeként az eséseket, így gyakorlunk is, valamint a begyakorolt mozdulatok révén megkíméljük magunkat egy kellemetlen csukló- vagy kulcscsonttöréstől, esetleg agyrázkódástól. Ha ezeken túl vagyunk, csatoljuk fel a deszkát és ezzel is végezzünk néhány bemelegítő gyakorlatot, például rollerozhatunk, ugrálgathatunk. Majd irány a lejtő!

        Hirdetés

        Snowboard - Gyerekek is elkezdhetik!

          Budapest Fridge Fesztivál 2010


        Az első hazi téli fesztivál:
        Budapest, Felvonulási tér, 2010 november 11-14>>

        A gyerekekről sem szabad elfelejtkezni, ma már ők is élvezhetik a snowboard nyújtotta örömöket, hiszen 7 éves kortól kaphatóak a méretben számukra megfelelő felszerelések és az oktatásokban is találunk gyerekcsoportokat. A bemelegítés számukra is igen fontos, náluk játékos formában végezhető gyakorlatokra érdemes gondolni, ilyen lehet a fogócska vagy egy jó hógolyó csata. Élvezetes mozgások és biztosak lehetünk abban, hogy minden izmukat alaposan átmozgattuk és a kipirult arcuk is garancia arra, hogy magasabb pulzussal és bemelegített szervezettel veszik birtokba a hegyoldalt!

        A fáradt izmok veszélye snowboard esetén

        Az alapos bemelegítés ellenére a kezdők gyakran találkoznak izomfáradtsággal, izomlázzal, ez egyáltalán nem szokatlan tünet. Így reagál a váratlan terhelésre a felkészületlen, edzetlen szervezet,  de a gyakorlatlanságunk ismertetőjele is lehet az erőteljes izomláz, hiszen sokkal erősebben feszítjük meg izmainkat, mert ösztönösebben több izommunkát végezünk.

        A fáradt izmokkal, idegekkel végzett mozgások nagyon veszélyesek, mert lassabbak lesznek a mozdulataink, csökken a koncentrációképességünk, hosszabbá válik a reakcióidő és ezek miatt egy vészhelyzetben rossz döntéseket hozhatunk, mely komoly problémákhoz vezethet. Figyeljünk oda ezekre a tünetekre!Ha ilyen jeleket észlelünk magunkon, akkor pihenjünk és hagyjuk az új trükkök megtanulását a következő alkalomra. Amennyiben valóban csodálatos snowboard élményekkel szeretnénk gazdagítani emlékeinket, fektessünk hangsúlyt az alapos felkészülésre, melyet már az utazás előtt 2 -3 hónappal hamarabb érdemes elkezdeni. Ha ezt megtesszük és a pályán való csúszkálás előtti bemelegítést is komolyan vesszük, valamint figyelembe vesszük és tiszteletben tartjuk testünk jelzéseit, biztosak lehetünk benn, hogy fantasztikus élvezetekben lesz részünk, miközben meghódítjuk a fehér hóval borított lejtőket!

        (WEBBeteg - Kálmánczehy Emőke)

        Módosítva: 2012.12.14 23:23, Megjelenés: 2012.12.14 23:23
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Az arc zsibbadása

        Az arc zsibbadása

        Dr. Kerekes Éva

        Érdemes neurológushoz fordulni, aki kideríti a zsibbadás okát.

        Helyes lázmérés

        Helyes lázmérés

        Cs. K., fordító

        Cikkünkből többet megtudhat a modern lázmérési módszerekről.

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Izomdiszbalansz - Mozgás, de hogyan?

        A helyes testtartás fontosságáról rengeteget hallhatunk, mégis egyre több embernél figyelhetőek meg azok a tartáshibák, amelyek célzott mozgásterápiával elkerülhetőek lennének. Melyek ezek? Hogyan ismerjük fel és milyen mozgásformát válasszunk, ha keresztezett szindrómával van dolgunk?

        Snowboard - Milyen az ideális testalkat?

        A snowboard igen fiatal sportág, az 1960-as években indult hódítóútjára. Olimpiai sportággá közel harminc évvel később vált, az 1998-as Nagano-i Téli Olimpián debütált.

        Snowboard: Hőtermelés és hőleadás

        A snowboard – csakúgy, mint a legtöbb téli sport – nagy megterhelést ró a szervezetre, hiszen nem csupán az egész napos aktivitáshoz kell alkalmazkodni, hanem az alacsony környezeti hőmérséklethez is.

        Táplálkozási javaslatok a snowboard szerelmeseinek - A reggeli

        A snowboard – csakúgy, mint a legtöbb téli sport – nagy megterhelést ró a szervezetre, hiszen nem csupán az egész napos aktivitáshoz kell alkalmazkodni, hanem az alacsony környezeti hőmérséklethez is.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA