Hirdetés
      • Az 5 legjobb téli sport és egészségügyi hatásai

        Szerző: WEBBeteg - Cs. K., fordító

        Nem tudja elképzelni magát, amint nyaktörő sebességgel száguld le a sípályán, vagy síugró testtartásban repül a magasban? Sok más téli sport is létezik, mely nagyszerű testgyakorlásnak ígérkezik anélkül, hogy vakmerőnek kéne lennie.

        Ahelyett, hogy a kanapén ülve, chipset rágcsálva egész nap a TV-t nézné, talán itt az ideje, hogy aktívan kipróbáljon néhányat a téli sportok közül.

        "A téli sportok szépsége többek között abban rejlik, hogy bármely életkorban végezhetők,   kisgyermekkortól  idős korig" - mondta Dr. Stephen Olvey, a University of Miami Leonard M. Miller School of Medicine klinikai idegsebészetének docense. Íme az öt legnépszerűbb téli sport és azok egészségügyi hatásai.

        Korcsolyázás

        A korcsolya a fitness minden elemét magába foglalja. Egy egész életen át lehet űzni, akár egyénileg, akár csoportosan. A korcsolyázás egy könnyen tanulható sport - hacsak nem akarja az ugrásokat is elsajátítani – mely erősíti a test alsó izmait.

        Az ugrások pedig építhetik a csonttömeget. A korcsolyázás emellett fejleszti az egyensúlyt, rugalmasságot, gyorsaságot és a mozgékonyságot. A különböző típusú korcsolyázást űzőknek különbözőek az izomtónusaik is. A gyorskorcsolyázóknál  nagyobb hangsúlyt kapnak a combok,  akik emelik a partnerüket, erősebb felsőtesttel rendelkeznek, míg akik sok ugrást végeznek, azoknál a felsőtest kevésbé hangsúlyos.

        Hirdetés

        Másik előnye, hogy már kezdőként is sok kalóriát égethet. Az új korcsolyázók sok energiát használnak arra is, hogy a jégpálya körül egy párszor körbemenjenek.

        Fontos tudni, hogy a korcsolyák egy számmal az utcai cipő mérete alatt vannak. Sokan nem tudják ezt, és soha nem múló fájdalommal párosul náluk a korcsolyázás. Nincs olyan, hogy valakinek gyenge a bokája a korcsolyázáshoz: ilyenkor a cipő egyszerűen nem megfelelő.

        Sífutás 

          Tippek kezdőknek - Sífutás


        • Ne essen túlzásba! Legyen óvatos, mikor megtervezi, hogy mennyi ideig fog síelni.
        • Készítse fel izmai az elliptikus tréner előre történő használatával.
        • Vigyen magával folyadékok és energiaszeletet, főleg ha távoli területre készül.
        • Öltözzön rétegesen. Így nem fog fázni, és a mozgás is könnyebb lesz.
        • Gondoskodjon a biztonságról. Valaki mindig tudja, hogy hol lesz, és mikorra várható vissza. A kihűlés nagyon gyorsan bekövetkezik!

        „Az állóképesség fejlesztésére a sífutás az egyik legjobb sport, amit csak kipróbálhat” - mondja Olvey. Ráadásul több kalóriát éget el, mint szinte bármilyen egyéb sporttevékenység.

        A sífutás egy olyan aerob sport, ahol hosszabb ideig megállás nélkül kell mozogni, mialatt a szív oxigént pumpál az ereken keresztül az izmokba, hogy biztosítsa számukra az energiát.

        A sífutás által erősített izmok váltakoznak a síelés stílusától függően, de jellemzően a comb izmait (gluteus maximus és gastrocnemius) valamint a bicepszet és a tricepszet veszik igénybe.

        Ami a kalóriát illeti, egy 75 kilós személy akár 500-640 kalóriát is elégethet kb. egy óra sífutással, attól függően, hogy milyen erőfeszítéssel végzi azt.

        Sílesiklás

        A sífutással ellentétben a sílesiklás kevesebb energiát igényel, mivel a legtöbb sípályán a lesiklás nem vesz igénybe többet, mint két-három perc. A lesiklópályán használt izomcsoportok elsődlegesen a feszítő izmok, mint a hátsó combizom, a négyfejű combizom, a vádli, csípő és a láb izmai. Kisebb mértékben a hasi izmok és a karizmok is igénybe vannak véve.

        A sílesiklás egy olyan sport, ami javítja az egyensúlyt, a rugalmasságot, gyorsaságot, és erősíti a lábakat. A havon történő síelés a vízisível ellentétben nem erőlteti meg a törzs hátsó izmait, az inakat. Sílesiklással óránként 360-570 kalóriát tud egy 75 kilós személy elégetni.

        A kezdők kerüljék a túl magas csúcsokat, mert fennállhat a magassági betegség lehetősége, ezért a legjobb, ha fokozatosan szokik a magassághoz. A magassági betegség jelei közé tartozik az egész homlokra kiterjedő fejfájás, izomfájdalom, légszomj, és a racionális gondolkodóképesség hiánya.

        A fáradtság miatt a sérülések főként a nap későbbi szakaszában történnek, az úgynevezett  "csak egy utolsó körnél", és gyakran végződnek bokatöréssel.

        Győződjön meg róla, hogy elegendő folyadékot fogyaszt annak ellenére, hogy hideg van.

        Snowboardozás

          Snowboard tippek


        • A tudásának megfelelő terepet válasszon.
        • Hogy több kalóriát égessen, a meredekebb úton lépcsőzzön, de csak akkor, ha biztos abban, hogy bírni fogja.
        • Ügyeljen a megfelelő felszerelésre: viseljen sisakot, csukló- és a könyökvédőt.
        • Ne rohanjon fejjel a falnak! Ha kezdő, érdemes egy-két órát vennie ahelyett, hogy megpróbálna magától rájönni a helyes technikára.

         Snowboardozásnál a vádli izmok, a hátsó combizmok és négyfejű izom irányítják magát a snowboardot, míg a boka és a láb izmai az iránytartásért, a hasi izmok pedig az egyensúlyért felelősek. Ezzel a sporttal is körülbelül 480 kalóriát éget óránként.

        A legújabb tanulmányok szerint a szabadban gyakorolt sportolás csökkenti a szorongást és javítja a hangulatot. Mindemellett javítják a kardiovaszkuláris állapotot, és jó zsírégető hatással bírnak. Azonban sose lépje át az energiájának és a képességeinek korlátait.

        Jégkorong

        Az emberek különböző személyiségűek - egyesek magányos harcosok, míg mások a csoportos tevékenységeket kedvelik. Ez utóbbiak számára a jégkorong lehet a tökéletes téli sport.
        Eltekintve attól, hogy a jéghoki bajtársiasságra nevel, az igénybevett izmok hasonlóak a más típusú korcsolyázáséhoz: a test alsó izmai az egyensúly fenntartásában, míg a felsőtest a hokiütő mozgatásában kap szerepet.

        A legtöbb játékos megközelítőleg egy - másfél percet tölt a jégen, majd két-négy percig pihen. Játék közben, a szívritmus akár több mint 190 is lehet, így a pihenő szakaszban történik a regenerálódás.

        Ha valakinek ismert szívbetegsége vagy magas vérnyomása van, feltétlenül viseljen pulzusmérőt a játék közben, hogy tudja, mikor kell lassítania vagy pihennie.  Feltétlenül ajánlott számukra az orvossal való egyeztetés a rendszeres jéghokizás megkezdése előtt.

        Ugyanúgy, mint a többi sportnál, itt is fontos, hogy igyon sokat, és bármilyen csábító is a meccs utáni sörözés, nem pótolja az elvesztett folyadékot, mivel az alkohol tovább dehidratálja a szervezetet!

        (WEBBeteg - Cs.K., fordító, Forrás: WebMD; lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos)

        Legutóbb frissült: 2015.01.07 07:38
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Éjszakai bepisilés

        Éjszakai bepisilés

        Dr. Sándor György

        Kezelésével megelőzhetők a betegség következményei. Hogyan gyógyítható?

        Küzdje le az aftát!

        Küzdje le az aftát!

        WEBBeteg

        A fájdalmas gyulladással az emberek többsége találkozik életében. Mit tehet? (x)

        Edzésterv síeléshez

        Már a téli időszak elején megtervezzük a vakációt, aprólékosan tudunk minden részletet a szállásról, a felszerelésről, az utazásról, sőt még a társaságról is. Egyvalamiről azonban rendszeresen elfelejtkezünk és ez a testünk felkészítése a szokatlan igénybevételre. Néhány hasznos tipp, hogyan is lehet felkészülni a síelésre.

        Felkészültség, védőfelszerelés és józanság! - Tanácsok síelőknek

        A síelés klasszikus téli sport, ám annak érdekében, hogy az egészséget szolgálja és ne veszélyeztesse, nem lehet elégszer hangsúlyozni a technikai és fizikai felkészültség valamint a megfelelő védőszerelés fontosságát.

        Veszélyes-e a síelés és a snowboardozás?

        Statisztikák szerint nem. Ugyanakkor a felelőtlenség és önmagunk képességeinek túlbecslése tragédiához vezethet.

        Hójárás: sportág vagy közlekedési forma?

        Mi is a hójárás? Lényegében nem más, mint egy 6000 éves múltra visszatekintő, egyszerű közlekedési forma, amely a kijutást, túlélést szolgálta. Mára azonban sportággá alakult.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.